Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inget 3G-nät på flera dagar...

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min Telia-iPhone har inte haft kontakt med 3G på flera dagar i Sthlms innerstad. Bara Edge. Är det någon annan som haft samma problem? Jag misstänker Telia denna gång.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-12-09 16:19

Jag har råkat ut för det i Linköping vid två skilda tillfällen. Det var inga driftstörningar i Linköping och efter att testat att återställa telefonen fick jag tillbaka kontakt med 3G nätet. Jag har ingen aning om varför telefonen helt plötsligt slutar få kontakt med 3G. Det är också väldigt konstigt att återställningen löser problemet.

Samma här, Sthlm

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-09 17:01

Jag har upplevt samma sak de senaste dagarna i Stockholm. Men om man ska tro Telias driftinfo är det bara ren inbillning att 3G-nätet inte fungerar ...

Jag tror att dom mörkar. Dom har problem.

Ursprungligen av whero:

Jag har upplevt samma sak de senaste dagarna i Stockholm. Men om man ska tro Telias driftinfo är det bara ren inbillning att 3G-nätet inte fungerar ...

Jag har också märkt samma sak i Stockholms innerstad, är det iPhone eller telia problem?

/Adam

Om flera märkt samma grej - just nu - så är det givetvis inte iPhone det är fel på. Logik.

Ursprungligen av adamsen87:

Jag har också märkt samma sak i Stockholms innerstad, är det iPhone eller telia problem?

/Adam

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-09 19:44

Det verkar absolut vara nätet. Hade utmärkt 3G tidigare ikväll söder om Gullmarspla hela vägen hem till Bandhagen, verifierar med BBK. Nu när jag farit med bil till Sumpan är det EDGE som gäller. Tappade 3G på Kungsholmen strax efter Fredhäll.

Mitt 3G har varit "dött" större delen av tiden de senaste 2-3 dagarna, jag befinner mig också i Stockholmsområdet.

Jag med. Fast jag har 3G till och från, men helt klart mycket mindre ofta/mycket mer sällan än förut, då jag i princip alltid haft 3G-loggan.

Tänkte mer om det var samma sak med andra modeller på telefoner. Men testade med en gammal Nokia och det var problem där också. Får ställa mig i skamvrån för en dålig fråga

/Adam

Samma sak här dom senaste dagarna.
Har trott att det varit nått knas med telefonen men nu när jag ser fler som har samma problem misstänker jag att det är Telia som strular.
Men när jag går in på nätverk och sen avaktiverar 3G och sen aktiverar, kommer det tillbaka men bara ett tag innan det går över till Edge igen..

Det suger hårt!!!

Jag är helt övertygad om att Telia fuckar up...och att dom aldrig kommer att erkänna det. Vi kommer aldrig att få bekräftelse. Så småningom fixar dom eländet och sen glöms det bort.

japp... precis vad man betalar för.......... not..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-10 21:47

Tur man inte bor i 08 då

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-11 10:16

Samma problem for mig, sthlm - uppsala
funkar inte att avaktivera 3G och sen ateraktivera 3G.
Funkar dock om man gar in under 'operator' och valjer SWEDEN 3G istallet for 'TELIA S'

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-11 10:58

Har också haft samma problem de senaste dagarna. Ibland har den hittat 3G igen om jag slår på och av flygplansläget.

Johan

Pratade med kundtjänst. Inget fel hos dom (självklart).
Hon pratade om att sätta på flygplansläge och sen switcha tillbaka.

Alternativt att köra en "soft-reset" dvs. hålla i hemknappen + avstängningsknappen.
Annars var det ett hårdvaru fel.

Då blev jag förbannad och frågade hur det kan drabba så många personer samtidigt?
"Det kan jag inte svara på". CCCP all over again

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-11 12:18

Inget av det ni skriver fungerar, men testa att gora som jag skrev i inlagget lite hogre upp, g[ in p[ operat;r och valj SWEDEN 3G. funkar for mig nu iaf, antligen sa funkar youtube utan lagg

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-11 12:24

Detsamma i innerstan, ute i Tyresö fungerar 3G. Det är i city jag vill att det ska fungera.

Telia säger sanningen de har inte problem med 3G nätet eftersom det inte har något utan att de använder sig av Tele2s 3G nät (har jag för mig).
Så kolla på Tele2 istället om det har mer korrekta uppgifter om statusen.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Telia säger sanningen de har inte problem med 3G nätet eftersom det inte har något utan att de använder sig av Tele2s 3G nät (har jag för mig).
Så kolla på Tele2 istället om det har mer korrekta uppgifter om statusen.

Kom inte med de felaktiga uppgifterna igen, snälla! Det har diskuterats i sjukt många trådar sedan iPhone 3G kom.
De äger nätet tillsammans, dock startade Tele2 det och sedan köpte Telia in sig och ett gemensamt bolag startades för detta nät.

Jag ringde Telias support. Hon bad mig stänga av min iPhone i 5 minuter så att hon kunde uppdatera "terminalen". Sedan skulle jag starta telefonen och ringa ett valfritt nummer. Efter det har mitt 3G fungerat. Vad hon exakt gjorde vet jag inte.

Gjorde samma sak - men hon sa inget om att ringa upp valfritt nummer. Nå - det funkade inte. Vad jag alltid har noterat är att det tar en hiskelig tid för en iPhone att hitta alla tillgängliga nät när den söker i inställningar. Jag gjorde som en av ovanstående - tvångshookade till Sweden 3G. Nu har jag 3G. Så - det där med "Automatisk" nätval verkar vara skrot.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Jag ringde Telias support. Hon bad mig stänga av min iPhone i 5 minuter så att hon kunde uppdatera "terminalen". Sedan skulle jag starta telefonen och ringa ett valfritt nummer. Efter det har mitt 3G fungerat. Vad hon exakt gjorde vet jag inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-12 08:20

Nu har mitt 3g nät börjat funka efter 3 dagar utan:) känns riktigt skönt

Jag har fått 3G täckning hemma hos mig i Stockholms innerstad, så verkar vara bättre täckning för mig i alla fall nu när det väl fungerar. Ringde också Telia och gjorde det där som Martin också gjorde men gjorde inget för mig.

/Adam

  • Medlem
  • 2008-12-16 12:48

Jag har samma symptom. Edge hela tiden sedan någon vecka tillbaka

Enligt Martin Björnström så patchade hon IP Mux kanalen. Vanligt fel tydligen. Vad det betyder vet inte jag.

Talat med Telia Support

Pratade nyligen med Telias support och dom bekräftade att dom hade drifstörningar i 3G nätet i stockholms området.
Dom har haft det sen i måndags och det har högsta prioritet !!

Tänkte att det var min Iphone som ballade ur eller om mitt kort var paj.

Det konstiga var att när jag ringde i måndags så var det inget fel enligt den som svarade, men idag så fungar det inte enl. Felia.

Är det bara jag som inte längre har texten "Telia" på min iPhone 3G..? Jag har förvisso Comviq i min iPhone, men det star ju antingen "Telia" eller "Sweden 3G" när jag har 3G-täckning och dom få gånger den hoppar över till GPRS-täckning står det ju så klart "Comviq"..
Men nu ser det ut så här i min iPhone 3G.. Allt fungerar som vanligt, både internet, GPS och allt annat..
Fast jag tycker att detta ser bättre ut och hoppas det ser ut så här i fortsättningen!:)

Edit: Fick tillbaka "Telia" efter någon timma -.-

Senast redigerat 2008-12-30 13:27
1
Bevaka tråden