Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skiva fastnat i PB. Syns inte på skrivbordet. Vad göra?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En fråga för en god väns räkning. Han har en knappt ett år gammal MacBook Intel som det har fastnat en DVD-skiva i. Följande gäller:

1) Skivan har aldrig visat sig på skrivbordet. Det finns alltså "inget" att "mata ut".
2) Han har testat alla varianter av att starta om med musknapp (en eller båda - extern eller på plattan) nertryckta.

Har kollat några andra trådar här på 99 om skivor som fastnat. Men i alla dessa verkar skivorna synas på skrivbordet.

Vad göra? Någon som har ett tips? Jag har sett någon hävda att det gamla hederliga "gem-hålet" finns kvar, dolt inne i skåran på MacBook Intel. Stämmer det?

Tacksam för svar.

Mig veterligen finns inte det dolda gem-hålet kvar. (trist men sant)
Ja du har du testat allt du säger är det nog inget annat att göra än att lämna in den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-13 20:17

Skriv 'drutil tray eject' i terminalen

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-01-13 20:36

Märker du att den optiska enheten jobbar när du trycker på knappen eller händer inget alls? om den jobbar men inte får ut skivan så rekommenderar jag att du uppsöker en Service Provider så kan de hjälpa till att ta ut skivan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-13 22:08

har du testat

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-13 22:13
Ursprungligen av Fredrik01:

En fråga för en god väns räkning. Han har en knappt ett år gammal MacBook Intel som det har fastnat en DVD-skiva i. Följande gäller:

1) Skivan har aldrig visat sig på skrivbordet. Det finns alltså "inget" att "mata ut".
2) Han har testat alla varianter av att starta om med musknapp (en eller båda - extern eller på plattan) nertryckta.

Har kollat några andra trådar här på 99 om skivor som fastnat. Men i alla dessa verkar skivorna synas på skrivbordet.

Vad göra? Någon som har ett tips? Jag har sett någon hävda att det gamla hederliga "gem-hålet" finns kvar, dolt inne i skåran på MacBook Intel. Stämmer det?

Tacksam för svar.

Stäng av datorn. Ta en platt liten skruvmejsel. Stoppa väldigt försiktigt in den vertikalt i ena änden av sloten. Håll mejseln mot skivan och starta. Det kommer rycka löst tre gånger i skivan sen kommer den matas ut. Fungerar nio gånger av tio. Var väldigt väldigt försiktig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-05 22:17

Jag sitter med samma problem.

Varför finns fortfarande CD-drev kvar? Det känns inte speciellt 2010. Nu vill jag bara få ut skivan och hoppas på att Apple släpper nästa OS X på ett USB-minne eller som download.

Pluffo, prova stöt till skivan med ett kreditkort.
Funkat för mig tidigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-05 22:57

Samtidigt som jag matar ut den?

Ursprungligen av Pluffo:

Samtidigt som jag matar ut den?

Japp, utmatningen kommer gnälla. Om man då pöttar till den lite vackert med ett plastkort så kan det (med lite tur) göra så att skivan kommer ut.

Inget överdrivet våld bara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-05 23:09

Vet ni vad? Ibland blir man rädd för sig själv.

Anledningen till att jag inte kunde få ut någon skiva var FÖR ATT DET INTE SATT NÅGON SKIVA I.

När jag tittade i fodralet så hade jag lagt den där, snyggt och prydligt.

Jag har tur att jag inte lyckades paja DVD-drevet så mycket som jag körde omkring med ett kreditkort i jakten på skivan som inte fanns.

Jag blir så trött.

Tack för hjälpen i alla fall, Goflorp!

Edit: Det jag sa om att DVD-skivor inte hör hemma på 10-talet, står jag fortfarande för dock

Ursprungligen av Pluffo:

Vet ni vad? Ibland blir man rädd för sig själv.

Anledningen till att jag inte kunde få ut någon skiva var FÖR ATT DET INTE SATT NÅGON SKIVA I.

När jag tittade i fodralet så hade jag lagt den där, snyggt och prydligt.

Jag har tur att jag inte lyckades paja DVD-drevet så mycket som jag körde omkring med ett kreditkort i jakten på skivan som inte fanns.

Jag blir så trött.

Tack för hjälpen i alla fall, Goflorp!

Edit: Det jag sa om att DVD-skivor inte hör hemma på 10-talet, står jag fortfarande för dock

*s*

Gå och lägg dig! *asgarv*

Du behöver en god bok och sova en stund.

Jag har gjort liknande saker när jag vart riktigt trött....

Jag håller helt med dig om att skivor är skit och hör inte hemma i vårt årtionde.

1
Bevaka tråden