Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rädda bilder från formaterat minneskort

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan, igår skulle familjen kolla på senaste semester film/bilder från min pappas nyinköpta mini-filmkamera.
Han är inte vad man kallar en teknisk person, och dessvärre var jag inte hemma igår kväll, pappa ville dock klara sig utan mig och visa filmerna på TV'n.

Detta gick inte så bra, så pappa började trixa lite i kamerans inställningar. Han fann då "Full format", valde det och tryckte sen "YES" på "Do you want to do a full format of the video SD-card".

Pang, boom, crash så var mååånga fina new york, sommar, roliga, och senaste semester filmer raderade.

Visst har jag lagt över en del på min dator, men bara en del och långt ifrån alla.

FINNS det, överhuvudtaget något sätt jag kan få tillbaka de här filerna?
Det här är verkligen en tragedi i familjen, och pappa är förkrossad.

Tackar för svar!

Mvh
Stoffen

Nej. Inte om du har formaterat disken, Omöjligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-02 13:42
Ursprungligen av Tantalos:

Nej. Inte om du har formaterat disken, Omöjligt.

Omöjligt? Var lite mer försiktig i vad du lägger fram som sanning. Det finns ställen som kan rädda ut saker från både diskar och minneskort även fast de är formaterade.
Tex Datarekonstruktion – återställer och återskapar förlorad data, Hårddiskkrasch, Data recovery, dataräddning och INPROA DATA AB - Welcome to Inproa Data AB

Sedan har vi ju program som löser detta med om det är en "lätt" formatering.

  • Medlem
  • 2008-11-02 13:42

Tvärtom. Det finns program som kan ta fram filer från formaterade diskar. De kostar en slant (men antagligen mindre än en NY-resa). Jag är dock osäker på om det gäller minneskort. Det går åtminstone att ta fram raderade kort, men kanske inte formaterade.

RescuePRO Deluxe

SanDisks eget "Data recovery software for any memory cardformat", ingår utan kostnad när du köper ett större SanDisk-kort.

Det finns dataräddningsprogram som kanske kan återställa filerna. Två exempel jag kommer att tänka på just nu är Data Rescue II och FileSalvage, men det finns fler.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-02 14:24
Ursprungligen av Stoffen:

"Do you want to do a full format of the video SD-card".

Riktigt dåligt om det inte var en skarpare varning från kameran än så.

Ursprungligen av planB:

Riktigt dåligt om det inte var en skarpare varning från kameran än så.

Tex.

Varning!
Om du gör en full formatering kommer all data på minneskortet att raderas.
Vill du fortsätta?

Ja/Nej

Tack för alla snabba svar! Jag ska prova alla program som ni har pratat om, ska tom få låna ett program av Saffran.

Så vi får hoppas att det löser sig!!
Tack igen för alla snabba och bra svar!

1
Bevaka tråden