Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starta Finder. Hur?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har Mac OS X 10.5.6 på en PowerPC G5.

Numera lyckas jag ibland stänga Finder av misstag (typ att man tabbar fram ett program man ska stänga och klickar Cmnd + q lite för tidigt eller sent så man släcker Finder istället...). Hände ju aldrig i tidigare versioner av Mac OS X förresten...

Fråga: Jag har försökt hitta nåt sätt att starta Finder igen utan att starta om hela datorn. Det räcker alltså inte att bara logga ut/in. Och eftersom Finder är väck kan jag heller inte öppna Terminalen eller nåt verktygsprogram som eventuellt har en funktion som startar Finder....

Alltså: Hur startar man Finder?

Om du har Finder i din Dock borde du kunna starta den där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-31 13:06

Jag har OX X 10.5.6 och min Finder stängs inte av med Cmd-Q. Hur gör du??

  • Oregistrerad
  • 2008-12-31 13:16
Ursprungligen av Falutjorven:

Har Mac OS X 10.5.6 på en PowerPC G5.

Numera lyckas jag ibland stänga Finder av misstag (typ att man tabbar fram ett program man ska stänga och klickar Cmnd + q lite för tidigt eller sent så man släcker Finder istället...). Hände ju aldrig i tidigare versioner av Mac OS X förresten...

Fråga: Jag har försökt hitta nåt sätt att starta Finder igen utan att starta om hela datorn. Det räcker alltså inte att bara logga ut/in. Och eftersom Finder är väck kan jag heller inte öppna Terminalen eller nåt verktygsprogram som eventuellt har en funktion som startar Finder....

Alltså: Hur startar man Finder?

Du måste ha installerat typ Coctail eller liknande för att göra det möjligt att avsluta finder, det ska inte gå.

Ursprungligen av studiox:

Du måste ha installerat typ Coctail eller liknande för att göra det möjligt att avsluta finder, det ska inte gå.

Väcker den här tråden igen. Problemet består. Jag har kollat alla verktyg jag har (MacPilot, Cocktail, Onyx) men hittar ingen valmöjlighet för att göra Finder "stängbar" eller inte.

Detta är jäkligt störande. Det händer ju iofs inte ofta att jag av misstag klickar Cmnd + q när jag är i Finder, men när det händer måsta jag starta om datorn helt - omedelbart eftersom den blir totalt obrukbar.

Om nån kan komma med förslag vore det kanon......

Ursprungligen av Falutjorven:

Jag har kollat alla verktyg jag har (MacPilot, Cocktail, Onyx) men hittar ingen valmöjlighet för att göra Finder "stängbar" eller inte.

Kolla Tinkertool.

http://www.bresink.de/osx/0TinkerTool/screenshots.html

Där finns ett val som heter "Add Quit item to Finder menu"

Ursprungligen av Falutjorven:

Jag har kollat alla verktyg jag har (MacPilot, Cocktail, Onyx) men hittar ingen valmöjlighet för att göra Finder "stängbar" eller inte.

Du har nog inte letat så noga...

Onyx:
Parameters --> Finder --> Finder menu --> Show Quit item

MacPilot:
General --> Finder --> Features --> Show "Quit Finder" in the "Finder" menu

Och valmöjligheten finns som sagt också i Tinkertool som jag tipsade om tidigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-08 11:34

Prova att avinstallera "extra-programmen" och se om du har samma problem fortfarande, sedan kan du lägga in dom igen, ett i taget och se vilket som orsakar problemet.. Sedan.. ja.. om du hittar någon lösning då..

Ursprungligen av doomas:

Prova att avinstallera "extra-programmen" och se om du har samma problem fortfarande, sedan kan du lägga in dom igen, ett i taget och se vilket som orsakar problemet.. Sedan.. ja.. om du hittar någon lösning då..

Njae.... jag kan ju ha fel givetvis. Men att avinstallera verktygsprogrammen lär väl knappast ändra nån inställning nere i systemets djupaste källarvalv, eller? Jag menar: om det nu är nåt av dessa program som orsakat felet, så är ju redan inställningen gjord nånstans i systemfilerna. Att avinstallera gör väl inte att en sån inställning ändras?

Som sagt, jag kanske tänker fel...men väntar med detta alternativet i alla fall. Kommer det inte fram nån annan lösning så ska jag självklart testa.

Tack.

  • Medlem
  • 2009-01-08 11:39

Om du kanske har Terminalen öppnad så kan du skriva 'killall Finder' som startar om Finder.

Ursprungligen av CKOTG:

Om du kanske har Terminalen öppnad så kan du skriva 'killall Finder' som startar om Finder.

Heh... jo, men det är ju det som är dilemmat. När Finder stängs ner, så kan jag heller inte växla till nåt annat program än det som råkar vara i fokus.

  • Medlem
  • 2009-01-08 12:28

Du får ha Terminalen i fokus hela tiden.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-11 14:43

Det är som Jesper Ohlosson skriver. Du har nog lagt dit Quit kommandot själv och måste ta bort det själv igen. Starta Onyx och klicka bort quit kommandot igen så ska det fixa sig.

//Rob

Låter lite risky att ha "Quit Finder" på det viset.

Om man nu behöver starta om Finder går det väl utmärkt genom att Alt + Högerklick på Findersymbolen i dock, nedersta valet "Starta om".

1
Bevaka tråden