Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows-pluggar på mac, finns det någon wrapper?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-29 03:25

Jag funderar på att kanske börja med Äpple (MB Pro) och tänkte initialt köra osx för surrfff, office och djing, och bootcampa XP till musikprodd ...

Den största anledningen är utbudet av grymma gratispluggar till PC (.dll). Faktum är att 2-3 pluggar som används dagligen och är stommen i mitt sound endast finns som DLL just nu.

Frågan är då, ska jag köra på som jag tänkte mig, med bootkamp typ, eller går det på nåt sätt att wrappa dlls så de går att köra i Äppelvänligt miljö?

Svaret har ju hittills varit nej, men va fan, om man nu kan köra ett helt os virtuellt/parallellt, så kanske nån god programmeringsjäl hittat på ett sätt att köra DLL-s som virtuella MAC-VST eller AU ....

Att byta mellan olika OS mitt inne i ett projekt är inte heller ett alternativ ..

Finns det typ dll till mac wrapper? Kommer det? Rykten?

(vill helst inte höra "Hitta andra alternativ" eller nån osx vs xp-debatt)

Tack för svar (speciellt de som inger något hopp om lösning)

Kolla in CrossOver Mac på CodeWeavers. Det är egentligen WINE fast ihoppackat som ett program. Jag använder den för att köra ett Windows-app som inte finns till Mac.

Alternativt kan du köra Parallels eller vmWare Fusion, Då kan du köra Windows samtidigt som Macen. Fast vill du ha maximal prestanda är det bootcamp som gäller.

  • Medlem
  • 2008-10-29 09:33

Fast frågan var inte hur man kör windows-program på mac, utan snarare "om jag vill köra min daw på mac, kan jag då på något sätt använda windows-pluggar till den? i sådana fall, hur?".

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-29 10:33

exakt JGB, och med tanke på att man kan virtualisera hela OS (med en massa dll-s som körs hela tiden) så borde det rent tekniskt vara möjligt att köra pc-pluggar på mac med nån typ av wrapper/konverterare ...

  • Medlem
  • 2008-10-29 10:36

Det verkar ju fungera på linux vad jag har sett, så någon borde ha knycklat ihop något för mac. Tycker jag då.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-29 10:45

exakt, det skulle vara fantastisk om man visste om nåt var i pipelinen ...

Ursprungligen av Nihad:

exakt, det skulle vara fantastisk om man visste om nåt var i pipelinen ...

Jag skulle inte räkna med det. Jag hörde lite diskussioner om det när intelmacarna var nya, men bevisligen är det svårare än man tror eftersom ingen verkar jobba på det. (Som jag förstått måste man reimplementera alla Windows-anrop i pluggarna, och går inte det att göra via Wine eller motsvarande funkar det inte.)

  • Medlem
  • 2008-10-29 10:58

Fixade en lite mer rättvisande rubrik.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-29 11:08

bra

Tyvärr finns det inte. Men skulle det finnas så skulle det nog vara dödsstöten för windolf som musikplattform en gång för alla.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-29 14:12

men hur funkar paralell desktops då? är inte det betydligt mer avancerat är konvertering av pluggar ..

Ursprungligen av Nihad:

men hur funkar paralell desktops då? är inte det betydligt mer avancerat är konvertering av pluggar ..

Visst är det mer avancerat, men där är dessutom kundbasen på ett ungefär 349785634897ÅÄÖ gånger större. Mer cash = mer tid att lägga på utveckling.

Ursprungligen av Volantiz:

Visst är det mer avancerat, men där är dessutom kundbasen på ett ungefär 349785634897ÅÄÖ gånger större. Mer cash = mer tid att lägga på utveckling.

...och dessutom är det ju enklare (i någon mening) att simulera hela rubbet från hårdvara och uppåt istället för att plocka loss en liten del ur helheten och få den att rulla snyggt och integrerat i en helt annan miljö. Lite grann som att försöka ta filtret från en analog Minimoog och operera in i en Nord Lead...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-29 14:57

var snarare det senare jag tänkte på

det tråkiga är att jag inte vill vara utan pluggarna, men samtidigt skulle vilja använda metric halo-interface i framtiden ... dilemma

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-29 18:43

Rabbla vad det är för pluggar du behöver kunna köra så kan nog Mac-folket rabbla pluggar som gör samma saker. Även om det finns färre pluggar till Mac så är det ändå en hel djungel full av tillgänglig även där. Eller här, kanske jag ska säga

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-29 20:12

tweakbench-grejerna, e-phonic, i viss mån även glitch, mfl

(nu tog jag bara upp de kända, de mindre kända håller jag gärna hemliga, hehe)

edit: börjar nog överväga en mack ändå, o köra bootcamp som sagt ...

