Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snyggaste DSLR. Vad tycker du?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min röst går till Leica S2.
Motivering:
Klassisk, stilren samt härligt befriad ifrån en orgie med knappar och symboler.

Min röst går till motsatsen, Canon 1Ds.
Motivering:
Brutalitet så långt ordet går. Den ser ut som den ska döda dig och äta upp dig på samma gång. En orgie av knappar och vred. Helt omöjlig och samtidigt svinfräck inzoomning av bilder och byte av autofokuspunkter. Tung som inget annat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-24 14:52

Min röst går till Canon 1Ds Mark III. Verkligen snygg design som påminner om Formel 1-design (tycker jag i alla fall...).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-24 17:57

Gillar saker som inte ser ut som massan. Mark III är riktigt snygg men min röst går nog till Phase One just för att den är så ful så att den bara måste fungera bra.

Inte hade jag trott att Snoopy av alla skulle bry sig om utseendet på en kamera... Trodde det viktiga var funktionen...

Med det sagt har jag personligen alltid varit svag för Nikons design och favoriten är nog D3 som dessutom ser hård och macho ut. Inte för att jag vill släpa runt på en, men ändå...

Kan hålla med om Nikon alltid haft najs design på sina kameror, har tyckt så ända sen den dag jag köpte min första SLR. Hade inte råd med FE eller FM så det blev en AE-1, men den var inte alls lika snygg. Men sen kom F1-New och då var det kul att vara Canonägare igen. Hade ett kort tag en Nikon F-100 men optiken gjorde att jag sålde och köpte Canon det ända man saknade var Nikons logiska uppbyggnad av knappar. Tyvärr har japsen löpt amok, helt klart vilken kamera som inte distraherar och låter fotografen ägna sig åt "bilden" antagligen har man noga lyssnat på yrkesfolk när man tagit fram nya S2. Kolla in ovansidan, inte mycket lekstuga där!

Ursprungligen av Snoopy:

Kan hålla med om Nikon alltid haft najs design på sina kameror, har tyckt så ända sen den dag jag köpte min första SLR. Hade inte råd med FE eller FM så det blev en AE-1, men den var inte alls lika snygg. Men sen kom F1-New och då var det kul att vara Canonägare igen. Hade ett kort tag en Nikon F-100 men optiken gjorde att jag sålde och köpte Canon det ända man saknade var Nikons logiska uppbyggnad av knappar. Tyvärr har japsen löpt amok, helt klart vilken kamera som inte distraherar och låter fotografen ägna sig åt "bilden" antagligen har man noga lyssnat på yrkesfolk när man tagit fram nya S2. Kolla in ovansidan, inte mycket lekstuga där!

D3/D700/D300 (etc bakåt i tiden...) har mycket knappar, javisst, men grymt smidig och logisk uppbyggnad. Efter bara en vecka med en ny Nikon har man full koll på var grejorna sitter och kan ställa in i stort sett allt utan att ens ta blicken från sökaren. Där kan vi snacka att inte distrahera. Det smäller högre än "snygg" design.

Det finns inga enkla regler, som att färre knappar är bättre. BMW valde bort knapporgie och satte istället in sitt iDrive i bilarna. Helt omöjligt att använda. Men snyggare än ett gäng knappar. Förmodligen satt det någon på något bilforum när den första BMW:n med iDrive kom och sa att det minsann var mycket bättre än japsarna med alla sina knappar...

Ja, att japsarna har kvar LCD-displayer som ser ut att vara hämtade från ett gigantiskt restlager skapat -86 börjar kännas pinsamt. Leicas OLED-dito som smälter in i ovansidan är helt rätt.

Och bara fyra generella knappar, vars använding styrs av skärmens kontext; lysande!

Tråkigt att den kommer kosta fläsk och lite till...

pris ca. 2:40min in i filmen

Från Leica. "We understand that we need to be very competive in terms of price."
Ett pris på vad ett digitalt bakstycke kostar, skulle förvåna mig om de kan sälja den med ett högre pris än en bladare. Så runt 100 laxar lär det landa på, sjukt mycket pengar men S2 och optik med centralslutare skulle klart vara mitt första val om pengar inte vore ett problem.

