Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Liten preamp med skön dist?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-14 13:09

Jag behöver bygga en preamp. Eller egentligen något som gör att jag kan gaina upp en mikrofon så att den hörs i modularsystemet. Och sen även ta interna signaler och dista dem. Så det är bra om den distar snyggt.

Några förslag på sånna kretsar?

Den får gäran vara så liten som möjligt!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-01-14 13:14

ingångssteget till sonic multipliern kan gaina 100x för att skicka in gitarr och mic i modularer. Dock vet jag inte hur den distar (har inte byggt den än).

http://musicfromouterspace.com/analogsynth/RINGMODULATOROCT2007/RINGMODULATOR_pg1_schem.pdf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-14 14:02

Så en vanlig op amp mixer med gain på?
Det är ju lätt och fungerar bra.. Sen beror det väl på valet av opamp hur det låter när man går över tillåtna nivåer..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-01-14 14:29

japp!
Jag tror att 741 kan vara skön

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-14 14:39

Jag har för mig att jag läst om att 741 är väldigt linjär när den väl går över Vee. Om jag inte missminner mig så var det J.Haible som pratade om den på e-m.com (hittar inte inlägget nu) - men den 741 är en av de få kretsar som används i kärnkraftverk, för att den beter sig inte konstigt om man den överstyrs

Men eftersom jag inte hittar inlägget så får ni ta det med en nypa salt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-14 14:49
Citat:

A little history: The 741 has become what it is because of the tight safety requirements for nuclear power plants. At least that's what one of my now retired colleagues has told me; he was involved in the specification personally. Not from the the semiconductor manufacturer side, but from the side of the a big industrial customer who wanted to have a chip certified for applications as mentioned above.
This meant, among other things: strictliy no latch up or phase inversal when used outside of its commeon mode input range. And stable.

Jag minndes lite fel. Men så var det!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-01-14 15:07

Liten och liten..

http://diyaudioprojects.com/Tubes/12AX7_Preamp/

Eller så skaffar du ett CGS65-kort och så har du en CV-kontrollerad micpreamp med rör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-14 15:20

Very nice. Håller med Saddox om att inget slår en rör preamp! grymt fett bra. Synth_ollie har säkert kvar rör till CGS-65 med... Men kolla det först.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-14 15:30

Lite muggigt med gamla rör

Finns det inget fräschare sätt att göra det på?
Är det bara rör v.s op ampar?

Är det verkligen lönsamt/meningsfullt att bygga något så litet och enkelt själv? Det finns ju små rörpreamps för 700 kronor, inklusive full garanti. Fast det är kanske byggandet i sig som lockar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-14 15:49

Sis, Jag vill helst inte ha en rör preamp.. Och jag tror att om man bygger det själv kommer jag nog ner en ganska bra bit under 700:- (Kör jag op amps varianten så kostar det nog mig ungefär 20:-?). Och sen är det ju själva byggandet också! Självklart.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-01-14 16:19
Ursprungligen av zthee:

Sis, Jag vill helst inte ha en rör preamp.. Och jag tror att om man bygger det själv kommer jag nog ner en ganska bra bit under 700:- (Kör jag op amps varianten så kostar det nog mig ungefär 20:-?). Och sen är det ju själva byggandet också! Självklart.

Jag får det till ca 40 kr inkl panelkomponenter
Så man kan få ett helt rack med preampar för 700

20,-? Ojoj, ja då förstår jag. Utan rör finns ju preamps för några hundra men det slår ju fortfarande inte 20 spänn.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-01-14 15:52

Man vill ju ha det i rätt format också

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-14 15:55
Ursprungligen av Pehr:

Man vill ju ha det i rätt format också

Ja! Precis! Mina kretskort bör vara 1" x 6" och gå på +/-15V - annars blir det bara extra meckigt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-14 15:56
Ursprungligen av zthee:

Ja! Precis! Mina kretskort bör vara 1" x 6" och gå på +/-15V - annars blir det bara extra meckigt

cgs-65...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-14 15:59
Ursprungligen av Dego:

cgs-65...

Men det är ju med rööör!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-14 16:24

Ja, jag räkande faktiskt inte med potar och jack - men du har rätt ca 40:- borde jag skrivit

ett tips annars ; audio amplifiern i korg ms50 är ruskigt schysst att klippa div syntljud med

http://www.korganalogue.net/korgms/service/ms50/ms50schemos.pdf

samt att du kan även få upp upp micsignaler med den och även env.foll/gate/trig ut

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-14 17:33

Man tackar! Det var precis något sånt där jag var ute efter

1
Bevaka tråden