Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-07 16:20

Hej. Nu behöver jag en blixt till en Nikon D80. Vilken rekommederas? den behöver inte ha en massa specialfunktioner.

SB-400 är lagom till det mesta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-07 18:43
Ursprungligen av Volt:

Hej. Nu behöver jag en blixt till en Nikon D80. Vilken rekommederas? den behöver inte ha en massa specialfunktioner.

SB-400 eller SB-600 sägs duga bra.

Har flyttat över några inlägg från den här tråden till en separat tråd. Skapa hellre nya trådar i stället för att gå offtopic i trådar som handlar om helt andra ämnen; på så sätt blir det lättare för alla att hitta vad de letar här på forumet!

/Mod

  • Medlem
  • 2008-11-07 19:26

SB-600 är bättre än SB-400. Tillräckligt mycket för att det ska vara värt att välja den framför 400. Med d80 kan du styra 600 trådlöst (om än begränsat) och vrida lite mer och ställa in lite mer osv…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-08 18:43

Jag är lite osäker på hur många blixtar som behövs. Blir det alltid bäst att ha en extern blixt typ SB på kameran + ett par stycken vid sidan av? Eller skulle man kunna klara sig enbart med blixtar/starka lampor bredvid? såvida man inte söker någon alldeles speciellt ljus-skuggförhållande förstås. SB:n kostar ju en del. Det är för porträttfoto inomhus mot ljus fond.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-08 20:13
Ursprungligen av Volt:

Jag är lite osäker på hur många blixtar som behövs. Blir det alltid bäst att ha en extern blixt typ SB på kameran + ett par stycken vid sidan av? Eller skulle man kunna klara sig enbart med blixtar/starka lampor bredvid? såvida man inte söker någon alldeles speciellt ljus-skuggförhållande förstås. SB:n kostar ju en del. Det är för porträttfoto inomhus mot ljus fond.

Man kommer väldigt långt med fönsterljus och en reflektor.

Men du bör klara dig bra med en bra blixt och en reflektor-skärm.

Det finns olika sätt att använda en extern blixt, dels när den sitter på kamerahuset och dels när den placeras i rummet.

Kolla videon för "Episode 13" på ProPhotoLife:s videobibliotek. Många bra videor där jag hämtat mina tips angående utrustning och fotograferingstips.

Blixtar och lamport har oftast olika vitbalans, vilket kan ge både önskade såväl som oönskade effekter. Sen hur många ljuskällor man behöver är ju upp till en själv och vilken ljussättning man vill ha. En av dom enklaste ljussättningarna för porträtt inomhus är blixt snett framifrån på ena sidan och reflektor på andra, det behöver inte vara mer komplicerat än så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-08 20:09

Men behövs det en SB då? för den är väl mest för att sättas på kameran. Behöver förstås en som synkas med kameran.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-08 20:31
Ursprungligen av Volt:

Men behövs det en SB då? för den är väl mest för att sättas på kameran. Behöver förstås en som synkas med kameran.

Finns olika typer av ljuskällor, studiolampa, studioblixt och kamerablixt. Alla tre typer funkar, men har olika för- och nackdelar.

Extern kamerablixt funkar både på och av kamerahuset. Du får bättre kontroll om du kan placera blixten var du vill i rummet.

Ursprungligen av Volt:

Men behövs det en SB då? för den är väl mest för att sättas på kameran. Behöver förstås en som synkas med kameran.

SB-600/800/900 synkar trådlöst med kameran. Du kan dessutom köra dom med full automatik, och ställa nivån/kompenseringen från kameran. Det går inte att göra med studioblixtar, som dock kan kräma på väldigt mycket mer, och inte kräver några batterier. Bägge dom fördelarna har en baksida, studioblixtar går inte att köra på lika låg uteffekt som "kamerablixtar" (vilket är praktiskt ibland) och kräver antingen vägguttag eller stora batteripack.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-09 16:00

Jupp, himla smidigt att kunna styra blixtkomp etc trådlöst via kamerahuset. En kamerablixt, stativ, stativfärsta för vanlig blixt och ett paraply räcker långt.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-10 23:58

Finns det inbyggd sändare i d80n, eller triggar man med popupblixten?

Förövrig tycker jag att det är värt att köpa minst SB-600. SB-400 går väl inte att vinkla = tråkigt.

Man triggar med popupblixten. SB-400 går att vinkla uppåt, vilket gör väldigt mycket skillnad mot den popupen bara det. Självklart är det både roligare och ger mer möjligheter att kunna vrida den i sidled med, men då blir helt plötsligt blixtarna mycket större och klumpigare.

1
Bevaka tråden