Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver jag en mixer?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vågar knappt fråga här inne på musik, är ju bara en 99mac och kan inget om sånt här

Läget är att jag spelar in en del på en mac, typ diskussioner/utbildningar och vi har klarat oss med en simpel mikrofon än så länge. Vi vill nu höja kvaliteten, kunna använda flera mickar plus telefoni, gärna både mobil och skype samtidigt om det går att få ihop.

Är det en mixer man behöver får att fånga upp allt, kunna justera de olika kanalerna mot varann och sen skicka in det i datorn? Och i så fall, några tips på vad vi bör skaffa? (kvalitet är viktigare än kostnaden)

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-01-24 09:24

Känn dig välkommen här på musiksidan.
Låter som att du vill använda datorn som ett medianav, typ.

Vad använder ni för mjukvara idag för att ljudinspelning?
Vilket behov av effektplugins har ni? Kompressor på rösterna kanske räcker?
För att fånga in ljud från andra program, tex Skype, finns ett flertal program, tex Soundflower (freeware från Cycling74)

Vill ni kunna spela in ljud på flera spår samtidigt?
Då behöver ni ett ljudkort med flera ingångar, tex Motu 828 eller ultralite (bara för att nämna något).

Budget?

Tackar!
Jag har svarat i citatet:

Ursprungligen av credo:

Känn dig välkommen här på musiksidan.
Låter som att du vill använda datorn som ett medianav, typ.

Vad använder ni för mjukvara idag för att ljudinspelning?

Svar: Garageband bara. (är det bättre att använda något annat? Vad i så fall?)

Vilket behov av effektplugins har ni? Kompressor på rösterna kanske räcker?
För att fånga in ljud från andra program, tex Skype, finns ett flertal program, tex Soundflower (freeware från Cycling74)

Svar: Effekter har vi inte ens funderat på, borde vi det? Likaså kompressor på rösterna? Vad är det bra för? (mycket jag inte vet/förstår tyvärr)
Soundflower, ok, tack. Kollar på den.

Vill ni kunna spela in ljud på flera spår samtidigt?
Då behöver ni ett ljudkort med flera ingångar, tex Motu 828 eller ultralite (bara för att nämna något).

Svar: Förstår inte riktigt, vi vill ju kunna ta in allt ljud samtidigt (ett par tre mickar och skype t.ex.) och spela in allt på en och samma gång. Betyder det att vi behöver kunna spela in ljud på flera olika spår samtidigt?

Budget?
Svar: Jag vill nog helst att det går att klara sig under 10k, om det inte sätter alltför stora begränsningar förstås.

(det såg inget vidare att svara i citatet som jag gjorde. Jag gör på annat sätt nästa gång.)

Du behöver något ljudkort med flera ingångar, lika många som antalet ljudkällor du vill ta in samtidigt. Det går ju givetvis att sätta en mixer och nivå-mixa där och sen in i datorn. Men då har dun ingen möjlighet att efterbehandla olika ljudkällor separat, och priset på ett ljudkort och en mixer med ungefär samma specar vad gäller antalet kanaler skiljer inte mycket, om ens något...

Det finns ju dessutom ett antal kombinerade mixer/ljudkort som kanske inte är fel i ditt sammanhang, Yamaha MW serien, Alesis Multimix, Edirol har någon, osv.

Tackar, jag läser på för fullt på webben om ljudkort nu, det finns några stycken att välja på

Ursprungligen av akerstrom:

Tackar, jag läser på för fullt på webben om ljudkort nu, det finns några stycken att välja på

Jo, det är ju ett helt annat probelm

Men har du verkar ju ha ett så pass högt tak i budgeten att du egentligen inte behöver tänka på priset i första hand, det du behöver borde på att få till för en bra bit under 10 papp. Och man får oftast vad man betalar för i de här sammanhangen. dvs ju billigare ljudkort, ju mer problem.

Suck, hittar inget som jag förstår kan funka för oss. Någon som har ett förslag på ljudkort?

Det låter som om du tänkt att göra inspelningar lite mobilt, alltså inte i en fast studio. Ett bättre alternativ i så fall är nog ultra light, som credo föreslog.

