Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Polysixmodifiering

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Här kommer de första bilderna på modifieringarna av min Polysix.

Bild 1: Nytt chassi i oljad ek.
Bild 2: IEC-kontakt för nätspänningen.
Bild 3: Ringkärnetrafo istället för original E-kärna.

Åsså någar bilder till...

1: Komplett recappat chorus.
2: Samma sak med KLM-366.
3: Skärmplåt för chorus samt MIDI-kort provisoriskt på plats.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-01 18:59

Snyggt!
Skulle nog själv gått på nåt mörkare träslag men det är ju en smaksak.
Funderar själv på att recappa min, kanske man borde byta trafot mot ringkärna också...

Seriös avskärmning på choruset också...gör recappningen det mindre brusigt?

Shit vad stort det där midikortet är...! Är det IOtechs?

Jag tror inte att alla nya ellyter gör choruset mindre brusigt, men jag har gått och blivit allergisk mot gamla elektrolytkondingar

Sedan gör digitalkameran inte träet riktig rättvisa. Det är MYCKET snyggare i verkligheten!

IOtechs MIDI? Ja, det kan man väl säga. Jag köpte det direkt från Johannes Hausensteiner i Österrike, men det är det MIDI-kit som omnämns på analog.no

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-01 20:32

Aha...trevligt projekt!
Du är väl med på SAS-listan också eller misstar jag mig?

Har inte anmält mig till SAS-listan förrän idag, men nu är jag med

Mer bilder på projektet kommer inom några dagar.
Måste först gå igenom hela maskinen för att kolla att allt fungerar INNAN jag ger mig på att låta MIDI-kortet ta över de vitala funktionerna. Vill inte hamna i det läget att jag inte vet om eventuella fel finns på MIDI-kortet, eller om det är något av originalkorten som spökar...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-13 19:49

Låter vettigt!
Och appropå SAS så är ju Richard som designade Polysix-midikittet din baserar sig på (se länken nedan) med på listan så hojta till där om det är nåt du funderar...
Polysix-M CPU board

Tja, fort går det inte, men här kommer bilder på lite mer moddar...

1: Lite nya högintensiva lysdioder i blandade färger. (ber om ursäkt för det kassa fotot)
Tack vare dessa nya LED har jag kunnat sänka strömmen genom dem så pass att jag slipper den där attans extratråden mellan PSU och KLM-369.
2: KLM-369 före...
3: Efter (med modifieringar för IOtechs MIDI-kit)

Nästa steg blir att pytsa in MIDI-kortet ovanpå KLM-367. Väntar bara på några komponenter

Herrejävlar vilken tid detta tog, men nu är det nästan klart. Återstår bara en komplett trimning enl servicemanualen...

Bild 1: Äntligen på plats (och fungerar) - MIDI-jacken !
Bild 2: Den lilla vippbrytaren låter mig välja mellan osc-bend eller filter cutoff-bend.
Bild 3: Veroboardet till höger har två ändamål - först fixar det ett konstruktionsfel i MIDI-kortets noise-generatordel, sedan kan jag mha två 4066 samt lite modifieringar av MIDI-kortet låta VCO modulera VCF. (Sök på Youtube så förstår ni) Det fina i kråksången är att jag nu har detta som en programmerbar parameter och kan alltså spara det i patch-minnet!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-18 23:24

Snyggt! Särskilt det där med filter-FM!
Vilken parameter är det som du har utnyttjat för att göra det programmerbart? Eller är det en feature i MIDI-kittet i sig?

Det är inte en feature i MIDI-kittet, utan jag har modifierat så här:
VCO/VCF-bend är en programmerbar parameter, men efter att ha lirat lite på synthen så ansåg jag att det inte var särskilt mycket värt att ha detta i patch-minnet. Enklast var att bara kunna vippa mellan de två (se den lilla brytaren ovanför bend-hjulet)
Rotade lite i schemat och kom fram till att signalen som styr mycket enkelt kunde användas till nå´t annat och eftersom jag hade tänkt göra VCO till VCF-modulationsmodden så...
Gjorde om level-omkopplaren på frontpanelen så att den blev insignal till MIDI-kortet och utsignalen styr då de två 4066 som sitter på mitt lilla tilläggskort, som i sin tur släpper igenom oscillatorernas utsignal (via var sitt motstånd) till filtrets cutoff-ingång. Tyvärr kan jag inte reglera vilken eller vilka röster som får VCO/VCF-modulation, men i gengäld så är det alltså programmerbart!
Dessutom var jag tvungen att sätta en buffer-opamp efter midikortets noise-utgång, då det annars läckte signal mellan rösterna. En konstruktionsmiss av Johannes, då CA3080n som reglerar nivån på noise BÖR ha en buffer efter sig.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-19 10:35

Hmmm...kunde du inte använt en 4066a mellan varje oscillator och dess SSM2044a vid filterFM-modulationen? Och använda samma logiska signal för alla sex 4066orna menar jag...?

