Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Irriternade knäppande och brus!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så här ligger det till!

Har precis flyttat min studio till en ny fräsch lokal med både studio och replokal!
Har dock två irriterande problem!

1. I replokalen är det ett galet irriterande brus i både PA och monitorer, räcker att jag drar upp mastern på bordet så väser det i toppar och likadant på monitorerna, allt på bordet är då mutat. Topparna är Speak-on och monitorer balanserade tele ut till XLR in!
Har ett HK Audio Performer med ett Peavey FX32. All ström är tagen från samma källa!

2. I studion så knäpper det hej vilt lite som det vill. Spelar ingen roll om jag kör genom mina genelecmonitorer, AKG-lurar eller vanliga Creativehögtalare. Det knäpper oregelbundet, lite som det vill. Vad kan detta bero på? Har en egenbyggd PC, ett Mackie Onyx kort med Firewire, Genelecmonitorer och även här är all ström tagen från samma källa. Det knäpper inget när det inte kommer är något ljud på.

Lokalen är ett delat kontorslandskap med bilverkstäder under, dock separat elmätare!
Hoppas innerligt på att det inte är strömmen som är feldragen utan enkla saker jag missat. Alla tips är välkomna.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-12-02 20:26

1. Låter som utrustning som stör varandra i elnätet. Provat dra ur allt och koppla in en sak i taget? Då kan du hitta om det är någon utrustning som är ikopplad som stör. Kan vara någon annan i huset som har något inkopplat som stör också (laptopadapters är t.ex. ena riktiga jävla as).. Om så är fallet så är det nog bara att krypa till korset och skaffa en linjetvättare, finns sjyssta för någon tusenlapp har jag för mig.

2. Låter som något stör i elnätet här också. Kan vara kyl/frys i närheten, eller nåt annat som slår igång lite då och då.

Det är möjligt att sätta något emellan vägguttag och utrustning som "renar" elen, men vet inte vad det heter eller vad det kostar för den delen.. Men det är möjligt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-12-02 20:30
Ursprungligen av geminister:

Det är möjligt att sätta något emellan vägguttag och utrustning som "renar" elen, men vet inte vad det heter eller vad det kostar för den delen.. Men det är möjligt.

Japp, kallas linejtvättare (iaf det namn jag hört). Billigare såna rensar bara ut nätbrum (hjälper inte mot klick/fräs), men det finns dyrare som kan ta ren skitström från uttaget och ge en helt perfekt utsignal. Har tappat bort länken men det fick en rekommendation på ett märke för ett tag sen... ska se om jag kan hitta.

Bilverkstäder? Finns gott om prylar där som kan ge störningar i hela nätet. Elsvets är ett bra exempel.

En annan konfunderande sak är att det bara knäpper under mer intensiva partier i musik! Lugna partier = med inget knäpp!

Mobilt bredband? Kan det störa?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-02 20:33

Japp, en "line conditioner" är vad som behövs. I USA är detta problem tydligen hur vanligt som helst. Eller mer vanligt än här. Hur som helst...

Mobilt bredband stör inte. Däremot kan mobiltelefoner störa.

Ursprungligen av PF:

Japp, en "line conditioner" är vad som behövs. I USA är detta problem tydligen hur vanligt som helst. Eller mer vanligt än här. Hur som helst...

Mobilt bredband stör inte. Däremot kan mobiltelefoner störa.

Okej, tackar! Men var hittar man en sån här och vad är att rekommendera?

Idag lånade jag en Samson PB10PRO, men problemen återkommer i studion, vad kan vara fel?

1
Bevaka tråden