Fundera framförallt på hur många och vilka ingångar du behöver. Behöver mickarna fantommatas t ex...

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-01-24 13:25

Många bra svar ovan.

Mjukvara: Jag har inte använt Garageband. Funkar det bra för behoven och du känner att du kan programmet så ser jag ingen anledning att byta. Jag använder Ableton Live sedan många år och är mycket nöjd med det. Ladda ner en demo om du vill pröva något alternativ till GB. (Live LE eller en Liteversion borde nog räcka, en Live Lite följer ofta med olika ljudkort och dylikt)

Kunskap: Se till att skaffa dig ordentligt med kunskap innan du investerar, det får man alltid igen. Läs på om hårdvara och mjukvara och hur de funkar ihop. Ställ gärna fler frågor här på forumet, allt eftersom.

Kompressor: Kompression är en hel vetenskap. Man kan väl säga att en kompressor kan lyfta upp svagt ljud och trycka ner starkt ljud. Detta används ofta på röster tex. (det lät som att det är mest tal du jobbar med?) för att få jämnare nivå och därmed tydligare tal (Lyssna på radionyheterna tex.)
Kompression kan man läsa om, bla här på forumet (http://www.99.se/mixning-mastring/) Men kompression lär man sig bäst genom att testa sig fram och höra hur det låter. Kanske har GB en kompressorplugg? Apple skickar ju med ett gäng enkla men bra pluggar har jag för mig.

Eq: Den andra effekt du förmodligen behöver är en equalizer. Den skär eller lyfter upp olika frekvensområden i ljudet. Använder du färdigmixad (kommersiellt utgiven) musik är det sällan nödvändigt att göra något åt frekvensbilden. Röster du spelat in kan behöva någon liten justering beroende på mik, rum och balans i förhållande till andra samtidiga ljud.

Credo och Jävelpersson, tack för bra svar! Och Credu, ursäkta att jag missade dina två tips på motu. Såg rakt förbi dem tills jävelpersson refererade till ditt svar... Snurrig idag tror jag.

Jag bestämmer mig preliminärt för motu ultra light, men ska läsa på lite så jag får lite bättre koll på vad jag håller på med.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-24 20:32

Hur många mikrofoner behöver ni använda samtidigt? lika många hörlurar?

Skype (samt andra teletjänster) är ju tyvärr ganska begränsade vad gäller överföringskvalitet. Jag förstod nog iofs inte 100% av vad du/ni spelar in mest...

Max 3-4 mickar och lika många lurar. Sen Skype då förstås om det går att få till. Det handlar om inspelning framförallt på ett och samma ställe, även om vi kan tänka oss att bli mobila så småningom. Till 95 % bara prat, vi är inga musiker eller så.

Kan vara så att du åker på en hörlursförstärkare också. Nu har jag inte det behovet själv, så jag har aldrig tittat så noga, men jag tror inte det är så många ljudkort med fler än två lur-uttag... Går ju alltid att förgrena till en början iofs.

Ursprungligen av akerstrom:

Vågar knappt fråga här inne på musik, är ju bara en 99mac och kan inget om sånt här

Vi är inte så farliga som vi verkar.

Jag tycker att tipset om kombinerade mixerbord/ljudkort är en bra idé. Då kan ni både spela in det som hörs och lätt justera volymer, ordna med lyssning, osv, utan att man behöver bråka med datorn. Det borde gå att ordna medhörningen genom mixerbordet också, beroende på modell.

Annars gör MOTU bra ljudkort, men just för era syften tror jag att en kombolösning kan vara mer praktisk.

Garageband låter också som det borde räcka. De effekter som finns där funkar tillräckligt bra, och vill man ha mer kontroll går det att hämta hem gratiseffekter. Lite kompression och eq borde vara allt som behövs för er.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-03-02 14:45

Xenyx kanske?

Kan inte Behringers Xenyx-serie vara någonting att titta på? Ser prisvärda ut om inte annat.
Jag har en 1204FX på kontoret kopplade till lite PA-grejer, och den känns riktigt trevlig i den miljön. Nu har jag ju inte testat att koppla in den till en dator, så jag kan inte uttala mig om den funktionaliteten tyvärr.

1
Bevaka tråden