Ursprungligen av Snoopy:

pris ca. 2:40min in i filmen

Från Leica. "We understand that we need to be very competive in terms of price."
Ett pris på vad ett digitalt bakstycke kostar, skulle förvåna mig om de kan sälja den med ett högre pris än en bladare. Så runt 100 laxar lär det landa på, sjukt mycket pengar men S2 och optik med centralslutare skulle klart vara mitt första val om pengar inte vore ett problem.

Priset som man (man=Internetnätet) verkar tro att det handlar om är 250-300k Euro... Funderar på att avvakta med S2

Ursprungligen av akerstrom:

Priset som man (man=Internetnätet) verkar tro att det handlar om är 250-300k Euro... Funderar på att avvakta med S2

Då kan jag med 100% säkerhet avfärda att priset för S2 inte hamnar på 2,5-3 milj. SEK. inte ens om du slänger med alla nio gluggarna

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-25 21:24

Kan bli svårt för Leica att slå sig in på marknaden så här sent. De har ju aldrig varit etablerade i det här segmentet.

Du har rätt, men när Leica satt och drog upp riktlinjerna så drog de antagligen helt rätt slutsatser och fann en liten plats för S2 under mellanformat men över FF DSLR.

Det som hänt sen dess är att Canon 5D II är redan uppe i 21MP och det skall nog inte till så många år innan man är uppe i det dubbla, ryktas ju redan om en ny Canon 1D Mark IV på 38MP (funkar inte vissa Canon gluggar dåligt redan nu ;)? Hasselblad har tokdumpat priset och sen ryktet om ny mellanformats Nikon.

Tror Leicas största problem är att det går för fort och att de inte har samma resurser som japsarna. Priset vore ju inget problem för yrkesfotografer om utrustningen hade längre livslängd än ett par år, som det är nu så spelar det ingen roll vad man köper det är ändå hopplöst omodernt om ett par år. Men detta kan ju också vändas till Leicas fördel, vi är nog ganska många som är rejält trötta på extra allt av allt på nya japanska kameror, S2 är back to basic och det tilltalar nog många.
Det som också talar för Leica är att man startat från grunden och slipper en massa med kompromisser och har optik som antagligen håller högsta kvalité. S2 är en udda fågel så jag håller verkligen tummarna för att Leica S2 blir en framgång, FF M9 blir det säkert.

  • Medlem
  • 2008-10-27 16:57

I det marknadssegmentet är "Japsarna" inte ens representerade. Sen undrar jag vilken fotograf som behöver mer än ~16-20MP i 4:3-format. S2:ans 3:2 är inte lika optimalt, och något mellanformatsfotografer inte kommer gilla, men 38MP är ju rätt mycket. Äkta storformats-digital tror jag blir nästa grej. MP kommer nog inte ens spela någon roll då, det blir mycket oavsett hur man gör.

Ursprungligen av Snoopy:

Du har rätt, men när Leica satt och drog upp riktlinjerna så drog de antagligen helt rätt slutsatser och fann en liten plats för S2 under mellanformat men över FF DSLR.

Det som hänt sen dess är att Canon 5D II är redan uppe i 21MP och det skall nog inte till så många år innan man är uppe i det dubbla, ryktas ju redan om en ny Canon 1D Mark IV på 38MP (funkar inte vissa Canon gluggar dåligt redan nu ;)? Hasselblad har tokdumpat priset och sen ryktet om ny mellanformats Nikon.

Tror Leicas största problem är att det går för fort och att de inte har samma resurser som japsarna. Priset vore ju inget problem för yrkesfotografer om utrustningen hade längre livslängd än ett par år, som det är nu så spelar det ingen roll vad man köper det är ändå hopplöst omodernt om ett par år. Men detta kan ju också vändas till Leicas fördel, vi är nog ganska många som är rejält trötta på extra allt av allt på nya japanska kameror, S2 är back to basic och det tilltalar nog många.
Det som också talar för Leica är att man startat från grunden och slipper en massa med kompromisser och har optik som antagligen håller högsta kvalité. S2 är en udda fågel så jag håller verkligen tummarna för att Leica S2 blir en framgång, FF M9 blir det säkert.

Ursprungligen av stfm:

I det marknadssegmentet är "Japsarna" inte ens representerade. Sen undrar jag vilken fotograf som behöver mer än ~16-20MP i 4:3-format. S2:ans 3:2 är inte lika optimalt, och något mellanformatsfotografer inte kommer gilla, men 38MP är ju rätt mycket. Äkta storformats-digital tror jag blir nästa grej. MP kommer nog inte ens spela någon roll då, det blir mycket oavsett hur man gör.

