Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern A/D omvandlare med Light Pipe interface??

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-03 13:44

Hej,

Jag skulle behöva en extern A/D omvandlare som även har ADAT interface då jag har ett RME HDSP5296 ADAT kort i datorn. Jag har funderat på en beggad Lucid ADA8824 då deras A/D omvandlare ska låta bra. Klarar bara 48 kHz men jag tänker inte köra högre. Ett annat kort jag sneglat lite på är MOTU 896HD (beggat så klart). Vad säger ni, har ni nån extern A/D som låter bra?

Mvh
Demokid

Jag har en Creamware A16 till mit HDSP, en 99-vandringsburk.. lite föråldrad kanske men funkar och låter utmärkt för mina line-behov. Den lite nyare Ultra kör ju 24/96 så.. dyker upp begagnade för 4-5 tusen sådär, jag gillar formatet 16 in/ut på 1HE men jag räknar med att den inte är uppe i Lucidens klass med tanke på priset.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-03 15:46

Tack, ska kolla upp den. Somsagt 96kHz är inte aktuellt. Kommer köra 48kHz. Det viktigaste är att A/D omvandlarna låter bra. Brukar vara den svaga länken i ett ljudinterface.

Cool.

Ska passa på att ge ett litet HDSP-tips, kanske en självklarhet men jag blev rätt glad när jag kom på det. Om man bara ger musikprogrammet de utgångar det behöver så kan man t.ex. som jag sätta windowsljudet på kanal 23-24, adobe audition 21-22 och Ableton Live har utgångarna 1-10 och sen skicka ut det på sina main out (typ utgång 1-2). Det verkar inte gå att röja på hur som helst med en massa program som skickar på ljud samtidigt men man det är ju sällan man behöver, sätter man bara alla på egna kanaler som man sen routar till main i matrisen så kan iaf alla program vara igång och spela upp saker direkt ut när man vill utan krångel.

Vi har ett par Fostex RD8 ADAT-bandare till salu på studion, är inte helt hundra att de har lightpipe men jag tror det, kan kolla imorrn när jag kommer in.
Då kan du ju även vara tuff och banda på VHS, alltid coolast i stan!

osCommerce <- om länken fungerar och pekar på en Mytek 8x96 så har du där ett fynd.

Kollade RD8orna, det är lightpipe och hela fadderullan, de är ju modell större (3HE) men det är billigt
Tror vi begärde 1200 styck och har väl en 3st som ska bort...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-04 10:24

kottenkotten:
Ska testa ditt tips. Nu kör jag en ren musikdator, inga andra program än Cubase samt mastringsprogram på den burken.

Jonas W:
Du menar att jag endast ska köra RD8 som ren A/D och skicka vidare till mitt ADAT kort i datorn. Skulle ju inte vilja spela in på dom direkt. Ett till litet problem... 16 bit.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-04 10:27

Volantiz:
Mytek 8x96? Dom har jag aldrig hört talas om faktiskt. Låter dom bra? Egentligen spelar ingen roll om den klarar 96kHz. Bara det är 24bit och att A/D omvandlarna låter bra. Dom flersta billiga omvandlarna som skruter med 96 eller 192 låter ju skit lixom. Nä heller nått äldre beggat som klarar 24/48 och låter bra

Mvh
Demokid

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-11-04 11:07

Standard grejjen är ju alesis ai-3 ... funkar helt klart, låter ju inte kanske lika bra som mytek... men det blir ju inte dx7 av minimoogen när man lirar in... kostar mellan 1 å 2 lakz...

demo: Jag har själv aldrig lyssnat på varken dem eller lucid ada8824, men då jag sist jagade efter en ny konverterare och läste sjuka mängder tester/reviews/manualer (fram till för bara någon månad sedan) så kändes den där gamla mytek-konverteraren ganska så mycket roligare än 8824:an. Jag var däremot mer inne på en två-kanalare.. annars så hade jag plockat en mytek innan lagret tar slut.

Apa: Alesis AI3? För samma pris så får man ju en Marian Adcon eller en Behringer AD8000..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-04 16:01

Men Behringer AD8000 låter väll inget vidare... behringer grejer i huvud taget men dom är billiga.

Har mest hört bra saker om den men då är det ju såklart jämfört med vad den kostar. Inte sämre än nåt annat i den klassen snarare tvärtom. Behringer är väl framförallt ojämna, inte alltid botten.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2008-11-04 17:02

Jag tror med bestämdhet att Behringers ADA är bättre än Alesis. Alesis låter däremot inget vidare. Jag hade en tidigare men fick sälja den.

Mytek är riktigt, riktigt bra grejer. Min nästa D/A, och kanske även A/D, blir en Mytek eller Benchmark.

Det är en liknande diskussion igång på Kontrollrummet och där så länkade en kille till ett blindtest där de jämför Behringer ADA-8000 och Lynx Aurora. Kan vara kul att lyssna på. Naturligtvis spelar ju din existerande D/A omvandlare väldigt stor roll för hur du kommer att höra testet Kan kollas in på:
Lynx Aurora 16 vs Behringer ADA8000 - Gearslutz.com

AD/DA omvandlare är viktiga saker som man ej bör nervärdera om man vill ha bra ljud!

D.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-25 22:01

Hej!

Vad tror ni om PreSonus Digimax FS? Den verkar ha vad jag vill ha "96k ADAT input and output". Men låter dess A/D's bra???

PreSonus

Mvh
Demokid

1
Bevaka tråden