Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook+Windows? Favorit i repris

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Dags att skaffa en laptop till. Nu vill jag ha en Macbook Pro, men är lite osäker på hur bra det funkar att köra Win XP i verkligheten. Det här ska bli en live- & resa-runt-med-dator som måste funka som en klocka.

Ni som bootcampar och gör musik, skriv gärna om era erfarenheter! Allt positivt och negativt. Saker att tänka på? Personliga synpunkter?

Alltså, att kunna köra XP stabilt och problemfritt är en nödvändighet. Så inga "strunta i skit-Windows, kör fina snygga OSX"-svar tack. Linux är också bannlyst.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-09 19:44

Inga problem, om du kör med ett bra externt ljudkort. Datorn beter sig under BootCamp som en riktigt bra PC.

Det enda jag kan komma på är att jag inte vet hur touchpaden funkar i windows. Gestures kanske inte gör det?

Jag har inte kört Bootcamp, däremot rätt mycket via VMWare vilket jag tycker funkar klockrent. Jag har inte direkt hårdtestat det, men till och med att köra ljudprogram har hittills varit smärtfritt.

Så jag tycker inte det borde vara något problem. Det enda jag kan tänka mig ställer till det är drivarna till Windows, men det brukar väl Apple vara rätt bra på? (Vilket känns ganska konstigt när man tänker efter. )

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-09 19:59

Drivrutiner för Apple-hårdvaran så att den passar Windows, yes, har för mig att man får bränna en skiva, allt görs åt användaren, man behöver bara stoppa in en tom CD eller DVD, sedan kör man in denna efter att man har installerat Windows, vips funkar allt som det ska.

Frågan var iofs mer hur bra drivarna är.

Men med tanke på hur pass bra det funkar i VMWare tycker jag det inte borde vara något problem med Bootcamp. (Här höll jag på att skriva "och strular det är det ju bara att köra OS X" tills jag läste sawtooths förstainlägg igen.. )

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-09 20:19

Hehe. Enligt min uppfattning väldigt bra, bättre än HPs drivare t ex, man behöver inte hålla på å leta å fixa å dona, it just works!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-09 21:58

Mjaaa. Jag sulle inte rekommendera bootcamp på en laptop. Touchpad-drivrutinerna till windows är inte alls bra. Jag har kört vista på min 2007-MBP i snart 1.5år, och de har fortfarande inte ens fixat till så man kan klicka utan att använda den fysiska knappen (dvs ingen touch-klick). Dessutom funkar det knappt att scrolla, och det finns ingen möjlighet att stänga av touchpaden automatiskt när man skriver. I princip skulle jag säga att touchpaden är komplett värdelös i windows. Apples fel såklart eftersom det funkar finfint exempelvis i Linux.

Skulle rekommendera alla bootcamp-spekulanter att ordentligt gå igenom trådarna i bootcamp-forumen på Apples supportsidor innan något eventuellt köp. Där är det rätt uppenbart att drivarna lämnar mycket att önska.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-10 00:41
Ursprungligen av myhrman:

I princip skulle jag säga att touchpaden är komplett värdelös i windows.

Puh! Vilken tur att man inte lirar i samma liga som de riktiga Mac-pojkarna, för jag har verkligen trott att min touchpad funkar perfekt i XP och begriper egentligen alls vad myhrman pratar om.

Men som sagt, jag kör VM Ware och XP.

Kanske är Vista som det inte lirar med. Don't know.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-10 08:02
Ursprungligen av Skilling:

Puh! Vilken tur att man inte lirar i samma liga som de riktiga Mac-pojkarna, för jag har verkligen trott att min touchpad funkar perfekt i XP och begriper egentligen alls vad myhrman pratar om.

Men som sagt, jag kör VM Ware och XP.

Kanske är Vista som det inte lirar med. Don't know.

I VM Ware och Parallells finns inte det problem jag beskriver. Där används inte bootcamp-drivrutinerna, utan det finns någon form av virtuella drivare som mappas mot OSX och därmed får full funktionalitet precis som i OSX.

