Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook till mixer

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenare!
Jag och några polare ska spela på en firmafest om några veckor och vi funderar på att använda min polares macbook som ljudbank och köra midi. Jag undrar om ni tror att det kan funka att köra en kabel direkt ut från datorn in i mixern. Vi funderade först på att köra med mitt eller hans firewire ljudkort men så kom han på att datorn inte har firewire (fattar inte hur apple kan vara så korkade så att dom inte har firewire på en helt ny macbook:mad:).

Jag kan ju samtidigt passa på att fråga om det finns något sätt att omvandla firewire till usb för som det är nu kan han ju inte använda sin kondensatormic på grund av detta.

Ni får köpa en ny Macbook Pro, helt enkelt.

Det funkar att använda datorn som ljudmodul, och ska ni spela på en firmafest så tror jag att eventuell skillnad i ljudkvalitet är irrelevant.

Och nej, vad jag vet finns det inga sätt att omvandla FW till USB. Möjligen genom att använda en dator till, men det är ju knappast vad ni vill. Har mixern inga mickingångar?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-20 22:38

om ni har alla ljud på datan bör ni köra audio ut från interna ljudkortet (stereo) till en mixer -- till vilken även micken e kopplad till?

.. var kommer MIDI in i bilden .. externt grät?

\\ annars funkar en MP3spelare nog lika bra till mixern -- så slipper man få drikkaSpill i mac'en .. om det nu handlar om sådana firmafester jag e van vid :]] -- men det e ju en annan sak om man ska lira live och peta i grejjerna .. det har inte framgått =D

Oj jag kanske var lite väl otydlig. Det är så att vi har ingen synth eller keyboard som vi tycker är tillräckligt bra så vi tänkte använda midikeyboard och spela med ljud från datorn. Det där med kondesatormicken var bara när han spelar in hemma.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-20 22:50

annars finns det kablage som har USB → FireWire ...

Ursprungligen av ~~~:

annars finns det kablage som har USB → FireWire ...

Ah, fiffigt. Fast jag undrar hur bra det funkar för realtidsljud?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-20 23:23
Ursprungligen av ~~~:

annars finns det kablage som har USB → FireWire ...

Hjälper bara om du har en PC. Tror också att det inte funkar bra med ljudkort, kabelns är framtagen för att föra över film från videokamera med firewire till dator utan firewire.

Special Notice to Mac Users:
Thank you for visiting our site regarding this unique adapter that we carry. We are fully aware that the new MacBook does not have a FireWire port. At this time, if you're wanting to connect a DV camcorder to your MacBook, we can't help, unless your camcorder has USB video download as an option (note - some camcorders only allow stills via USB). We are interested in building a Mac version of this product, however, as a small company, our resources are limited. Additionally, the manufacturer of this product (Pixela Corp of Japan) has decided not to build a driver nor a version for The Apple/Mac line. Thus, they wholly own all intellectual property rights, which further takes it out of our reach. Regretfully, we cannot offer you a USB to DV solution other than that at this time. Thank you for your understanding, and your time.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-20 22:56

gott, det sämsta från två världar i en och samma sladd

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-20 22:57

eller

kanske??

Varför köpa dator utan firewire? Jag hajar inte..

För att man vill ha en bärbar mac men inte är villig att betala 18500kr för att få en dator med Firewire? (nu kan man iofs fortfarande köpa den gamla vita Macbooken med Firewire, men att köpa en utgående modell bara för det känns ju lite fel.)

Känns det mer fel än att inte ha firewire? Det är frågan..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-20 23:19

Går väl göra rätt mycket med inbyggda ljudkortet ändå! Måste ni köra FW-ljud? Min MBP 2007 puttrar fint med 3ms latency i vista med senaste ASIO4ALL, men ljudkvaliteten är väl inte att skryta med....

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-21 00:55

det e inte för än det e uttestat man vet säkert - finns ju masser med grejjer som inte e "anpassade" & funkar bra ändå - lite ryggrad och expeditioner på okänd mark hyllas gärna i mitt garage! -- men vist kan vara jobbigt att kliva över en hel öken efter vatten i detta fall!! det håller jag med om .. kan ju sluta med att man har köpt på sig grejjer som i slutändan inte funkar ö. h. t. ! :]

1
Bevaka tråden