3:2 har samma förhållande som klassiskt Leica 24x36mm. Kan hålla med om ett 4:3 vore trevligt men konservativa tyskar förvaltar sitt arv (till skillnad från Hasselblad) och du glömmer bort att Leica S2 inte är en konsumentkamera utan en yrkeskamera och då är 16-20MP klart i underkant. Det dröjer nog ett tag innan vi kommer upp i äkta storformatsdigital då fördelarna inte är lika uppenbara som hos småbild i alla fall inte för mig. Skjuter SF med film och den kvalité man får räcker och blir över (inscannat hamnar filerna på ca. 170-200MB).

  • Medlem
  • 2008-10-28 08:57

"Klart i underkant" håller jag inte med om. Kommersiella fotografer som jobbar med reklam och magasin kan behöva dra upp sina bilder till A3 i full upplösning, sällan mer. Skulle det behövas kan man med lite jobb interpolera upp bilderna till åtminstone det dubbla med bra resultat. Jag är ingen bakåtsträvare, men jag tror inte att 38MP någonsin kommer hålla dig tillbaka.

Om ens arv betyder att 20% av bilden måste beskäras 90% av gångerna, skulle jag tänka om. Det här gäller för övrigt nästan alla DSLR. Vansinnigt konstigt att vi håller fast vid det formatet. Det blir svårt att fota med en sån kamera för tidningsuppslag, eftersom man måste tänka bort en del på sidorna och fota mer än vad som ser bra ut.

Ursprungligen av Snoopy:

3:2 har samma förhållande som klassiskt Leica 24x36mm. Kan hålla med om ett 4:3 vore trevligt men konservativa tyskar förvaltar sitt arv (till skillnad från Hasselblad) och du glömmer bort att Leica S2 inte är en konsumentkamera utan en yrkeskamera och då är 16-20MP klart i underkant. Det dröjer nog ett tag innan vi kommer upp i äkta storformatsdigital då fördelarna inte är lika uppenbara som hos småbild i alla fall inte för mig. Skjuter SF med film och den kvalité man får räcker och blir över (inscannat hamnar filerna på ca. 170-200MB).

Ursprungligen av stfm:

"Klart i underkant" håller jag inte med om. Kommersiella fotografer som jobbar med reklam och magasin kan behöva dra upp sina bilder till A3 i full upplösning, sällan mer. Skulle det behövas kan man med lite jobb interpolera upp bilderna till åtminstone det dubbla med bra resultat. Jag är ingen bakåtsträvare, men jag tror inte att 38MP någonsin kommer hålla dig tillbaka.

Om ens arv betyder att 20% av bilden måste beskäras 90% av gångerna, skulle jag tänka om. Det här gäller för övrigt nästan alla DSLR. Vansinnigt konstigt att vi håller fast vid det formatet. Det blir svårt att fota med en sån kamera för tidningsuppslag, eftersom man måste tänka bort en del på sidorna och fota mer än vad som ser bra ut.

T.o.m vanliga porträttfotografer gör 50x60 cm. och om A3 räckte vem har då behov av ex. nya H3DII-50? Sen säger du det själv att 20% av bilden beskärs 90% av gångerna och då är det inte så kul med en 16MP. Jag håller med om att det är väldigt märkligt att vi håller fast vid 24x36 formatet, det var ju liksom inte ens meningen från start. Under alla år så har det varit ett elände när det gäller fotopapper och fotoramar och man kunde ju tro att det skulle bli ändring iom. det digitala.
Även om PS gör ett bra jobb har jag Photozoom Pro 2, men jag är glad om jag slipper interpolera.

  • Medlem
  • 2008-10-28 17:25
Ursprungligen av Snoopy:

T.o.m vanliga porträttfotografer gör 50x60 cm. och om A3 räckte vem har då behov av ex. nya H3DII-50? Sen säger du det själv att 20% av bilden beskärs 90% av gångerna och då är det inte så kul med en 16MP. Jag håller med om att det är väldigt märkligt att vi håller fast vid 24x36 formatet, det var ju liksom inte ens meningen från start. Under alla år så har det varit ett elände när det gäller fotopapper och fotoramar och man kunde ju tro att det skulle bli ändring iom. det digitala.
Även om PS gör ett bra jobb har jag Photozoom Pro 2, men jag är glad om jag slipper interpolera.