Men visst, sen kanske jag överdriver lite. Självklart går det använda bootcamp, men med tiden tycker jag att man stör sig på de småsaker som inte fungerar likadant som i OSX. Ni som säger att touchpad funkar utmärkt i era bootcamp-installationer, menar ni då att ni klarar er utan touch-klick och använder knappen hela tiden? För så vitt jag vet har alla samma problem med drivarna. Möjligtvis är det isolerat till vista, men se exempelvis följande tråd:

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1433222&tstart=15

Det finns lite andra småproblem också. Lägsta brightness på LCD-skärmen (på 2007-modellen åtminstone) motsvarar 50% brightness i OSX, så man får förvänta sig kortare batteritid i windows i mörka förhållanden...återigen pga bristfälliga drivare. Sleep fungerar inte heller riktigt tillfredställande (lite intermittent).

Min egen totalerfarenhet är iaf att jag inte kan rekommendera MBP+bootcamp.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-10 10:20
Ursprungligen av myhrman:

I VM Ware och Parallells finns inte det problem jag beskriver. Där används inte bootcamp-drivrutinerna, utan det finns någon form av virtuella drivare som mappas mot OSX och därmed får full funktionalitet precis som i OSX.

Ah, på det viset. Där ser man.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-09 21:54

VM Ware is the shit!

Har testat alla varianter tror jag, men XP på VMW är klockers. Stabilare än någon PC jag varit ägare till, faktiskt.

Ska dock framhålla att jag mest använder XP till WaveLab. Allt övrigt vad det gäller musiken sker i OSX.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-10 00:54

har en macbook från '07 som jag kört xp via boot camp på. funkar bättre än de flesta pc-burkar jag använt genom åren. touchpaden funkar finfint.

Har heller inget problem att köra XP på Macbook Pro eller Mac Pro.
Iofs inte pysslat så mycket med musik där utan det är mer när gamern i mig vill leka som det blir XP

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-10 02:19

sawtooth, du borde seriöst fundera på en Frost mobile som alternativ. Optimerat winxp + virtuellt miljö för surf o sånt .... Funderade faktiskt själv på att skaffa macbook pro med winxp för prodd och osx för resten, men kommer nog skafffa en frost inom de närmaste dagarna ..

sen är de fett snygga med för att vara pc

Jo, Frost ligger också bra till. Men det vore så himla trevligt med tillgång till OSX "på köpet".

Ursprungligen av Nihad:

sawtooth, du borde seriöst fundera på en Frost mobile som alternativ. Optimerat winxp + virtuellt miljö för surf o sånt .... Funderade faktiskt själv på att skaffa macbook pro med winxp för prodd och osx för resten, men kommer nog skafffa en frost inom de närmaste dagarna ..

sen är de fett snygga med för att vara pc

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-10 02:33

Ja är det så illa som Myhrman påstår så... själv tycker jag Bootcamp har funkat ypperligt. Men visst, en Frost är ju super om det är PC man behöver framför allt.

Jag som är nyfiken har provat det där med "OS X on PC" (the other way around) också - och det kan iaf - verkligen - icke rekommenderas, funkar hur j"#()"#(!(!/ fel och uselt som helst.

Däremot vet jag att Volantiz kör två MacBook Pro's, en privat och en i arbetet, och iaf sist vi talades vid tyckte det funkade strålande både för päron- och äppelarbete.

Det har jag också hört. Trist. Jag fattar inte varför det ska vara så svårt?

Ursprungligen av PF:

Jag som är nyfiken har provat det där med "OS X on PC" (the other way around) också - och det kan iaf - verkligen - icke rekommenderas, funkar hur j"#()"#(!(!/ fel och uselt som helst.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-10 02:40

Vet inte om du har kört OS X på en nyare Mac själv en längre stund, men har du det så märker du hur allt funkar precis så som man vill. De kan stjäla OSet men inte integrera det så pass bra med någon obskyr hopplock-hårdvara - i synnerhet när det är en massa icke-engelskkunniga italienare som tror de kan plantera äpplen. Nötter (iDeneb, fy fan så uselt å fult, helt ruttet). Apple har trots allt rätt finfin utvecklingsavdelning och Bootcamp är ju ingen beta längre, det ingår i 10.5. Kör Myhrman 10.4 möjligen?