Det funkar faktiskt att köra musikprogram virtualiserat. Jag har bara testat lite kvickt, men både Live och Reaper funkade, fast det är lite meckigare med drivisar och man ska nog räkna med rätt hög latency, men det går.

Sen är det naturligtvis rätt opraktiskt rent arbetsflödesmässigt sett, men beroende på hur man vill använda pluggarna så kan det nog funka.

Citat:

...och dessutom är det ju enklare (i någon mening) att simulera hela rubbet från hårdvara och uppåt istället för att plocka loss en liten del ur helheten och få den att rulla snyggt och integrerat i en helt annan miljö

Det blir egentligen nästan samma sak, fast man slipper bråka med allt som har med drivrutiner att göra, vilket jag tror är ett av det största problemen i virtualiseringssystem. Enda I/O man i bästa fall behöver bry sig om bör vara de till och från VST-protokollet. Hur fungerar annars den som finns till linux? Någon som kollat upp den?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-30 10:48

precis, finns det på linux borde det rimligtvis vara möjligt på osx också ..

Som jag fattat det använder Windows-VST-på-Linux-pluggarna Wine. Och eftersom det inte är portat helt till OS X funkar det inte (än så länge).

Som jag förstår skillnaden mellan virtualisering och att wrappa pluggar: för virtualisering behöver man översätta drivrutiner och skapa virtuell hårdvara, och motsvarande steg för VST:er är att översätta alla Windows-anrop till Linux/OS X.

Så även om det ena kanske är tekniskt sett svårare är drivrutiner mer avgränsade och dessutom tänkta att abstraheras (det är ju vad en drivrutin är), medan att implementera större delen av Windows är ett rätt omfattande projekt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-30 11:34

är wine på g till osx?

Nihad: Jag körde wine under OS X senast igår.

Ursprungligen av false messiah:

Så även om det ena kanske är tekniskt sett svårare är drivrutiner mer avgränsade och dessutom tänkta att abstraheras (det är ju vad en drivrutin är), medan att implementera större delen av Windows är ett rätt omfattande projekt.

Jo, det låter definitivt som ett omfattande projekt .. även ganska så onödigt. Jag är inne på en mellanlösning.. en "wine-light" där man försöker skippa så mycket som möjligt som har med I/O att göra. Det känns som att det bör fungera. Lättaste är väl däremot att använda just wine eftersom skitgörat redan är gjort där (receptor vet jag kör med wine, så jo, även windows-vst-på-linux-pluggarna gör antagligen så som du säger).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-30 11:56

så för att sammanfatta, folk har fått win.dll VST-s att funka i linux, och iom det är det i teorin tekniskt möjligt att det kan komma nåt liknande till osx

Ja. Men jag skulle inte tro att det kommer inom någon snar framtid.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-30 12:05

då blir det ev bootcamp här ... om jag inte skaffar en fetare pc bara ist ...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-10-30 15:11

Går ju att snurra osx på pc bra numera dessutom... samma skit bara olika fula skal på grejjerna... borde ju att få plugs å funka...

Fan, skulle nog få kanske tom arete att överväga mack om det gick att kö alla pluggar... Skulle fan gö macken till mist dubbelt så värd om det gick å lira alla pluggs...

Fixa!!

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-10-30 16:41

Ev... kan det gå med Pure Data...??

Funkar på linux så med lite trix!!

Problemt är väl att wrappers i linux går via LPDSA eller vad det heter så att porta kanske inte är så smidigt!

Man kan ju boota Windows via typ Paralells och sedan använda
Wormhole för att routa ljudet:
wormhole2 - Google Code
Lite omständigt kanske men det en möjlighet åtminstonde.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-10-30 17:33

Finns det några wrappers som fixar vst<->au ?

pme: Jo, jag använder NI Kore 2 för sådant. Har för mig att det finns några andra alternativ också.

1
Bevaka tråden