Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internt ljudkort + kåpa = externt ljudkort?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har sett mig om länge efter ett externt ljudkort som inte brinner på hornhinnan. Hitills har jag nog bara hittat Apogee Duet. Tyvärr ligger nog det kortet någon tusing över budjet.
Vet någon om det går att sätta på en kåpa på ett internt ljudkort och använda det externt till en macbook?
Var kan man hitta sådana kåpor?

Du kan ju alltid ta innandömmet valfritt externt kort och sätta det i ett nytt chassie.

Ursprungligen av eskimo:

Du kan ju alltid ta innandömmet valfritt externt kort och sätta det i ett nytt chassie.

Tack! Var kan man få tag i andra chassien?

Ursprungligen av karl.harleman:

Tack! Var kan man få tag i andra chassien?

Ja, det är ju upp till dig och vad du är ute efter. Kakburk? Porsche hårddiskkabinett? Semmelkartong?
Det är ju såklart en himla massa mek och pill inblandat.

Ursprungligen av eskimo:

Ja, det är ju upp till dig och vad du är ute efter. Kakburk? Porsche hårddiskkabinett? Semmelkartong?
Det är ju såklart en himla massa mek och pill inblandat.

Ok, jag har faktiskt en gammal extern porsche hårddisk som jag skulle kunna klara mig utan. Ska mäta lite på den :), det kan det vara värt!

Behringerkortet var ju mer avklätt än de flesta andra på marknaden men ändå ingen vacker syn enligt mig.

Det är inte att jag bara bryr mig om utseendet, kvalitén är ju förstås det viktigaste. Det tar dock emot att köpa nånting som man tycker är fult..

Senast redigerat 2008-11-09 04:02
Ursprungligen av karl.harleman:

Jag har sett mig om länge efter ett externt ljudkort som inte brinner på hornhinnan. Hitills har jag nog bara hittat Apogee Duet.

En liten observation jag gjort är att Duet är jättesnyggt på reklamfotona, men kanske inte lika läckert när man hängt på kabelpiskan som behövs för att faktiskt använda det...

Citat:

Vet någon om det går att sätta på en kåpa på ett internt ljudkort och använda det externt till en macbook?

Om du med internt menar PCI/PCIe så går det inte om ett Duet är över budget. Magma-prylarna kostar fläsk...

Ursprungligen av PeterH:

En liten observation jag gjort är att Duet är jättesnyggt på reklamfotona, men kanske inte lika läckert när man hängt på kabelpiskan som behövs för att faktiskt använda det...

Jag föredrar "kabelpiskan" framför integrerade portar.

Senast redigerat 2008-11-09 04:04
Ursprungligen av PeterH:

Om du med internt menar PCI/PCIe så går det inte om ett Duet är över budget. Magma-prylarna kostar fläsk...

Synd, annars hade det kanske vart något..

..plus att dom väl kräver cardbuss eller expresscard?

Den där är ju iaf hyffsat diskret och billig.
För att inte tala om macbookens interna ljudkort som är osynligt och gratis. Slickare än så blir det väl inte?

Ursprungligen av eskimo:

För att inte tala om macbookens interna ljudkort som är osynligt och gratis. Slickare än så blir det väl inte?

Behöver dock mic och gitarr ingångar.

Vilka ljudkort finns det egentligen som brinner på hornhinnan? Skulle va lite ballt ändå, kanske lättare att fokusera på hur det låter då istället.

Ursprungligen av kottenkotten:

Vilka ljudkort finns det egentligen som brinner på hornhinnan? Skulle va lite ballt ändå, kanske lättare att fokusera på hur det låter då istället.

I princip alla. De är stora, färgranna, plastiga, onödigt detaljerade, konstigt formade lådor med krom-målade plastrattar. Söker något lite enklare på ögat.

Tror du har svårt att hitta något sleakare än duet-kortet. Ett alternativ som är 100 gånger lättare än att försöka bygga ett pci-kort i låda (hur f'n hade du tänkt koppla den till macbooken? Svarva in en pci-port nånstans eller snickra ett eget usb-gränssnitt till den?:)) är att köpa ett enkelt firewire kort och sen klä av det dess fula skal och klä det i clean aluminium. Kan säkert få nån avancerad verkstad att fräsa ett skal ala mac om du kommer med en skiss och kosing. Fräs även snygga rattar och montera på och voila, du har ett unikt utseende på ett firewire kort som bara är att tuta och köra. Så skulle jag gjort om jag hade fått ont i ögonen av mitt ljudkort. Lycka till, vore kul att se resultatet om du genomför det

Ursprungligen av ThePetter:

Tror du har svårt att hitta något sleakare än duet-kortet. Ett alternativ som är 100 gånger lättare än att försöka bygga ett pci-kort i låda (hur f'n hade du tänkt koppla den till macbooken? Svarva in en pci-port nånstans eller snickra ett eget usb-gränssnitt till den?:)) är att köpa ett enkelt firewire kort och sen klä av det dess fula skal och klä det i clean aluminium. Kan säkert få nån avancerad verkstad att fräsa ett skal ala mac om du kommer med en skiss och kosing. Fräs även snygga rattar och montera på och voila, du har ett unikt utseende på ett firewire kort som bara är att tuta och köra. Så skulle jag gjort om jag hade fått ont i ögonen av mitt ljudkort. Lycka till, vore kul att se resultatet om du genomför det

Ursprungligen av ThePetter:

Kom på ytterliggare en kul idé. Köp en gammal fancy hifistärkare, typ akai med grymma oljedämpade rattar och riktigt gediget chassi. Blästra av allt som har med akai att göra, montera ditt valfira firewirekort i den nu anonyma lådan och mekaniskt förläng förstärkarens rattar till att kontrollera ljudkortets rattar. Dra ut hål på lämpligt ställe och montera de kontakter du behöver och voila ytterliggare en gång!

Wow, roliga idéer! Men jag hittade två små, billiga och hyfsat snygga mic-pre-amps istället !

Rolls MP13 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Preamp

Rolls DU30b - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Preamp

Så om dem inte låter apa så köper jag troligtvis ngn av dem. Kommer bara spela in lite på skoj (macbook, gitarr, mic, midi-keyboard, kanske mpc), iaf till en början så jag behöver inga proffsgrejer bara det låter ok och ser bra ut.

Ursprungligen av karl.harleman:

Wow, roliga idéer! Men jag hittade två små, billiga och hyfsat snygga mic-pre-amps istället !

Rolls MP13 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Preamp

Rolls DU30b - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Preamp

Så om dem inte låter apa så köper jag troligtvis ngn av dem. Kommer bara spela in lite på skoj (macbook, gitarr, mic, midi-keyboard, kanske mpc), iaf till en början så jag behöver inga proffsgrejer bara det låter ok och ser bra ut.

Tror föresten att dem låter hyfsat? Får man "mer för pengarna" i ett ljudkort än i en mic-pre-amp?, hörde ngn säga det.

Kom på ytterliggare en kul idé. Köp en gammal fancy hifistärkare, typ akai med grymma oljedämpade rattar och riktigt gediget chassi. Blästra av allt som har med akai att göra, montera ditt valfira firewirekort i den nu anonyma lådan och mekaniskt förläng förstärkarens rattar till att kontrollera ljudkortets rattar. Dra ut hål på lämpligt ställe och montera de kontakter du behöver och voila ytterliggare en gång!

1
Bevaka tråden