Jo men... alltså... det går väl att byta ut det mesta i en Mac om man så önskar, precis som på en PC? Hårddisk, minnen, grafikkort, processor? Det blir ju inte så mycket kvar att optimera med ifall användaren vill ha andra grejer i burken? Eller det kanske man inte kan?

Jag menar, det borde ju inte vara så svårt om hårdvaran uppfyller kraven. Men det är det uppenbarligen.

Ursprungligen av PF:

Vet inte om du har kört OS X på en nyare Mac själv en längre stund, men har du det så märker du hur allt funkar precis så som man vill. De kan stjäla OSet men inte integrera det så pass bra med någon obskyr hopplock-hårdvara - i synnerhet när det är en massa icke-engelskkunniga italienare som tror de kan plantera äpplen. Nötter (iDeneb, fy fan så uselt å fult, helt ruttet). Apple har trots allt rätt finfin utvecklingsavdelning och Bootcamp är ju ingen beta längre, det ingår i 10.5. Kör Myhrman 10.4 möjligen?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-10 02:41

nä, vill du ha osx är ju valet klart, hehe

jag tänkte faktiskt först på att köra med osx för livebruk (ableton samt traktor scratch) och winxp partition för prodd, pga en massa fina dll-s som inte finns till mack ...

men sen när jag testade den senaste macbooken så insåg jag att jag inte skulle vilja köra med den typen av kombinerad knapp och trackpad för livebruk (kickar in loopar i traktor så). känns säkrare med en dedikerad knapp

.. sen har även displayen alldeles för lite motstånd i gångjärnen att den ganska lätt faller framåt eller tillbaka om den juckas lite, vilket den lär göra live. testade det i butik och den föll platt. det skumma är att lilla unibody-macbooken inte har samma "fel" utan känns hur stabil som helst.

det senare tror jag de kommer fixa till nästa version, många på nätet verkar ha klagat iaf ..

Senast redigerat 2008-12-10 02:54
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-10 02:59

Hårddisk - standardkomponent. Minnen likaså. Processorer - ej säker, kan tänkas kräva Apple-flashning där. Möjligen standard numera på MacPro. Grafikkort - kräver ofta Apple-anpassad flashing på dem. Sedan har ju de valt ut vilka trådlösa nätverkskort osv som ska funka, dessa finns förmodligen inte att få tag på på t ex Komplett, så då är det någon klant från Italien som försöker fixa en egen drivrutin, som självklart inte ens kan bli en tiondel så bra som den drivare 10 st Apple-anställda kan fixa. Moderkortet - Apple - innehåller säkert en massa industrihemligheter och ett Yuntax S78-BCN-389-xio229 (sic) för 129:- kan säkerligen inte riktigt mäta sig.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-10 03:03

nä, som pf säger, om du verkligen vill ha osx så kör du mac, finns egentligen inget vettigt alternativ, speciellt inte bärbart ..

en anledning att vänta med att köpa den senaste versionen (unibody mbp) skulle isf vara alla de rapporterade barnsjukdomarna, samt det jag beskrev ovan, som nog kan påverka dig om du nu ska/vill köra live med din nya dåååta ...

Ursprungligen av sawtooth:

Dags att skaffa en laptop till. Nu vill jag ha en Macbook Pro, men är lite osäker på hur bra det funkar att köra Win XP i verkligheten. Det här ska bli en live- & resa-runt-med-dator som måste funka som en klocka.

Ni som bootcampar och gör musik, skriv gärna om era erfarenheter! Allt positivt och negativt. Saker att tänka på? Personliga synpunkter?

