Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Damm innanför skärmen?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

När jag startade upp datorn imorse så såg jag flera gråa partiklar på skärmen. Skulle säga att det ser ut som att damm har kommit mellan glaset och panelen (inte nya unibody utan förra generationen) . Det konstiga är att partiklarna ligger inte vid någon ytterkant utan väldigt långt in, det har kommit 6-7 styckna bara över en natt. Det är inte döda pixlar då jag har kollat under stark förstoring och det täcker över halva pixlar på en del av punkterna, något som ligger över själva pixlarna helt enkelt.

Har någon varit mer om något liknande förut och ifall det räcker för att få skärmen utbytt på garantin?

/Adam

Åh jobbigt!
Usch jag har samma problem. Har en rätt stor dammgrej som åkt upp några centimeter från nederkant, sedan en del små mitt på här och var. Rätt irriterande.
Så även jag ställer mig i led för att se om någon har svar på detta!

Min kompis nere i skåne har samma problem på en 24" iMac.
Damm kommer in bakom glaset men framför skärmen.
Skällde på honom att han rökt framför skärmen, men så var inte
fallet....

han har fått lämna in datorn och det togs på garantin....

Ursprungligen av Goflorp:

Min kompis nere i skåne har samma problem på en 24" iMac.
Damm kommer in bakom glaset men framför skärmen.
Skällde på honom att han rökt framför skärmen, men så var inte
fallet....

han har fått lämna in datorn och det togs på garantin....

Jag har MacBook Pron utan svartram dvs förra modellen så det är blir väl inte riktigt samma sak som med iMacen men det tycker att det borde gå på garantin, men man vet inte alltid med Apple...

/Adam

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-01-19 14:12
Ursprungligen av Goflorp:

Min kompis nere i skåne har samma problem på en 24" iMac.
Damm kommer in bakom glaset men framför skärmen.
Skällde på honom att han rökt framför skärmen, men så var inte
fallet....

han har fått lämna in datorn och det togs på garantin....

Det gick på garantin!!??
Jag körde från skövde till jönköping angående damm innanför skärmen.Då sa dom att dom inte ser något och om jag ville lämna in den på service så måste jag vara förberedd på att punga ut 600:- om dom i servicen skulle tycka att det inte är ett problem.
Såklart körde jag tillbaka hem och svor hela vägen...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-02-01 00:16

Jag har skickat den på service i Mediateknik i skövde och dom tog det på garantin Annars skulle det kosta mig 900 Spänn + Moms.

Nu har det kommit till lite fler prickar som ser ut precis som dammkorn, ska inte LCD-skärmar vara ett slutet system så damm osv inte ska kunna komma in?

/Adam

Är det vanligt att döda pixlar kan se ut som att det har kommit damm innanför skärmen, en vän som kollade idag trodde att det var döda pixlar som drabbat skärmen?

/Adam

Edit: Fotade skärmen nu och zooma in på den, lägger upp en bild. För att vara en död pixel så borde väl en av subpixlarna vara helt nersläckta?

Senast redigerat 2009-02-24 16:12

Jag har precis samma problem på min Macbook Pro. Den är ju äldre än ett år nu så ingen garanti finns kvar. Är det någon som vet vad det egentligen är? Verkar ju inte vara damm eftersom det inte flyttar på sig. Min skärm börjar bli helt prickig.

Vad föreslår ni att man borde göra? Apple lär väl inte bry sig nu, och att byta skärm kostar väl en förmögenhet.

Ursprungligen av exp113:

Jag har precis samma problem på min Macbook Pro. Den är ju äldre än ett år nu så ingen garanti finns kvar. Är det någon som vet vad det egentligen är? Verkar ju inte vara damm eftersom det inte flyttar på sig. Min skärm börjar bli helt prickig.

Vad föreslår ni att man borde göra? Apple lär väl inte bry sig nu, och att byta skärm kostar väl en förmögenhet.

vad vet du om det?

Kontakta ett serviceställe då, så får du ju veta.
Måhända säger serviceverkstaden att det är ett känt problem
och att det finns byte för det.

Allt vi kan göra här utan att se på det är gissa, lingonsylt?

Kan ha kommit fukt emellan kanske; mögel?

1
Bevaka tråden