Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Os9 separat?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-08 14:36

Om man kör Tiger på en Qvicksilver 733,kan man då lägga in OS9.2.1/9.2.2 på samma disk eller en separat disk eller kanske en egen partition?
Det är så att min "gamla" mamma är van vid Pagemill när hon trixar med sina bilder till sin hemsida,och programmet finns ju inte till OSX-Tiger.
Hon är tvungen att använda 3s trådlösa modem för att få tillgång till bredband och det funkar bara i OSX-tiger.
Tanken är att göra klart allt i OS9-Pagemill för att sedan starta om i OSX och skicka iväg till hemsidan med Fetch .Snälla berätta bästa sättet.

  • Medlem
  • 2009-01-08 15:31

Det går att lägga in OS 9 på vilket sätt som helst av dem du nämner ovan.

Man brukade rekommendera att lägga in OS 9 på separat disk eller partition, detta för att OS 9 ska ha mindre (färre filer, HD-utrymme etc) att hålla reda på vid ev felsökning och strulfix. Men man kan definitivt ha bägge systemen på samma disk/partition om man vill (man slipper t ex formatera och installera om som i fallet med en diskpartitionering); jag har själv båda systemen på samma disk eftersom min dator inte bootar i OS 9.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-10 23:54

Tjena Giggs!
Skönt att läsa ditt positiva svar.
Om man tar två diskar och lägger tiger på en och OS9 på en,går det då att starta upp med hjälp av alt-tangenten för att där välja?
Eller måste man köra från Classic ifrån Tiger ?
//Clossa

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-11 00:53

Precis som du skriver, om du har OS9 respektive OSX på varsin disk (eller varsin partition) kan du välja vilket system du vill boota ifrån med alt-tangenten vid uppstart.

Classic ÄR att köra OS9 "inifrån" OSX. Du bootar i OSX och när du vill köra ett gammalt OS9-program startar OS9 i bakgrunden. Det spelar ingen roll om OS9-installationen du vill använda för Classic-läget finns på samma eller annan partition som OSX.

I ditt fall borde det ju vara smidigast med Classic. OS9-program i classic-läge använder sig av vissa resurser - tex internet-anslutningen - via OSX, så då slipper du helt att göra omstarter.

OS9 trivs klart bäst på en egen partition, tycker jag. Det blir mycket mer städat. Det är allra mest värt när man bootar i OS9, men Classic har inget emot det heller.

Det kan vara värt att veta att Classic är en fillion gånger långsammare än "äkta" OS9, och segar ner OSX något otroligt. Det är en halvtaskig nödlösning. Vill man få riktigt fart på sina OS9-program så skall man skaffa en gammal G3. Den kostar ingenting, och det går mycket snabbare än i Classic på en G5. (Ja, även med mycket minne.) Snabbaste sättet att snabba upp en G4/G5 med OSX är att avsluta Classic, snabbaste sättet att snabba upp Classic är att köra OS9.

Bästa sättet är alltså: Kör OS9 på vad för gammal G3 som helst. (En tidig iMac med sådär 128 Mb minne, till exempel.) Ladda upp med Fetch (eller motsv) för OS9. Spara ofta. Kör OSX på den nya datorn. De flesta program som finns för OSX (även om de finns för OS9 också) körs där. Det gäller webläsare i synnerhet. Då används allt till det de är bäst på.

I andra hand: Leta efter något program för OSX som är likvärdigt. Det kan vara knepigt. Problemet är ju enkelt nog: Man har en lösning som man kan och funkar, och då lägger man inte gärna veckor på att lära om till något som inte känns bättre, speciellt om man inte har några veckor att undvara. (Blåsa halva semestern på att lära sig något man redan kan, visst, gärna. Det är livet för kort för.)

Classic, på samma eller annan partition, tja, det går ju om det är det som är lättast. Kom bara ihåg att slå av Classic när det inte behövs, eller åtminstone stänga av alla Classic-program. Då duger det.

FTP för OSX är en sak för sig. Jag kör OneButton FTP, efter att tidigare ha kört det sega och buggiga CyberDuck (rekommenderas inte). Fetch för OSX har jag inte provat.

1
Bevaka tråden