Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

behöver lite råd ang. mobil studio

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

tänkte börja köra protools på min macbook pro och då med en mbox 2. jag kör ett 002rack på min g5:a och det tycker jag funkar bra, frågan är om det är mycket latency i mboxen eftersom den körs via usb? någon som har erfarenhet?

det är meningen att det ska bli en mobil liten studio så jag är också på jakt efter en nätt kompressor, gärna billig då
och en extern hårddisk lär jag ju behöva också...

alla tips är välkomna

just det, det va en sak till, någon som vet var man kan få tag på billiga flightcase?

Mobil studio kan innebära lite allt möjligt.. såe.. det kanske lika väl räcker med en latency på några sekunder? Speca gärna mer exakt hur du vill använda din mobila studio. Vad ska du kunna göra med den?

Om den nu ska vara så mobil som möjligt så bör man i de flesta fall inte ha någon extern kompressor hur nätt den än skulle vara. Mer exakt till vad hade du tänkt använda den?

Extern hårddisk.. visst.. det kan vara bra ibland. Men varför känner du att du kanske skulle behöva en sådan? Även den detaljen gör den mobila lilla studion större än vad som kanske är nödvändigt.

ja, tänkte ju att jag inte skulle behöva känna mig låst till att sitta hemma på min stationära...det jag vill använda den till är att kunna editera, mixa och spela in och som sagt kunna ta med mig utrustningen till likasinnade musiker och låtskrivare. kommer dock inte behöva spela in flera spår åt gången.

och det är sant, en kompressor tar kanske onödig plats men jag har ändå tänkt att släpa med mig min neve preamp och det känns ändå bra att kunna trycka upp signalen när man spelar in så därför känns det tryggt med en kompressor...

en extern hårddisk, har ju massa annan skit på datorn som jag absolut inte klarar mig utan:p

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-12-11 00:26

Mboxen är bra har en sån som mobilstudio funkar riktigt bra, man kan ställa in vad man vill ha i hörlurarna direkt på mboxen (en ratt på framsidan där man blandar utsignalen från ditt daw med det som kommer in i boxen) så latency är nog inget att oroa sig över i det faller

godscent: Jag undrar fortfarande över vad du har för krav angående latency. Hur låg latency behöver du? I vilka fall är det du behöver som lägst latency?

Citat:

en kompressor tar kanske onödig plats men jag har ändå tänkt att släpa med mig min neve preamp och det känns ändå bra att kunna trycka upp signalen när man spelar in så därför känns det tryggt med en kompressor

Jag gillar inte riktigt tanken bakom att pressa upp volymen så mycket så att det ska behövas en kompressor för att få in en i genomsnitt ännu starkare signal än vad som annars är möjligt. Jag kan däremot förstå om du istället skulle köra med en limiter direkt efter preampen t ex vid inspelning av ljudkällor som kan innehålla höga volymspikar (t ex om man går runt & samplar ute på stan eller så.. men där tycker jag inte att en neve-preamp hör hemma). Om nu ambitionsnivån är uppe i Neve-trakterna och det inte är så osäkra ljudkällor som ska spelas in så tycker jag verkligen att du istället ska satsa på en bra omvandlare. Lämna då kompressorn hemma. Själv så skulle jag inte ens släpa med mina neve-preamps vid sådana tillfällen (om det nu inte handlar om planerade och mer seriösa inspelningar på annan ort), utan skulle då istället köra med t ex en Apogee Duet som jag känner räcker långt i många fall.

tack för era svar!

Ursprungligen av Volantiz:

utan skulle då istället köra med t ex en Apogee Duet som jag känner räcker långt i många fall.

jag har varit inne på apogee duet men jag fick för mig att den inte är kompatibel med pt?
jag har jobbat med apogee på större system och dom är ju riktigt bra och just duet är grymt läcker:p

lägst latency behöver jag vid inspelning av tex. acke, sång osv...

och visst, det finns säkert mkt bättre omvandlare än den i mboxen...med neve-preampen vill jag bara säkerställa att jag får en skön färgning av signalen. den är ju inte helt brusfri om jag säger så därför känner jag att jag vill pressa upp signalen ganska högt vid inspelning. jag har alltid jobbat med ganska starka signaler in, kanske för att jag har haft förmånen att jobba med äldre utrustning, eller så är det kanske så att jag alltid jobbar med otroligt dynamiska personer:p
sen blir det inte så mkt "släpa med", neven är plockad från ett bord så det är bara en modul som jag har fått gjord en strömförsörjning till.

1
Bevaka tråden