Väldigt få har behov av 50MP. Om någon släppte en småbildskamera (fullframe) med motsvarande 6x7-format med 20MP skulle det nog täcka 95% av professionella fotografers behov.

Alla bilder funkar ju inte bra att interpolera, t ex om det är kritiskt att man ser väldigt mycket detaljer tydligt, men det större formatet gör ju oftast att man kan stå ut med en viss kornighet, och då är det bara snyggt med ett pålagt brus. Program som Photozoom tycker jag brukar förvandla foton till målningar. Bättre då med viss suddighet. Genuine fractals tycker jag gör en bra kompromiss. Man kan lätt interpolera 200% utan att det syns i tryck eller print.

Mellan raderna läser jag in att du tycker S2 har snygg design hoppsan!

Hos japanska kameratillverkare så verkar man idag vara långt ifrån i mitt tycke användarvänlighet, många funktioner utförs genom att använda två reglage samtidigt. Därför är det bra att du tog upp bilindustrin. Att just bilindustrin går mot färre reglage bevisar min tes färre knappar reglage låter oss bättre fokusera på uppgiften, gissar att man har omfattande tester inom bilindustrin när det gäller traffiksäkerhet och hur man minst distrahera föraren. Audi har väl också något slags iDrive system som skall vara väldigt lättanvänt så det är väl lite hur man implementerar, BMW får väl göra om. iPhone är också produkt som också går i riktning mot färre knappar och den säljer riktigt bra och gränssnittet har också lovordats som mycket lättanvänt så det är väl ett bevis för att man kan bygga in funktion utan extra knappar.

Tycker det är bra om tänket med färre knappar kan komma till DSLR. Alla fotografer efterfrågar inte alla funktioner och med det fler knappar, än färre har behov av alla funktioner och med det många knappar. Lägg det som någon funktion i menyn så kan de som verkligen har användning leta sig dit.
Undrar just hur många fotografer som ställer in WB i kameran (säkert kul att glömma ställa tillbaks), eller "alla" kanske springer runt med färgtemp.mätare för att ställa in exakt värde? För om det handlar att kalibrera mot en vit skiva så korrigerar man färgtemp. enklare och bättre efteråt i LR, Aperture eller PS. Men det kanske är de fotografer som gör allt rätt i kameran och printar ut direkt från kameran, se där ännu en kontakt jag aldrig använt. Själv använder jag aldrig WB i kameran inte desto mindre har min Canon tre knappar där det står WB.
Hur många spelar in kommentarer? Jag fattar att press kan ha nytta av detta men jag och många med mig har inte det behovet. Tillsammans blir det många knappar som jag inte ens i närheten av att använda. Men för all del lägg in funktionaliteten med åtkomst via menyn och inte via en massa knappar på utsidan.

Om man förespråkar mångfald då är det bra att i alla fall en tillverkare av DSLR nu tagit ett stort steg bort från i mitt tycke knapphysteri då får i alla fall vi ett alternativ, för det får vi inte idag ifrån japsen.

Tillägg: har fortfarande enknappsmusen till min Mac helt klar bättre och snyggare än allt annat.

Ursprungligen av Snoopy:

Mellan raderna läser jag in att du tycker S2 har snygg design hoppsan!

Nja, jag har alltid gillat Leicas design. Just formerna hos S2 tycker jag är fula, men vissa detaljer är ju lite charmiga, som en ratt för slutartid, med dessa utskrivna. Lite som Canon gjort på G7/G9/G10 för att få dem att kännas proffsiga...

Ursprungligen av Snoopy:

Hos japanska kameratillverkare så verkar man idag vara långt ifrån i mitt tycke användarvänlighet, många funktioner utförs genom att använda två reglage samtidigt.

Fördelen med D3/D700/D300 (etc...) är att samtliga viktiga funktioner ligger på ett reglage. Det gäller i stort sett samtliga ofta använda funktioner. Med flera knappar som du själv kan styra funktionen på och funktioner som inte används fullt så ofta på knapp + vred är användarvänligheten grymt hög.