Alltså, att kunna köra XP stabilt och problemfritt är en nödvändighet. Så inga "strunta i skit-Windows, kör fina snygga OSX"-svar tack. Linux är också bannlyst.

För tillfället så är MBP inte ett alternativ om du vill göra musik i Windows då FireWire inte fungerar i XP på MBP:

MacBook-testet i senaste numret - Studio forum

Varför prodda i Windows? För det är lättare att piratkopiera? Jag bytte upp mig till OSX för ungefär ett år sedan och det har varit det mest avgörande ögonblicket i mitt musik-liv!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-10 10:18
Ursprungligen av geminister:

Varför prodda i Windows? För det är lättare att piratkopiera? Jag bytte upp mig till OSX för ungefär ett år sedan och det har varit det mest avgörande ögonblicket i mitt musik-liv!

Det är nog att gå över gränsen lite att prata om piratkopiering i sammanhanget. Däremot kanske man har program för Windows och inte vill ta kostnaden för att få dem till OSX också.

Eller som i mitt fall då jag värderar WaveLab som det i särklass bästa programmet av den typen och vägrar vara utan det. Eftersom det inte finns till OSX så...

Jag är själv switcher och odelat lyrisk över att vara det, så jag fattar vad du menar. Däremot tycker jag att det både är ohyfsat och obehagligt att slänga ur sig lösa anklagelser om piratkopiering.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-10 10:52
Ursprungligen av geminister:

Varför prodda i Windows? För det är lättare att piratkopiera?

Tror jag inte alls är fallet. Däremot så finns det MASSOR med gratispluggar för PC som inte finns till mac (å tvärt om såklart). Ta dBlue Glitch t ex. Likas WaveLab, som är främsta anledningen till att jag har en parallells-windows på min macbook.

Ursprungligen av rydan:

Tror jag inte alls är fallet. Däremot så finns det MASSOR med gratispluggar för PC som inte finns till mac (å tvärt om såklart). Ta dBlue Glitch t ex. Likas WaveLab, som är främsta anledningen till att jag har en parallells-windows på min macbook.

...och en hel del kommersiell mjukvara finns också bara för Windows, utöver Wavelab som både du och Skilling nämnt.

Eh? För att jag har en massa svindyr mjukvara som jag gillar och vill kunna fortsätta använda, varav en del inte går att köra i OSX över huvud taget (inte i Vista heller för den delen). PC-formaterade hårddiskar osv. Jag vill ha en bättre dator, inte ett totalt miljöombyte, men det vore koolt om möjligheten att använda båda systemen fanns.

Som sagt, det är inte en OSX vs Windows-tråd. Sådana där kommentarer är fullständigt överflödiga.

Ursprungligen av geminister:

Varför prodda i Windows? För det är lättare att piratkopiera? Jag bytte upp mig till OSX för ungefär ett år sedan och det har varit det mest avgörande ögonblicket i mitt musik-liv!

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-12-17 12:48

I så fall är ju VMware Fusion som gjort för dig! Du får både OS X och Windows XP samtidigt. Du har ju säkert redan en dator med Windows och dina program installerade. Bara att köra VMware converter på den så kan du köra den helt virtuellt i din MBP. Tar någon timme (varav 3 minuters jobb, resten vänta) sen är det bara att köra!

Jag sitter 8 timmar om dan och jobbar i en virtualiserad Windows XP på en MBP och det går som tåget! Faktum är att min Windows nu är mycket stabilare än när jag körde den på egen hårdvara (IBM Thinkpad).

Ursprungligen av sawtooth:

Eh? För att jag har en massa svindyr mjukvara som jag gillar och vill kunna fortsätta använda, varav en del inte går att köra i OSX över huvud taget (inte i Vista heller för den delen). PC-formaterade hårddiskar osv. Jag vill ha en bättre dator, inte ett totalt miljöombyte, men det vore koolt om möjligheten att använda båda systemen fanns.

Som sagt, det är inte en OSX vs Windows-tråd. Sådana där kommentarer är fullständigt överflödiga.

Bevaka tråden