Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mer RAM till min stationära Dell

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag skulle vilja köpa mer RAM till min Dell, som jag köpte för ett par år sedan.
Idag har jag detta installerat: 2GB Dual Channel DDR2 533MHz [2x1GB]

Skulle vilja ha mer, gärna 4GB eller mer.
Vad rekommenderas och hur kan jag ta reda på hur mycket RAM som är max i min burk?

Tacksam för svar!

Om du kör Win XP så max 3G Ram

  • Medlem
  • 2008-11-24 20:31

Antar att det är 32-bitars processor, och då XP. Då är det som sagt 3 GB max (eller om det var 3,2...).

Mitt fel
Kör man 32 XP då kan man max ha 3G sen vet jag icke mer

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-25 18:12
Ursprungligen av jgb:

Antar att det är 32-bitars processor, och då XP. Då är det som sagt 3 GB max (eller om det var 3,2...).

Bara av ren nyfikenhet, vaför är det så? 2^32 är ju 4 GB vilket är max vad en 32bitars processor kan adressera.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-11-25 18:31
Ursprungligen av makari:

Bara av ren nyfikenhet, vaför är det så? 2^32 är ju 4 GB vilket är max vad en 32bitars processor kan adressera.

Massa reserverade saker såvitt jag vet. 200MB eller så ligger väl reserverat för pci express. Finns nån switch till windows så det rapporterar uppåt 3.8gb, osäker på om de extra 600 används då dock.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-11-24 21:28

Jupp, XP32 är det max 3.x gig som kan användas av systemet. Är det en x64-propp lär du installera vista64 för att kunna köra mer (xp64 är inte att rekommendera).

Senast redigerat 2008-11-25 08:20
Ursprungligen av outshape:

Jag skulle vilja köpa mer RAM till min Dell, som jag köpte för ett par år sedan.
Idag har jag detta installerat: 2GB Dual Channel DDR2 533MHz [2x1GB]

Skulle vilja ha mer, gärna 4GB eller mer.
Vad rekommenderas och hur kan jag ta reda på hur mycket RAM som är max i min burk?

Tacksam för svar!

Äh, du ska bara köra plugins/ladda ner gigantiska japanska gigapixelporrbilder, skit i det och köp en syntmodul för pengarna istället!

  • Medlem
  • 2008-11-25 13:56

Förslagsvis köper du 3 gb med snabbare hastighet (om moderkortet klarar det). Köp då 2x1 gb och 2x512 mb matchande minnen, annars kommer de inte köras som dual channel.. DDR2 är ju obscent billigt nu för tiden i vilket fall.

Dual-channel architecture - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • 2008-11-25 14:01

Uh, yeah.. Corsair eller Kingston brukar jag tjacka iaf.

  • Medlem
  • 2008-11-25 14:03

.. Och för det tredje är en gb minne extra mycket mer än man tror eftersom systemet redan ligger och tar upp massa minnesplats vilket leder till att en gb extra nästan kan bli en fördubbling (smärre överdrift)

Tack för alla tips och tankar, schysst!

Så vad är det för minnen min datamaskin vill ha då, tro?
Det är som sagt 2GB Dual Channel DDR2 533MHz [2x1GB] jag har installerat nu.

  • Medlem
  • 2008-11-25 16:14

Vad är det för modell på datorn?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-25 16:23

fan du ska bara ha 512K .. du e för girig!
- kör bara skitmusik annars!
- du e ju inge bra på det hela som det e nu!!

\\ Jag har några du saknar men vill inte ge dig dom! }} vill att du mättar ner det du har istället!

Ursprungligen av ~~~:

- du e ju inge bra på det hela som det e nu!!

Haha, jag räknar det till gång nummer fyra på två veckor som du säger att min musik är värdelös.
Både via mail, sms och öga mot öga. Börjar faktiskt tröttna lite på det. Du får absolut tycka som du vill men du behöver inte tjata på mig om att jag gör dålig musik.
Jag tror inte ens 512kB RAM i PC:n skulle få mig att göra musik du gillar, tyvärr.
Som tur är finns det annan produktioner än de jag bygger.

BMX: Letade upp en gammal orderbekräftelse där det står: Dimension E521 Athlon 64 X2 4200+(2.20 GHz, 2x512K).
Hmm? Hjälp?

Verkar som du får skaffa dig 2*1GB Dual Channel DDR2 533MHz...

Dessa bör funka:
++ Komplett.se - Corsair Value S. PC4200 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB

Ursprungligen av Dell forum:

Your system can only support 1GB memory chips, and a total of 4GB max.

