Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IEEE1394a?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-22 21:35

Jag ska köpa ett nytt ljudkort och just nu så lutar jagmycket åt ECHO Audiofire 2. Jag har en Windows Vista-laptop som jag nyligen köpt och på den så står det att den har en Firewire 1394-port, medan Echo Audiofire 2 använder sig av Firewire 1394a ... Då börjar jag ju självklart undra om jag kommer att kunna använda det ljudkortet med min laptop.

Efter en lång stund avgooglande så hittar jag fortfarande inget tecken på om de är kompatibla med varandra eller inte. Jag anar att det ska fungera, men jag vill inte chansa.

Om någon vet hur det ligger till så uppskattas det mycket!

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-01-22 21:48

1394 och 1394a är samma, man har lagt till a för att förtydliga att det rör sig om Firewire 400Mbps till skillnad mot 1394b som är 800Mbps
1394b är bakåtkompatibelt med 1394a genom en adapter, men då går det förstås bara i 400Mbps

1394 = 1394a, första versionen av firewire med en hastighet på ca 400Mbit/s, 1394b senaste generationen med annan kontakt och ca 800Mbit/s.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Firewire

  • Medlem
  • 2009-01-22 21:49

.. Dock kan Firewire ge massa andra problem. Kolla vad det är för firewirechipset i burken innan du köper något.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-22 21:53

Sedan är det också troligt att din laptop har en 4-pinnars FW-port, dvs den saknar strömförsörjning via FW. Det gör att du _måste_ använda strömadaptern till ljudkortet för att det skall funka. På dyrare laptops sitter det en 6-pinnars som kan strömförsörja ljudkort och annat via FW-bussen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-22 22:14

Tackar för alla snabba svar, det var som jag misstänkte

Ursprungligen av Frebrik:

Sedan är det också troligt att din laptop har en 4-pinnars FW-port, dvs den saknar strömförsörjning via FW. Det gör att du _måste_ använda strömadaptern till ljudkortet för att det skall funka. På dyrare laptops sitter det en 6-pinnars som kan strömförsörja ljudkort och annat via FW-bussen.

Det här visste jag dock verkligen inte! Det är ju himla synd, för min laptop har tyvärr en 4-pinnars port. Ouch!

Ursprungligen av Frebrik:

Sedan är det också troligt att din laptop har en 4-pinnars FW-port, dvs den saknar strömförsörjning via FW. Det gör att du _måste_ använda strömadaptern till ljudkortet för att det skall funka. På dyrare laptops sitter det en 6-pinnars som kan strömförsörja ljudkort och annat via FW-bussen.

Nyfiken, finns det nån pc-laptop med 6pin inbyggd? Letade för ett par år sen och hittade inte ett enda exempel...

Yes, så är det... Har ett Audiofire4 (som jag är toppennöjd med!) som bara går på 6-pinnars om man inte använder 4pin+adapter.

Jag har även testat ett PCMCIA kort med 6pinnars, men det funkade inte heller, antar att PCMCIA porten inte kan skicka rätt spänning till FW porten. Har dock inte stökat så mkt med denna lösningen, ska ta mig an det nåndag igen!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-01-23 04:04

Expresscards med firewire brukar väl kunna förse med ström annars.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-01-23 18:29

Macbooks har väl 6-pin (är ju en vanlig pc)? Frost kanske?

Ja jo, macbook har jag ju en mycket just därför. Ringde Zepto när jag var på jakt då för ett par år sen och dom menade att det inte fanns några såna.. men jag har också sett nånstans att Frost kan ha.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-31 13:44

kan vellan stå S400 eller S800 ocskå på jaxen<?> eller e det jacken för hårfönare?

Jo men det kan det nog.. men det är lika ont om såna. Hårfönen kopplar man helst till ljudutgången så man får våglockar med samma tidsbas som pumpet i sin techno.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-31 15:21

hehe ja shafflade parameter~lockz går inte av för krulliga vågformer
-- ser ner på min GrooveVAIO den har 4pinnaler ut från S400labelJAxet .. ingen drivkraft ut till moderLjudSkeppet där heller... :\

ska man se det som att usb har tagit över hela firman ?? eller går det att driva ext~Ljudboxar på 5volt?

vad ger dom extra 2 pinnarna i eldsnöret för kräm? <ska googla på det> kräver inget svar .. men känns som att man drenerar batterierna snabbare med 6pins elden... då man ofta inte vill ha med ELfirman att göra p g a ev artefakter med jordSlir\brumm

.. Ħ~

1
Bevaka tråden