Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min Toshibahårddisk fungerar inte i OS X

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-05 07:06

Hejsan!
Har bytt till mac men min gamla toshiba externa hdd är inte kompatibel med den senaste versionen av OS X.
Har ni några förslag på externa hdd runt 350-500GB som fungerar i OS X?
Tacksam för svar

Jag har aldrig träffat på en hårddisk som inte fungerar...

Vad är det för filsystem ? (antar att det är NTFS)

Antar att du redan har en massa data på disken så då finns det
två alternativ som jag ser det:

1. Skaffa en utility som klarar att läsa NTFS (gör inte detta själv
så jag vet inte vilka som finns, men kolla på versiontracker.com
eller guide.apple.com

2. Backa up datan och formatera sedan om disken till FAT32,
men om du bara kommer att använda disken med en Mac
föreslår jag att du först gör som i option 1, för över data
till din Mac och sedan formaterar om i Mac format.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-05 07:23

Tack för ett snabbt svar. Antar att Fat32 fungerar bäst så både pc och mac kan läsa disken.
Så jag formaterar om den. Tack igen!

Japp, men som jag har hört och erfarit så är den slöare än om man har Mac formaterad hårddisk, men om man vill använda den på båda platformerna så är FAT32 bästa kompromissen.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-11-05 09:34

Dock har ju FAT32 vissa begränsningar som t ex max 4GB filstorlek, så det kan bli problem om du tänker lagra större filer som t ex filmer på disken.

Ursprungligen av Mach2:

Dock har ju FAT32 vissa begränsningar som t ex max 4GB filstorlek, så det kan bli problem om du tänker lagra större filer som t ex filmer på disken.

Det beror ju på hur filmerna är ordnade. Är det t.ex. stora img-filer över 4GB går det ju uppenbarligen inte, men om det är "färdiguppackade" filmer med lösa vob-filer i en VIDEO_TS-mapp så är det inga problem. Varje enskild fil är ju max några 100 MB.

Ursprungligen av Alphonze:

Det beror ju på hur filmerna är ordnade. Är det t.ex. stora img-filer över 4GB går det ju uppenbarligen inte, men om det är "färdiguppackade" filmer med lösa vob-filer i en VIDEO_TS-mapp så är det inga problem. Varje enskild fil är ju max några 100 MB.

DVD är så 90-tal.HD är det ju man ser idag

Jag har alla mina externa diskar i Mac OS Extended och kör MacDrive på de datorer med Windows som behöver komma åt dom.

Jo, det har jag också erfarit så det man måste göra är att definiera vad man ska ha disken till. Jag har alla mina externa diskar bara till Mac och de är därför Mac formaterade, men jag har ett par som är PC formaterade i FAT32 så jag kan använda dem mot mina PC datorer för jag är för lat att gräva djupare i NTFS kompabilitet, men har stött på 4GB problemet också.

1
Bevaka tråden