• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-17 20:06

Så, jag håller på och moddar en flangerpedal och ska bla. lägga till en ratt för att kunna mixa mellan ren och fördröjd signal för att dels kunna kontrollera mängden effekt och även för att kunna köra enbart den fördröjda för mer av en vibratoeffekt.

Originalschemat är enligt (1), gainen är förövrigt 1 hela vägen på den rena signalen och när pedalen är i bypassläge så stryper den helt enkelt den fördröjda signalen med en FET.
Jag tänkte göra som (2) istället, men jag klurar lite på vad för motståndsvärden som är lämpligt.

Med potten i mittläge så blir väl utsignalen på "vipern" ungefär (wet+dry)/2 om man inte lastar ner potten för mycket (kan 10k funka?) Då bordeman ju höja förstärkningen i op-kopplingen till 2 för att få samma effekt som tidigare. Men när man då vrider potten till nåt av ändlägena så får man ju dubbla förstärkningen mot tidigare.

Den ska även få true bypass, så det gör inget om förstärkningen i summatorn är annat än 1, men för står volymskillnad mellan på och av är ju inte bra.