Bilindustrin är inget bevis för din tes. Alla biltillverkare väljer olika väg, och i premiummärkenas fall handlar det nog snarare om form än funktion (som i fallet Leica...?). Faktum är att om det handlar om fokus på uppgiften kanske man ska gå till de som verkligen behöver ett lättanvänt och direkt intuitivt system: F1. Kolla bara på en F1-ratt. Knapp-orgie. Och de om några behöver väl enkelhet? Det om något visar att det är lättare att lära sig var en knapp som hanterar en viss funktion sitter och sedan kan du sköta bilen (eller kameran) med förbundna ögon. Hur löser du det med kontextsensitiva menyer och annat som på ytan verkar användarvänligt...?

Referens: http://www.zcars.com.au/images/ferrari-f2008-steering-wheel1.jpg

Tror nog för övrigt att de som inte använder kommentarer men vill ha en kamera av D3:s kaliber kan leva med en sådan knapp eftersom kameran ändå presterar en kombination av pris-prestanda som Canon och i ännu större utsträckning Leica m.fl. bara kunnat drömma om hittills...

Om Leica S2 är en Bugatti Veyron är Nikon D3 en Ferrari F2008...

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Nja, jag har alltid gillat Leicas design. Just formerna hos S2 tycker jag är fula, men vissa detaljer är ju lite charmiga, som en ratt för slutartid, med dessa utskrivna. Lite som Canon gjort på G7/G9/G10 för att få dem att kännas proffsiga...

Fördelen med D3/D700/D300 (etc...) är att samtliga viktiga funktioner ligger på ett reglage. Det gäller i stort sett samtliga ofta använda funktioner. Med flera knappar som du själv kan styra funktionen på och funktioner som inte används fullt så ofta på knapp + vred är användarvänligheten grymt hög.

Bilindustrin är inget bevis för din tes. Alla biltillverkare väljer olika väg, och i premiummärkenas fall handlar det nog snarare om form än funktion (som i fallet Leica...?). Faktum är att om det handlar om fokus på uppgiften kanske man ska gå till de som verkligen behöver ett lättanvänt och direkt intuitivt system: F1. Kolla bara på en F1-ratt. Knapp-orgie. Och de om några behöver väl enkelhet? Det om något visar att det är lättare att lära sig var en knapp som hanterar en viss funktion sitter och sedan kan du sköta bilen (eller kameran) med förbundna ögon. Hur löser du det med kontextsensitiva menyer och annat som på ytan verkar användarvänligt...?

Referens: http://www.zcars.com.au/images/ferrari-f2008-steering-wheel1.jpg

Tror nog för övrigt att de som inte använder kommentarer men vill ha en kamera av D3:s kaliber kan leva med en sådan knapp eftersom kameran ändå presterar en kombination av pris-prestanda som Canon och i ännu större utsträckning Leica m.fl. bara kunnat drömma om hittills...

Om Leica S2 är en Bugatti Veyron är Nikon D3 en Ferrari F2008...

Nu sitter ju gubbarna i en sardinburk och kör, så de finns väl inte många ställen att placera reglage. Men t.o.m Ferrari har kommit fram till att enkel och nödvändig information inte alltid är bäst på ratten
F1: Ferrari to scrap cockpit light / Mon. Motorsport / The Chief Officers' Network - your business advantage - The Chief Offficers' Network

Pris är ganska ointressant på topp Nikon/ Canon annat än för amatörer, orsaken till det lägre priset ligger nog mycket i att D3 bara har 12MP. Tvivlar på att någon skulle föredra en D3 för studiojobb, men helt klart har den andra positiva sidor.

Ursprungligen av Snoopy:

Pris är ganska ointressant på topp Nikon/ Canon annat än för amatörer, orsaken till det lägre priset ligger nog mycket i att D3 bara har 12MP. Tvivlar på att någon skulle föredra en D3 för studiojobb, men helt klart har den andra positiva sidor.

Om priset är ointressant så lär finanskrisen slå hårdare än väntat mot alla fotografer som missat att "vinst" är ett direkt resultat av korrelationen mellan intäkter och kostnader. Det är möjligt av Dave LaChapelle och några med honom kan skita totalt i vad kameran kostar, men baserat på hur de flesta fotografer jag stött på ser ut/klär sig i/bor/kör etc så snackar vi inte direkt miljonintäkter här, utan de är väl som folk är mest...

