Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Billiga studiomonitorer

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-01-08 16:21

Jag har just köpt ett Focusrite Saffire LE ljudkort till min Macbook Pro. Nu behöver jag ett par högtalare. Jag kan så gott som ingenting om sånt här. Till att börja med, vilken resistans (ohm) ska högtalarna vara? Vad ska man kolla efter/undvika? Jag letar efter begagnat, och vill helst hamna på runt 1000 kr så jag har en något stram budget. Något att rekommendera? Jag behöver inget high end-grejs, då jag som sagt inte är någon expert precis.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-01-08 17:58

Det kanske räcker med att använda min stereo tills vidare? Har ett ganska bra Pioneer-system med bra högtalare. Vad tror ni?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-01-08 18:02

Jag har ett par Fostex PM 0.4 på annons här på forumet, kolla in dem, perfekta som förstamonitorer.

/seb

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-01-08 18:06

Billiga monitorer är oftast bara marginellt bättre/sämre än ett vettig hifi-system. Har du bra högtalare, kör på dom tills du känner att du verkligen vill ha monitorer. De billigaste monitorerna som känns värda att köpa ligger ändå runt 3000:- /par om du ska ha nytt, brukar vara svårt att hitta begagnat.

Jag håller med Arete.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-09 14:14

Köp ett par beggade Tannoy Reveals och kör dem från någon gammal stereo du har liggande, kan fås för runt 1000 lappen eller mindre. De aktiva har ibland gått för under 2000.

Såg att M-Audio BX5a kostar 1700:-/par nu, ingen högtalare jag skulle rekommendera normalt men 1700kr är dom nog värda...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-01-10 09:58

Bx5a hade jag ett tag, maken till jobbig diskant får man leta efter, körde dom och genelec ett tag, faen vad burkiga maudio låter, helt omöjliga att mixa i... Tannoy active hade jag innan genelec, grymt svåra att mixa i, skumma som fan...

Krk har ju gjort billiga mindre, tror mer på dom, eller ett par b&w + nadsteg på blocket... då får man iaf riktig förstärkare, undra vad dom stoppat i bx5 egentligen...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-10 14:06

Jag kör med Tannoy Reveal passive, och när dom väl är placerade vettigt tycker jag dom låter riktigt bra, speciellt i mellanregistret. Dock så kör jag dem tillsammans med en sub. Det är nästan ett måste om man vill ha nån form av djupbas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 14:57

Jag gillar Event ALP5, främst mellanregistret dock.

  • Medlem
  • 2009-01-10 17:07

Får väll tjata lite till om Alesis Monitor One. Enligt måna en skitmonitor, men för mig ovärderliga.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-01-10 19:36

18db: Jag funderar starkt på att köpa Monitor One active mkII, musicstore.de har en deal med ett par såna och stativ för 299 €. Prisvärt, eller hur?

  • Medlem
  • 2009-01-11 07:18

Inga stora pengar nej. Men vet inte alls hur mkII låter och hur kvaliten är på stegen. Men testa.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-01-15 14:48

Enligt SOS är dom mycket bra för priset, och dom recenserade dem när dom var nya, då kostade dom väl det priset per styck.

1
Bevaka tråden