Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äldre högtalare ihop med MacBooken.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-12-20 15:22

Goddag.
Fallet är som sådant att jag har ett för mig fungerande och okej 5.1-system ståendes, men jag vet inte hur jag skall få det att prata med datorn. Grejen är den att dessa äldre högtalare har gammla sladdar med en svart och en röd tåt.

Frågan är alltså om det finns någon mannick som kan ta emot signaler från datorn och skicka ut dem till dessa gamla högtalare, och är det i sådana fall ens lönsamt? Får jag kanske nytt ljudsystem av bättre kvalitet för pengarna?

  • Medlem
  • 2008-12-20 22:51

Pratar du om en förstärkare här? Eller något annat?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-20 22:58

Om systemet har en på / av-knapp så har det inbyggd förstärkare (och kan kopplas direkt till en DVD-spelare, en synt eller vad du vill, även en Macbook så klart). I så fall måste du hitta en övergång, dvs en liten sladd med Macbooks mini stereoplugg i ena änden och RCA honor i andra änden. Eller hanar, med små hona-till-hona-pluggar mellan. Sånt finns på välsorterade butiker både "på gatan" och på nätet.

  • Medlem
  • 2008-12-21 02:19

Det är bara fem högtalare och en baslåda, inga knappar. Men det kanske är det PF pratar om som jag behöver. Något konkret förslag?

Om det är helt vanliga högtalare så behöver du en förstärkare, och vill du få ut det i surround behöver du en 5.1-förstärkare.

Du behöver också få signalen från datorn till förstärkaren i lämpligt format. Om det funkar med vanlig stereo kan du använda det interna ljudkortet och en vanlig minitele-till-RCA-kabel. Har förstärkaren en optisk ingång så kan du använda Macbooken med en optisk kabel och få 5.1 på det viset, annars får du skaffa ett ljudkort med 6 utgångar och koppla till förstärkaren.

Om det bara är fem högtalare och en baslåda skulle jag nog inte kalla det för ett 5.1-system utan... fem högtalare och en baslåda. I så fall är nog det som fattas en surround receiver, alltså en förstärkare med optisk ingång och sex högtalarutgångar. Några tusenlappar går det åt iallafall. Du behöver som FM säger också då en optisk kabel avsedd för datorns minitele-utgång:

  • Medlem
  • 2008-12-21 16:05

Okej. Då är jag lite klokare! Tackar. Med tanke på tusenlappar-priset så är det kanske mer relevant att införskaffa en hope nya högtalare med tillhörande förstärkare eller vad det nu var, eftersom högtalarna och baslådan inte är något direkt speciellt, enbart det jag hade liggande.

Har ni som kan detta något förslag på högtalare (förhållandevis) billig peng, säg runt priset för var en förstärkare skulle kosta, gärna mindre? Helst skall det låta fint också.

Om det är en inbyggd DVD-spelare eller något sådant spelar inte så stor roll heller.

Tack än en gång.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-21 18:52

vad e det för högtalarskåp du har?
kanske bara behöver en reciever när allt kommer om kring

- risken e ju att du köper skit om du vill ha det billigt & nytt -- det e så marknaden funkar .. hellre köpa på sig bättre stereo-paket än att tippa pengarna åt *räkhandlarDylvlaren med pappkabinett med 5.1, bättre att vänta och och samla på sig slantar innan köp!

*firmer som vill ha så mkt som möjligt för rent jävla skräp & lura kunder!
→ google o reviews är din vänn .. ! [bestäm en kostnad och bestäm vad du e ute efter \kräver som mininumman - innan du börjar söka]

Jag vet inte hur många "hembio"paket som har hamnat i min grovsopa genom åren jag bott på samma ställe -- De talar iaf om en riktigt bra sanning \ berättar sitt tydliga språk - om man läser mellan raderna :]

  • Medlem
  • 2008-12-21 21:37

Jodå, jag brukar efterforska. Men tanken var den att ni på 99Musik förmodligen har lite koll på i alla fall märken och sådant som man kan lita på, och därmed får man en utgångspunkt för forskandet!

Men 2 500 - 3 000 är smärtgränsen.

Ja jag drog bara till med nåt men det är ju inte omöjligt att hitta en helt ok begagnad receiver för småpengar heller. Thorstens sonyburk här för att dra till med nåt rätt ur luften kanske skulle fungera utmärkt för en tusing: http://www.blocket.se/vi/19465238.htm?ca=11_s

1
Bevaka tråden