Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Knaster vid inspelning i Pro Tools!?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan, och God Jul på er!
Fick nyss ett ljudkort i julklapp (M-Audio Firewire 410).
Men har suttit i 3 timmar nu och försökt få allt att fungera. Sitter och line:ar min Workstation keyboard, men när jag spelar så ligger det ett litet knasterljud och stör!

Har försökt leta efter svar överallt! Det enda som kan ha verkat vara till hjälp var att man i Pro Tools skulle gå in i Setup/Playback engine, o därefter ändra på bufferinställningarna eller ngt...
Men det verkar inte som att det finns så mkt att göra där...

Buffer Size verkar inte gå att ändra på utan den är fast på 128 Samples (vilket jag tyckte var väldigt knasigt för att jag hade för mig att den tidigare stod på 256 Samples :S).
sedan kunde man ändra Size upp till 3000ms. och Cache size upp till Large.. osv...

Men hur mkt jag än grejar så försvinner inte det förbannade knastret >_>.
Någon som har nån lösning? Det är en aning nedstämmande när ens julklapp inte fungerar som den ska -.-

Hmmm....
Du borde kunna ändra buffer size....du är inte i "play-läge/record-läge"? I så fall tryck på stop och prova att ändra.

Knastrar det bara när du spelar in? (Dvs knastret kommer inte om du inte gör något?)

Använder du några pluggar samtidigt?

Provat starta om? (Både dator och PT)

Mvh

1: Spelar ingen roll vilket läge jag är i. Även om jag inte startat någon session så får jag inte ändra buffer size -.-. det enda valet är 128 >_>

2: knastret kommer när jag spelar in eller spelar utan att spela in. Men knastrar inte när jag inte gör ngt.

3: Har inte hunnit bli så tekniskt av mig än, så "pluggar" får du förklara ^^

4: startat om har jag allt.. det fungerar int! o.o

Tack för svar!

edit: antar att pluggar= plugins xD och i så fall.. nej jag använder inga!

Följer det inte med någon kontrollpanel för 410:n där du kan ändra sånt som bufferstorlek? Det ska ju normalt gå att göra via Protools, men något har ju uppenbarligen blivit fel.

Vad kör du för operativsystem?

PC eller Mac?

...med Agere (Lucent)-FW kanske?

Ursprungligen av false messiah:

Följer det inte med någon kontrollpanel för 410:n där du kan ändra sånt som bufferstorlek? Det ska ju normalt gå att göra via Protools, men något har ju uppenbarligen blivit fel.

Vad kör du för operativsystem?

i kontrollpanelen går det att ändra till 256. Men så fort jag startar Pro Tools så ställer den automatiskt tillbaks till 128 igen.

kör Windows XP Pro

Ursprungligen av sharkieee:

i kontrollpanelen går det att ändra till 256. Men så fort jag startar Pro Tools så ställer den automatiskt tillbaks till 128 igen.

kör Windows XP Pro

Kan för lite om både XP och Protools för att kunna ge några bra tips, men jag skulle testa att installera om drivrutinerna och se till att det är de senaste, och att kasta inställningarna i Protools (hur man nu gör det i Windows).

jag har installerat om allt flera gånger och även testat på min brors dator. Knaster där med...

Någon som har något mer förslag på vad som kan orsaka problemet?
ngt med firewireporten? (läste att man kunde köpa till ngn extern firewireport om man hade problem).... o.o

märkte nu att i cubase fungerar det perfekt utan knaster... om det är till någon hjälp...
skulle väldigt gärna vilja använda Pro Tools

Tänkte just föreslå att du skulle kolla med en annan dator för att se om det knastrade där också, för i såna fall skulle det kunna vara fel på hårdvaran i ljudkortet. Fast det är det ju bevisligen inte om det funkar i Cubase.

Men då är det förmodligen bufferinställningarna som spökar, det brukar vara upphovet till knaster. Om det inte går att ändra på dem i Protools så kan det vara värt att slänga iväg ett mejl till Digidesign och se om de kan hjälpa till.

aha jo det hade väl varit nästa steg i så fall xD..
men vet ni vad! nu när jag körde Pro Tools igen efter Cubase så fungerade det utan knaster :S!
supernice! hoppas det håller sig så ^^!

så knasigt att saker och ting alltid löser sig på så konstiga vis.

tackar er alla för all hjälp ni gett mig!
blir det mer problem får jag ta och kontakta digidesign!

god fortsättning ^^!

1
Bevaka tråden