Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det magiska talet 44?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Som frilansare är det alltid svårt att sätta pris på sig själv.
Hur mycket ska man ta? 450/tim? 600? 890? 1250?

En ölfylld eftermiddag tänkte jag, att hey! man har ju mycket lättare att tänka i termer om "lön", 20000 låter lite, 35000 låter mycket. Så då uppfann jag det "magiska talet". En koefficient man kan använda för att räkna om sitt timpris till lön (och tvärtom). (Det hela är förstås väldigt ovetenskapligt och mest på skoj. Lön här är lön före skatt.)

Och nu tänkte jag höra, om ni skulle vilja vara med och försöka bestämma vad detta magiska tal är år 2009??? Vore skoj!

Jag tycker än så länge 44 känns rätt ok. Det ser ut så här:

450kr/tim * 44 = 19800

500kr/tim * 44 = 22000

590kr/tim * 44 = 25960

650kr/tim * 44 = 28600

900kr/tim * 44 = 39600

eller säg att man vill ha en lön på typ 26700 av nån anledning:

26700 / 44 = ~607kr/tim

Hur tycker ni det känns?

mvh
/soul8o8
PS. God fortsättning!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-01-21 21:13

Det beror väl lite på vilken bransch man arbetar i, exakt vad man gör osv. Din koefficient motsvarar egentligen beläggningen i timmar av en heltid på 160 timmar. Vilket är 27,5 procents beläggning.

Jag siktar i min verksamhet på c:a 25 procent, så det du skriver ovan stämmer bra tycker jag.

Men jämför jag med brorsan som jobbar på en jättestor konsultfirma så vill de att de anställda ska ha en beläggning på c:a 85-90 procent.

En byggjobbare jag känner har en beläggning på 110 procent (har haft iaf).

Så beroende på möjlig beläggning, vad marknaden är beredd att betala, konkurrens, kvalifikation och hur duktig man är på att sälja så kan man få ett timpris som varierar kraftigt. Helt enkelt är det inte...

Jag skrev faktiskt en grej om det där på min blogg.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-22 12:30

Intressant koefficient, kan kanske vara användbar för att enkelt räkna ut ett timpris.

Håller med Kalle om att det är många faktorer som spelar in: beläggningen, vinstmarginal, utgifter mm.

Som du är inne på själv motsvarar koefficienten kanske något slags genomsnitt i konsultbranschen eller nåt...

Vill man göra en lite mer avancerad uträkning kan man kolla in nuteks kalkylator: Räkna ut ditt pris: Företagarguiden

1
Bevaka tråden