Jag kanske uttryckte mig lite oklart - naturligtvis använder jag samma logiska signal till bägge 4066, den ena kretsen sköter röst 1-4 och den andra de två sista.
Ibland är det lite svårt att i text beskriva det som är självklart i ett schema...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-19 11:25

Det som konfunderade mig var följande:

"Tyvärr kan jag inte reglera vilken eller vilka röster som får VCO/VCF-modulation, men i gengäld så är det alltså programmerbart!"

Om du kopplat som beskrivet borde du ju utan problem få vco>vcf modulation på alla röster...? Eller är det bara kopplat via en pot? Då kan jag förstå mera...

Koppla poten att styra sex opampar i signalvägen i så fall som lösning kanske...

Alla röster får filtermod från sin respektive VCO, men jag kan inte bestämma att det bara skall vara ex.vis filter 1,5 och 6 som får modulation. Antingen så får alla sex rösterna filtermod, eller också ingen alls.
Killen med den våldsamt rosa Polysixen på tuben hade ju monterat 6 omkopplare på fronten för att kunna bestämma vilken (eller vilka) röster som får filtermod, men jag har kompromissat lite för att kunna få detta programmerbart och sparat i patch-minnet.
Jag kastar upp schemat i kväll när jag kommer hem...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-19 12:46

Låter vettigt - tyckte f ö den rosa Polysixen var vidrig.
Polyfonisk filter-FM...blir nästan lite Prophet 5 över det..:) Bara att montera dit ett extra kort med en extra oscillator per röst.

Bara att montera dit ett extra kort med en extra oscillator per röst...

Just det ja, hur går det med din "Polyfour" som du skulle försöka sätta in dubbla osc i ?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-19 14:44
Ursprungligen av Europe Endless:

Just det ja, hur går det med din "Polyfour" som du skulle försöka sätta in dubbla osc i ?

Mja...det är lite på is eftersom jag sålde just den maskinen och behöll en annan med Korg USA midikit. Och då är det så dåligt med plats i den för ett extra kort... fast jag har inte helt gett upp idén...:)

Har du någon helkroppsbild att visa upp?

Visst har jag det, men den är intill förväxling lik en vanlig Polysix. Det enda som skvallrar om modifieringarna är ekchassit, MIDI-jacken och den lilla vippan vid bendhjulet. Allt annat finns "under huven"

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2009-03-19 17:41
Ursprungligen av Europe Endless:

Har du någon helkroppsbild att visa upp?

Visst har jag det, men den är intill förväxling lik en vanlig Polysix. Det enda som skvallrar om modifieringarna är ekchassit, MIDI-jacken och den lilla vippan vid bendhjulet. Allt annat finns "under huven"

Posta bilder iallafall

Faktum är att jag inte styr modulationsgraden över huvud taget, det är av eller på som gäller. Om du kollar i bifogat schema så är det R11-16 som bestämmer nivån. Däremot kan man påverka den genom att öka utsignalen från osc+subosc. Om jag bara kör sågtand så blir det ganska svag modulation, men om jag dessutom drar upp fyrkantvågen och slår på subosc så ökar modulationsgraden. För att reglera modulationgraden steglöst skulle jag behöva 6 st vca + att jag måste montera en pot någonstans, dessutom skulle den parametern inte vara programmerbar.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-03-19 14:29

Tufft projekt, den skulle jag gärna lägga händerna på.
Har du någon helkroppsbild att visa upp?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-19 15:25

Ännu trevligare skulle ju vara att lyssna på några ljud med den nya filter-FM funktionen...jag har ju hört den rosa iofs men...

Skulle kanske kunna göra det, men det kan dröja ett tag. Först måste jag ha tid att göra en ordentlig trimning...
Den låter ganska exakt som den rosa, fast med lite mjukare modulation. I och med att alla rösterna får filtermod samtidigt så har jag valt att hålla ned modulationsgraden litegrann.
Dom mest spännande effekterna får man när man kör blandad sågtand + fyrkant (jodå, det är enkelt att fixa) och dessutom subosc 1 oktav ned. Då låter det nästan ringmodulator...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-19 16:18

Förstår fortfarande inte hur du står modulationsgraden på FMen om det inte sitter en extra knob för den...?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-20 00:06

OK, då hänger jag med... inte programerbar om man inte snor nån annan programmerbar parameter, typ FX-speed/depth...;)

Precis! Och eftersom jag har inte hittat någon annan parameter jag vill sno, så fick det bli en kompromiss.

Helkroppsbilder var det utlovat, ja... Tyvärr är jag ingen fotograf, så ni får hålla till godo med dessa.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-23 20:21

Snyggt arbete, som jag sagt tidigare.
Och trevliga övriga syntar som tittar fram...:)

Javisst!
Vilka andra tycker du att du ser??

Bevaka tråden