Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laga fjäderreverb?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en gitarrförstärkare där reverbet inte fungerar. Öppnade upp lådan och det visade sig att en av de tre fjädrarna på reverbet lossnat i ena änden. Nån som vet hur man lagar? Ska man bara löda fast fjädern? Jag ser inget lödtenn därför undrar jag hur den ska fästas.
Se bilder:
Hela reverbet (antar jag )

Fjädern

Där fjädern borde sitta

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-01-25 17:57

Bra bilder!

Det ser ut som fjädern har lossnat ordentligt.
Om jag inte ser fel så är det meningen att den patronformade metalländen ska sitta i avsett hål, och antingen generera spänningar eller vibrera i takt med spänningar.
Det kanske är en hake eller så som har släppt i själva fästet? (dvs inuti den spol-liknande konstruktion som är inkapslad i änden. Hur man sedan lagar ett sådant är nog svårt att sia om.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-25 18:24

+1 på vas saddox sa. Det ser ut som om själva "transducern", "högtalaren" eller vad man nu ska kalla det på svenska, har ramlat isär. Det första skulle väl vara om du bara kan trycka dit den patronformade grejen igen.

Ja, har testat att bara trycka men det är lite svårt som det hela sitter och det har inte blivit något bra av det.

1
Bevaka tråden