A 32bit OS can only make use of about 3.4 GB of memory, but add two more 1GB chips will be wise as your system will still be able to run in dual memory mode if the chips match each other and are spec'ed for your system model. Dell computers are picky with memory upgrades, and will fail if the proper system specific memory is used. You can read about this and more if you want at my web site memory pages linked below.

Ursprungligen av Synapskollaps:

Verkar som du får skaffa dig 2*1GB Dual Channel DDR2 533MHz...

Dessa bör funka:
++ Komplett.se - Corsair Value S. PC4200 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB

Cool, tack så mycket för hjälpen! Två sådana kit då va? Så det totalt hamnar på 4GB (även om datorn inte kan nyttja allt) och alltså 279:- gånger två? Billigt och bra.
Jag är rätt kass vad det gäller datorns innanmäte och egentligen helt ointresserad av det, men vill gärna att min dator presterar och hänger med när jag spelar in, mixar osv.

Kanske att du ska försöka få tag på 2*512Mb för 3Gb minne som BMX föreslog... Kan bli stabilare, men jag kan inte hitta nån leverantör (läs: orkar inte leta mera!) som har matchade 512:or.

Tycker iaf att ovanstående minnen (komplett -länken) bör funka bra!

  • Medlem
  • 2008-11-25 18:14

makari: gpuns minne räknas också..

Ska kolla om jag kan hitta någon manual till e521.. möjligen kan den ta snabbare minnen.

  • Medlem
  • 2008-11-25 18:21

från Dells site; "1 GB Memory Module for Dell Dimension E521 - (128 x 64) - 667 MHz"

Detta pekar ju på att den minst tar 667mhz (aka PC5320) så köp 4 gb av den sorten istället. Anledningen att det kan vara värt att leta reda på 3 gb istället är att jag hört endel snack om att 4 gb kan göra systemet ostabilt. Dock inget jag har haft några problem med.

Sen tror jag kan få ut lite mer ur 4 gb om man ändrar PAE-switchen men det kanske är automatiskt nu för tiden?

edit: Physical Address Extension - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-25 23:08

ok, tack för svaren på mitt lilla sidospår.

Jag har fått hem och installerat minnena. Det blev alltså dessa:
Komplett.se - Corsair Value S. PC4200 DDR2 2048MB
Två ordrar, sammanlagt fyra minnen på 1GB styck.
Datorn hävdar dock att den bara har 2GB i sig. Märkligt.
Å andra sidan inbillar jag mig ändå att det går lite fortare...

Tack för hjälpen, oavsett!

  • Medlem
  • 2008-12-16 15:25

Du bör se mer än 2GB, kolla om det finns något senare BIOS, kolla i BIOS först vad den rapporterar i maskinvaran inte i XP.
Sen beror det på som sagt vad du får ur 32bit OS'et, lite beroende på hur mycket minne du har på grafik-kortet och andra enheter som tar minnesadresser.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-12-17 00:46
Ursprungligen av outshape:

Jag har fått hem och installerat minnena. Det blev alltså dessa:
Komplett.se - Corsair Value S. PC4200 DDR2 2048MB
Två ordrar, sammanlagt fyra minnen på 1GB styck.
Datorn hävdar dock att den bara har 2GB i sig. Märkligt.
Å andra sidan inbillar jag mig ändå att det går lite fortare...

Tack för hjälpen, oavsett!

In i BIOS och kolla vad den säger där...

  • Medlem
  • 2008-12-16 18:05

outshape: googla på PAE switch .. Det är en liten ändring i boot.ini-filen men det är lätt gjort med en texteditor

  • Medlem
  • 2008-12-16 18:12

1. Right-click My Computer, and then click Properties.
2. On the Advanced tab, click Settings under Startup and Recovery.
3. Under System Startup, click Edit.

lägg till

/pae

någonstans, spara och starta om

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-16 18:45

men sen kan man ju joddla lite med CAS 2 \ 2.5 \ 3 etc ju större value destå segare maskin \ vise versa \(dom jag har e bara sega rövare som ingen vill ha i DDR2 väg)

\\\ 99an e så jävla buggig!!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-16 20:19

Kolla och matcha med modekortet och se vilket det snabbaste CAS#värdet är som det kan hantera utöver hastigheten då ...DELL finns på nätet och man får med en kod på datorn(har ju en dell här själv) som man kan söka fram via koden vad som sitter i grejjen default efter inköpet)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-16 20:22

i mitt fall FHHR32J

nu e andis klar med sitt troligen men andra... under DELLsupport

Choose by Service Tag: ange XXXXXXXgrejjen

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-17 00:57

jopp [F2] när den visa bootskärmen ..

fan va stiligt still man satt

Bevaka tråden