Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Garantifrågor om upplåst Telia iPhone

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-01-10 04:47

Hej alla!
Ni har säkert hört om metoden nedan för att köpa iPhone:

---
Gå in till telia butik, kolla så att dom har en iphone på lager. 3G 16 GB köpte jag. Säg att du vill ha "Mina vänner" abn i 18 månader bundet. Den kostar 69SEK/månaden. Inga andra kostnader tillkommer om du inte använder kortet. Telefonen kostar då 4520SEK för 16GB och 3720SEK för 8GB. Lägg abn på hyllan en månad och säg upp den och betala 17 månader direkt, alt ta autogiro och slipp 19kr i faktureringskostnader.

Totalt för telefonen.
18x69+4520= 5762SEK för 16GB
18x69+3720=4962SEK för 8GB

---

Då har jag ett par frågor angående detta då jag inte fick svar på iphoneinfo, citerar mina frågor och en del av diskussionen från forumet:

Ursprungligen postat av andrezii
Tjena, jag har en fråga som jag hoppas någon skulle kunna besvara!
Det är så att jag hade tänkt köpa en iphone 3G genom att min polare, som har ett telia-abbonemang i ett år framöver, skulle köpa en till mig utan abbonemanget (och sedan låser upp den med ett rebelsim dårå) Då undrar jag om någon vet hur det blir med garantin på den iphonen? Har jag garanti på den om den skulle gå sönder etc?
mvh andres

Ursprungligen postat av parvus
Ja, det är apple som ger 12 månaders garanti om jag har fattat det rätt.

Ursprungligen postat av sdh
Kan någon bekräfta det som parvus säger till 100% ?
Om jag köpt iPhone med metoden beskriven i första inlägget, och får efter upplåsning fel på telefonen, lämnar jag då in den till Telia eller ringer jag Apple? Samt kan de se att den inte är operatörslåst (eller att jag fifflat med den) om jag återställer den till fabriksinställningar innan jag lämnar in den? Om de kan se att jag gjort något, nekar de då garantin? Och sista frågan, vid fel på telefon tillkommer det väl inga reparationskonstnader inom de 12 månaderna?
---

Hoppas någon här kan svara på frågorna (bevisa nu att 99 är ett bättre iPhone forum!)

Du lämnar den till Telia.
Om luren inte dött så pass att den går att återställa i itunes bör det inte vara problem med garantin.
Har den nu klappat ihop helt finns det ju god chans att de på servicen inte ens kan se "ingreppet". Trots att de säkert har diverse verktyg vi inte har tillgång till.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-01-10 07:25

Okey, vad bra. Tack för svar!
Dock har jag inte köpt en ännu och tänkte mer på smådefekter som trasiga pixlar eller liknande. Skall skaffa en inom snar framtid

För enstaka trasiga pixlar är tveksamt att man får nåt på garantin för.
Hur som helst är tipset att öppna iPhonen i butiken vid köpet och be dem starta och aktivera den där så felen från början kan upptäckas på plats istället för hemma, mycket lättare att få en ny lur direkt i sådana fall.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-01-10 16:23

Jodå, byte för en enda pixel är inget problem. Bytte min touch som hade 1 död pixel på ytterkanten av skärmen, som bara syntes i vissa vinklar t.o.m.

Det är så att Apple inte har någon officiell garanti på iPhone eller iPod touch t.ex. så då får man bruka pixelgarantin på de stora skärmarna och beräkna vad det skulle innebära på en iPhone skärm (well, that's how I do it). Resultatet blir 100% pixelgaranti. Har sökt runt lite men hittar inte denna beräkning just nu. Men hur som helst, jag hade inga problem och har läst att folk fått samma svar av Apple själva.

Det är ju skillnad med en död pixel på en 30" cinema display, det är så pass stort att en pixel inte fångar ens uppmärksamhet som en liten iPhone display, den skulle man ha i synfältet hela tiden.

EDIT: typo

1
Bevaka tråden