Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ett riktigt stofilt elektron-diy bygge

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hittade en gammal tekno´s "hobby & teknik" bok från 50/60 talet innehållande detta bygge

nästa sida

Asgrymt! Var kan jag beställa PCB:n?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-06 12:44
Ursprungligen av segerfalk:

Asgrymt! Var kan jag beställa PCB:n?

PCB? På 50-talet? Moahahaha...

Kul att se detta gammelprojekt, artikelrubriken och kvartettbilderna är ju oslagbara!

shit, resten av sidorna är för stora för att få med som attachm här,
men här kommer iaf en bild till

(det måste ju vara ralf & florian med fruar, innan dom startade kw på riktigt, hehe... )

Ursprungligen av synth_ollie:

(det måste ju vara ralf & florian med fruar, innan dom startade kw på riktigt, hehe... )

Nä, det är ju deras föräldrar såklart

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-06 14:50
Ursprungligen av synth_ollie:

shit, resten av sidorna är för stora för att få med som attachm här

(om du vill kan du spamma mig med bilderna privat, de är ju bara brusiga jpeg nu och därför går det säkert att krympa dem en bit)

Skulle inte förvåna mej om den låter koolt.. Ollie fanns det en BOM nånstans så man kan se komponentvärdena?

kul att ni uppskattade det !

Ursprungligen av freddp:

Ollie fanns det en BOM nånstans så man kan se komponentvärdena?

jo, ska se om jag kan fixa det....

  • Medlem
  • 2008-11-06 13:23

Det här var klart läckert! Tänk att sätta sig en kvartett med sådana här i en park, dricka lite bubbel och sedan spela.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-06 13:42

Vore fantastiskt fint!
Men bubblet först, annars blir det inte lika bra.

bill of m

Tackar.. sparas till dokumentsamlingen

Ursprungligen av synth_ollie:

bill of m

"Teleingenjörer med musikalisk läggning har väl alla vid ett eller annat tillfälle kopplat ihop en tongenerator med en högtalare och försökt spela en melodi genom att vrida på frekvensratten."

Amen.

Gjorde det första gången som liten pilt på sjuttiotalet medelst en wienbrygga som jag knåpade ihop på min Mykit 7 elektronikbyggsats. (Påminde kraftigt om en MS-20 i form och färg!)
Sedan dök ju en sån där Philips rörhäck upp i skolans fysiksal. Kärt återseende några år sedan när jag o Kroffe jammade på sådana på Universitetet, och nu har jag en egen...

Jag har också den där artikeln kopierad, och har haft funderingar på en två-rösters variant.
Har ni sett "Metropolis"?
I de underjordiska maskinrummen återfinnes en mojäng, stundtals benämnd "hjärtmaskinen"
med två visare.

Tänk er varje visare ansluten till varsin tongenerator...
Svettigt att spela, men visuellt mycket intressant!

/R.t:M.I.

det här var i samma bok, ngt ot kanske men rätt skojig

"till exempel har det lyckats honom att framställa en likriktare av
två metallskruvar och en bit plast"

1
Bevaka tråden