Jag tvivlar också på det, men den har bevisligen vunnit många fans bland sportfotografer och fotojournalister. Antagligen för att den är snabb både på att fota och på att hantera...

Min poäng kring F1 är att, precis som Samuel konstaterar, motorisk inlärning ofta är det absolut bästa för att träna upp vår förmåga att hantera olika typer av verktyg. Du lär dig att hantera bilen, kameran m.m. genom att använda den regelbundet och då är den motoriska inlärningen där ditt muskelminne tränar in exakt var reglagen sitter fan så mycket bättre än "kontextsensitiva" metoder. Det är ju knappast så att ratt, pedaler eller växelspak får olika funktion beroende på om du gasar, bromsar eller svänger, och skälet till det är rätt självklart...

Ursprungligen av Snoopy:

Hos japanska kameratillverkare så verkar man idag vara långt ifrån i mitt tycke användarvänlighet, många funktioner utförs genom att använda två reglage samtidigt. Därför är det bra att du tog upp bilindustrin. Att just bilindustrin går mot färre reglage bevisar min tes färre knappar reglage låter oss bättre fokusera på uppgiften, gissar att man har omfattande tester inom bilindustrin när det gäller traffiksäkerhet och hur man minst distrahera föraren. Audi har väl också något slags iDrive system som skall vara väldigt lättanvänt så det är väl lite hur man implementerar, BMW får väl göra om. iPhone är också produkt som också går i riktning mot färre knappar och den säljer riktigt bra och gränssnittet har också lovordats som mycket lättanvänt så det är väl ett bevis för att man kan bygga in funktion utan extra knappar.

Fast det finns ju ett stort problem med den jämförelsen: I en bil ska man helst aldrig behöva ta ögonen från vägen för att använda kontrollerna, medan en iPhone används på precis motsatt sätt. Ett gränssnitt som är hur lyckat som helst i en tillämpning kan vara precis lika misslyckat i ett annat sammanhang.

Vi råkar ju dessutom ha rent extremt bra förmåga att lära in avancerade motoriska program så att vi kan justera kupétemperaturen, byta station på radion och liknande utan att ta ögonen från vägen, och därför är det en i allmänhet dålig idé att byta det mot bildskärmsbaserat fippel. Som jag ser det gäller samma sak med kameror, så jag har väldigt svårt att se några egentliga fördelar med ett iPhone-liknande reglagefritt gränssnitt på en DSLR.

Ursprungligen av Samuel K:

Fast det finns ju ett stort problem med den jämförelsen: I en bil ska man helst aldrig behöva ta ögonen från vägen för att använda kontrollerna, medan en iPhone används på precis motsatt sätt. Ett gränssnitt som är hur lyckat som helst i en tillämpning kan vara precis lika misslyckat i ett annat sammanhang.

Vi råkar ju dessutom ha rent extremt bra förmåga att lära in avancerade motoriska program så att vi kan justera kupétemperaturen, byta station på radion och liknande utan att ta ögonen från vägen, och därför är det en i allmänhet dålig idé att byta det mot bildskärmsbaserat fippel. Som jag ser det gäller samma sak med kameror, så jag har väldigt svårt att se några egentliga fördelar med ett iPhone-liknande reglagefritt gränssnitt på en DSLR.

Jag uttryckte mig nog både fel och dåligt. Det jag anser vara viktigt är att man får den information man vill ha vid rätt tillfälle. Där är iPhone bra och där ser S2 att ha ett annat tänk en Nikon och Canon. En knapp för varje funktion och fysiska knappar är hela tiden där vare sig jag behöver funktionen eller inte och är i mitt tycke en sämre lösning.
En annan mycket snygg lösning som Leica har löst är dioptri justering genom att den är inbygd okularet.
http://a.img-dpreview.com/news/0809/Leica/Leica_new/S2-top.jpg

Tv-spelsgenerationen har nog inga problem med motoriska program men det är inte jag, det är lite för många apparater i mitt liv och lite för ogenomtänkt. Handhavande skall utgå ifrån människan och inte att vi skall anpassa oss till apparaterna. I den bästa av världar skulle det inte behövas manualer för att vi skulle förstå hur saker fungerade, min Canon har en fet manual och jag fattar ändå inte hur många funktioner är tänkta att fungera.
I min gamla Alfa justerar jag kupévärmen med ett skjutreglage, kör ibland en SAAB 9-5 för justering av temp. så måste jag välja knapp och trycka en gång för att skala mig upp eller ned med 0,5 graders intervall många tryck blir det. Gissa vilket som är enklast och snabbast?

