Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Baby Animal micpre

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenixen alla glada!
Tänkte ta och köpa mig en Baby Animal Micpre från JLM och har ett par frågor.

Jag är inte helt världsbäst på elektronik, har inga problem med att löda ihop saker osv, det är bara själva delarna som ska ihop jag inte alltid vet funktionen på

Man kan från JLM med kitet beställa en sk. Gapped Output Transformer.
Min fråga är, vilket syfte fyller den? Iom att den inte är inkluderad i fulla kitet så gissar jag att man inte måste ha en men det kan ju vara kul att veta vad exakt den gör.

Hur är det med input transformers, kan man byta lätt? Vi har lite Lundahl trafos liggande på studion och chefen sa att jag kanske kunde få plocka nån, skulle ju vara kul att testa lite olika.

Tack på förhand,
Jonas

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-18 10:31

Baby Animal Mic Pre

DC Gapped Output Transformer..
En vild gissning är att just den typen av transformator har en väldigt bra rejektion av DC?

Obs.. jag har inte druckit kaffe än..:)

Ok, så då skulle den ge mer fördel för analog inspelning än digital va? Eller är jag ute och seglar?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-18 15:53

analog.. digital? Kretsen ser helt analog ut i mina ögon.

Oavsett så ger ju en dyrare, och bättre, audiotransformator högre "kvalité". Jag vet dock inte om man kan höra skillnaden.

Om du ändå råkar ha några liggandes som passar kör på det.. annars kan du ju ha loppis på 99.se och kränga av några transformatorer.. billigt

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-10-18 17:16

Transformatorerna är en stor del av soundet. Och deras kort är flexlibelt för att kunna
labbas med olika transformatorer och förstärkarsteg. Lundahl har transformatorer med samma egenskaper. Ett litet luftgap i transformatorkärnan påverkar likspänningsmagnetiseringen mycket med inte ljudet lika mycket. Baby Animal är väl en servo utgång så den borde ha väldigt låg DC-offset. Om jag fick välja så skulle jag naturligvis ha med den, men det är en budgetfråga.
Har du redan lundahl så kanske det kostar mer än det smakar. Men det är väl en trevlig grej att prova, du får lära dig hur stor skillnad det är på olika transformatorer...

Har byggt ett par själv och medans du inte bara kan slänga in vilken ingångstrafo som helst så finns det en radda som passar. Kolla på hemsidan för lista.
Har ett par av deras utgångstrafo i min burk också. De är svintunga och rätt stora, så ska du köra lite halvmobilt hade jag nog hoppat dem. Vidare så gör de inte jätteskillnad tror jag, om än viss, utan det är vid ingångstrafon den mesta färgen läggs till.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-19 10:41

JLM111DC är en utgångstransformator som är konstruerad på samma sätt som Neve LO1166. LO1166 användes bl a som utgångstransformator i preamps som Neve 1063, 1066, 1073, 1084, 1272 m. fl. Det speciella med LO1166 är att den tål likspänning och att den utgör en del av den krets som bestämmer arbetspunkten hos utgångsstegets transistor. Om transformatorn inte hade klarat likspänning så hade kärnan i den mättats magnetiskt via den likström som passerar genom dess primärlindning vilket i sin tur hade påverkat ljudet negativt.

Ursprungligen av eskimo:

Har byggt ett par själv och medans du inte bara kan slänga in vilken ingångstrafo som helst så finns det en radda som passar. Kolla på hemsidan för lista.
Har ett par av deras utgångstrafo i min burk också. De är svintunga och rätt stora, så ska du köra lite halvmobilt hade jag nog hoppat dem. Vidare så gör de inte jätteskillnad tror jag, om än viss, utan det är vid ingångstrafon den mesta färgen läggs till.

Hmm, om den är tung och inte ger nån jätteskillnad skulle nog det kunna vara tillräckligt för att skippa det, jag flyttar runt min rack en hel del och spelar in så man vill ju gärna att det inte krävs 3 pers för att lyfta den

PS. är det din BA? Snygg!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-19 17:30

Du får väl 6dB högre utnivå om du kör transformatorn i 2:1. Jag har byggt en jag också, i det närmaste identisk med inuitens fast utan DI.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2008-10-22 17:17

Jag har också en Baby Animal som ligger för bygge men jag får inte loss tiden. Det finns inte någon av er man kan muta med en mindre summa för att hjälpa mig att bygga den?

D.

  • Medlem
  • 2008-11-01 15:56

Fick ni som beställt betala 25% moms + tull?
Jag är sugen på att beställa en men tvivlar på att jag klarar av att löda ihop den. Finns det nåt företag man kan anlita som gör det åt en?

Jonas: japp och tack.

aon: jag minns inte riktigt hur det var med momsen. Tull åker du nog på. Jag vill minnas att han satt värdet till $30 så momsen blev oavsett inget att tala om. Däremot ska du nog räkna rätt högt. Det sticker lätt iväg när många bäckar små bildar en å. Tror min landade på 4-5K totalt men då lade jag 800:- på skalet.

Den är för övrigt eventuellt till salu för samma pris om någon skulle vara intresserad.

  • Medlem
  • 2008-11-01 17:19
Ursprungligen av eskimo:

Jonas: japp och tack.

aon: jag minns inte riktigt hur det var med momsen. Tull åker du nog på. Jag vill minnas att han satt värdet till $30 så momsen blev oavsett inget att tala om. Däremot ska du nog räkna rätt högt. Det sticker lätt iväg när många bäckar små bildar en å. Tror min landade på 4-5K totalt men då lade jag 800:- på skalet.

Den är för övrigt eventuellt till salu för samma pris om någon skulle vara intresserad.

Är intresserad, skickat PM.

1
Bevaka tråden