Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Recappning

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-29 16:23

Tänkte att det är nog fler med mig som undrar lite över recappning av sina gamla trotjänare.
Vad ska man tänka på när man byter sina gamla electrolytkondensatorerna i PSUet?
Och hur fungerar det med värdena - Om man byter till ett lägre värde respektive högre värde vad blir konsekvensen? En smäll? O:-)

Just nu har jag en Ensoniq SQ-80 på labbbänken med krassligt PSU. Om man ska ersätta 3300uF 25V electrolyt och precis det värdet inte finns, kan man då gå upp i värde och köra 4700uF 25V med samma resultat...? Vad händer om man går ned i värde, ripplar det mer då?
Vad säger volttalet? Kan man köra 3300uF 16V där det ska vara 25V?

Frågorna hopar sig...belys mig med kunskap!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-29 16:42

Nån som kan nåt kan ju få rätta mig men jag tror inte att nåt smäller. Risken med att gå ned i kapacitans på kondensatorerna är nog precis som du säger, mer rippel och större risk för störningar och nätbrum. Speciellt om marginalerna inte är så stora, att synthen drar nästan så mycket som nätagget är byggt för. Jag skulle absolut gått upp värde om 3,3 mF inte fanns.

Vet du hur mycket den drar (och antar resistiv last) så går det ju att räkna ut hur mycket rippel du får, det blir väl bara en enkel RC-krets. Sen borde det ju sitta nån form av stabilisator efterå också.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-29 20:53

Jag brukar se till att matcha Farad, men gärna köra lika eller högre värde på temperatur + spänning. 3300uF 25V (67-163-77 på elfa) t.ex.
Tänk på att det troligtvis sitter 3 kondingar, som alla är 3300 uF.. varav en ska vara på 35V.. lika bra att ta alla tre på 35V då.. om jag minns rätt från när jag pillade på min SQ-80

Inte lägre i varken spänning eller capacitans i alla fall!
Man ska tydligen inte gå upp för högt i spänningen heller efter som capacitansen inte är den samma som märkcapacitansen om du t.ex kör 16v på en konding som är specad till 100v. Jag vet dock inte om det blir högre eller lägre.
Detta enligt Jörgen Bergfors som tipsade mig en gång när jag skulle byta kondingar på en 909:a och hade samma fråga.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-29 21:59

>Just nu har jag en Ensoniq SQ-80 på labbbänken med krassligt PSU. Om man ska ersätta >3300uF 25V electrolyt och precis det värdet inte finns, kan man då gå upp i värde och köra >4700uF 25V med samma resultat...?

Kort: Svar Ja!
Lång: Det enda som händer är att du får större ström resurser att ta i från när maskinen
ostar på. Det man oftast menar med att man ska vara på sin vakt med att till exempel
sätta in en 14000uF i en 3500uF maskin är att du får väldiga kortslutningsströmmar
om maskinen kortar eller om du kortar kappen med en mejsel. Last beräkningar
kan vara synnerligen komplexa, gamla digitala konstruktioner är allt annat än en
resistiv last , den är till större delen induktiv.(koppar och laminat bildar en massa spolar).

> Vad händer om man går ned i värde, ripplar det mer då?
Kort: Svar Ja!

>Vad säger volttalet? Kan man köra 3300uF 16V där det ska vara 25V?
Kort: Svar nej!
Långt: Voltatalet säger dig den max pålagda arbets spänningen minus rippel spänningen.
Du skall alltid ha ett antal volt extra på kondingen som barriär efter likbryggan, om brygga
ger tex 12V DC ut skall du köra med min 16V konding,själva kondingen höjjer DC ut i
obelastat tillstånd men sjunker i lastat tillstånd.

Senast redigerat 2008-10-30 20:17
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-30 10:02

Tack för alla de uttömmande svaren.
Jag tror många med mig funderat över detta med recappning och blir glada över denna läsning!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-01 13:04

Körde en decappning-session på SQ-80n idag, men kan säga att den inte gick nåt vidare...antagligen eftersom jag "fuskade" med några 470uF 63V och körde 25V istället. Ripplade rejält och fick SQ-80ns display att blinka fint...:/
Nåja, ska fixa rätt värden blir det nog bra...

1
Bevaka tråden