Ursprungligen av Snoopy:

Tv-spelsgenerationen har nog inga problem med motoriska program men det är inte jag, det är lite för många apparater i mitt liv och lite för ogenomtänkt.

Jag kan ju inte tala för dig, men generellt stämmer inte det där. Det finns ingen hjärnfunktion som har så mycket kapacitet som motoriken, och att exempelvis lära in motoriskt var ett reglage sitter är bland det enklaste man gör. En frisk person behöver normalt sett inte mer än något enstaka försök för att klara den uppgiften, och det är heller inte den generationsfråga du vill få det till.

Citat:

I min gamla Alfa justerar jag kupévärmen med ett skjutreglage, kör ibland en SAAB 9-5 för justering av temp. så måste jag välja knapp och trycka en gång för att skala mig upp eller ned med 0,5 graders intervall många tryck blir det. Gissa vilket som är enklast och snabbast?

Men nu är det ju min tes du försvarar i stället för din egen, det blir väl lite fel?

För att förtydliga: I Saaben du kör sitter en för ändamålet avsedd knapp som gör att det blir varmare när du trycker på den, och en motsvarande för att göra det kallare. Det är ett gränssnitt som saknar alla former av modalitet, utan knapparna gör precis samma sak och sitter på samma ställen hela tiden. Allt du behöver göra när du vill få det varmare är att trycka på rätt knapp, vilket du gör med en enkel, snabbt inlärd rörelse utan att tappa koncentrationen på vad som händer runtom dig. Det är ett praktexempel på hur ett gränssnitt ska utformas för att inte ta uppmärksamhet från huvuduppgiften, och det använder sig av förarens förmåga till motorisk inlärning för att uppnå det.

Att italienare förr i världen inte kunde utforma funktionella instrumentpaneler är däremot en helt annan sak, och bevisar ingenting. Ingen har hävdat att systemkameror bör förses med långa graderade skjutreglage, och vi får väl ändå hoppas att det förblir så

Snyggast är givetvis Pentax *ist DS, särskilt i silver-svart med silver-svart objektiv, som det FA 28-105 som jag har. Perfekt matchning.
Liten, lätt, kompakt. En modern formgivning som samtidigt är en homage till klassiska stilelement. Dessutom enormt fin ergonomiskt.

Apropå Alfors värmereglage... Jag minns de Alfor som funnits i familjen. De hade kombinerade reglage för luftvolym och temperatur samtidigt. Alltså ett dragreglage från noll till max värme, och sen ett dragreglage för noll till max kyla.
För att få maximal värme på vintern så drog man värmereglage till max och kylreglaget till noll. Ville man ha hälften kallt och hälfen varmt, alltså ljummet, så drog man båda till max. Ville man inte ha någon luft alls så drog man båda till noll.
En idé klart hämtad från gamla tiders varm- och kallvattenskranar!

Allvarligt talat, nog är det enklare med kombinationsreglage för varm- och kallvattnet i badrummet - och i bilar!

(Alfa Alfasud och 33 hade dessa "varm- & kallvattenkranar").

Idag är det enklare att ställa värmen i Alfa.

  • Medlem
  • 2008-10-27 17:00
Ursprungligen av Samuel K:

Men nu är det ju min tes du försvarar i stället för din egen, det blir väl lite fel?

Du missuppfattade tror jag. Skjutreglaget föredrogs, som jag läste det.

Ursprungligen av stfm:

Du missuppfattade tror jag. Skjutreglaget föredrogs, som jag läste det.

Ah, det missade jag. Fast det gör ju ingen skillnad i argumentationen egentligen, eftersom både skjutreglaget och knapparna är reglage som använder sig av motorisk inlärning. Är dock inget större fan av stora skjutreglage just eftersom själva reglaget flyttas omkring, även om det kan vara lite trevligt retro. Vred är bättre i det avseendet, både på kameror och i bilar, eftersom de stannar kvar på samma ställe samtidigt som de ger en hint om vad de är inställda på.

  • Medlem
  • 2008-10-27 17:58

Ett skjutreglage har ju en helt annan taktil respons. Du kan avgöra inställningen utan att se det. Ett vred kan fungera likadant om det inte är runt.

Annars håller jag med dem som tycker om fysiska reglage på en kamera. Däremot kan man ifrågasätta mängden och framförallt hur de är utformade. Jag tycker att de analoga kamerorna hade löst detta rätt bra. Sedan gick allt åt skogen så fort det hamnade en LCD på baksidan.

Analoga kameror hade ratt för ISO, ratt för tid och ratt för bländare, exponeringslås och exponeringskompensation. Vad behöver man mer? Man verkar dessutom ha glömt bort tekniken "nästlade reglage", dvs att ett vred kan ha två funktioner i olika lager. Om man drar det uppåt, kommer man åt ISO t ex. Genialt.

Det som stör mig mest är att kameror i dag tror att fotografer har en funktionell högerhand, plus en stump som man bara kan hålla upp objektivet med. Varför inte ge vänsterhanden något att göra? Typ bländare på objektivet.

Ursprungligen av Samuel K:

Ah, det missade jag. Fast det gör ju ingen skillnad i argumentationen egentligen, eftersom både skjutreglaget och knapparna är reglage som använder sig av motorisk inlärning. Är dock inget större fan av stora skjutreglage just eftersom själva reglaget flyttas omkring, även om det kan vara lite trevligt retro. Vred är bättre i det avseendet, både på kameror och i bilar, eftersom de stannar kvar på samma ställe samtidigt som de ger en hint om vad de är inställda på.

Ursprungligen av Samuel K:

Jag kan ju inte tala för dig, men generellt stämmer inte det där. Det finns ingen hjärnfunktion som har så mycket kapacitet som motoriken, och att exempelvis lära in motoriskt var ett reglage sitter är bland det enklaste man gör. En frisk person behöver normalt sett inte mer än något enstaka försök för att klara den uppgiften, och det är heller inte den generationsfråga du vill få det till.

Var ett reglage sitter är en sak, men motorik kan säkert vara nog så komplext, fråga alla golfare eller är de undantaget som bekräftar regeln
Undrar just hur mycket koll fotograferna har på diverse knappar under OS finalen 100m, stress + fullkoncentration på motivet i sökaren jag undrar om de klarar av så mycket mer.

Ursprungligen av Samuel K:

För att förtydliga: I Saaben du kör sitter en för ändamålet avsedd knapp som gör att det blir varmare när du trycker på den, och en motsvarande för att göra det kallare. Det är ett gränssnitt som saknar alla former av modalitet, utan knapparna gör precis samma sak och sitter på samma ställen hela tiden. Allt du behöver göra när du vill få det varmare är att trycka på rätt knapp, vilket du gör med en enkel, snabbt inlärd rörelse utan att tappa koncentrationen på vad som händer runtom dig. Det är ett praktexempel på hur ett gränssnitt ska utformas för att inte ta uppmärksamhet från huvuduppgiften, och det använder sig av förarens förmåga till motorisk inlärning för att uppnå det.

Att italienare förr i världen inte kunde utforma funktionella instrumentpaneler är däremot en helt annan sak, och bevisar ingenting. Ingen har hävdat att systemkameror bör förses med långa graderade skjutreglage, och vi får väl ändå hoppas att det förblir så

Värmereglaget i Saaben är helt fel utformat, därför att jag analogt inte kan göra en bedömning på reglaget om det är kallt eller varmt utan måste göra en avläsning. Är 5 tryck lagom mycket eller lite och jag måste ta blicken från vägen och för att åter avläsa siffror som visas med en decimal + att det är jäkligt långsamt och irriterande att inte kunna göra justeringen i en enhetlig rörelse. Med ett skjutreglage vet jag att mitten är lagom är jag i ytterläget så har jag max värme eller kyla utan att jag egentligen behöver läsa av ett instrument. På samma sätt som instrument med analoga visare underlättar om det sen är klocka, bilar eller flygplan. Vissa tillverkare har försökt med digitala hastighetsmätare och det är ingen hit.
Systemkameror har rattar och hjul för att stega upp och ned som fungerar typ skjutreglage, gud förbjude att någon tillverkare fick för sig att man ställer in skärpan med knappar.
Jag tror du blandar ihop Italienska och Franska biltillverkare
Vackrare än så här blir det inte.

Bevaka tråden