Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Telenor" försökte sälja iPhone till mig

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick just ett samtal från en försäljare på Telenor som ville sälja mig en iPhone med abonnemang. Enligt honom har de precis börjat sälja iPhone till företag och de verkar pusha för sitt obegränsade affärsabonnemang (fria samtal, sms, mms, data + ett separat sim-kort för data) för knappt 500 + moms / månad. Han ville ha 4800 någonting för 8GB varianten.

Känns lite skumt att de inte har någon info om det på sin hemsida...

4800 plus moms eller?

Det skulle jag tro. Jag går egentligen och väntar på en 32 GB-variant, och skulle ärligt talat helst fortsätta med 3, så jag fokuserade inte så mycket på priset.

Samma försäljare ringde innan jul och ville att jag skulle byta till Telenor. Då sa jag att jag inte är intresserad av att byta till något annat än iPhone, på vilket han svarade att han skulle återkomma när de hade det..

Intressant. Jag skulle gärna se att iPhone säljs med fler operatörer. Jag är iofs nöjd med Telia men jag vill ha mer prispress på själva telefonerna, det finns ju fler i familjen som vill ha:)

Vet att någon från "Telenor" ringt till jobbet och sökt efter mig. Han uppgav mitt nummer(telia-bundet) och sa att jag hade köpt en telefon från Telenor. Vilket inte stämmer....

Hursomhelst, jag ringde min vän som jobbar på telenor och undrade vad den här killen egentligen ville. Han sa att det var nån lurendrejare som höll på å ringde folk.... Akta dig!

Kan göra dig besviken med att jag ringde telenor när jag såg det här och det finns tydligen ingen uppgift om när eller om den kommer att finnas hos telenor....

//Svante

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-02-03 22:11

Typiskt om det inte sker något drastiskt snart - så kommer jag aldrig att äga en iPhone =(

Ursprungligen av 3mil:

Typiskt om det inte sker något drastiskt snart - så kommer jag aldrig att äga en iPhone =(

Detta ska man inte vänta sig.

Ursprungligen av 3mil:

Typiskt om det inte sker något drastiskt snart - så kommer jag aldrig att äga en iPhone =(

Ligg på den teleoperatör du vill ska sälja iPhone i så fall. Telia har inget exklusivt avtal, däremot har de kunnat uppfylla Apples krav och gått med på villkoren som ställts.

Enligt flera företrädare för Telia som jag pratat med så finns det inget de kan göra för att hindra en annan aktör att ta upp iPhone, om denne passerar Apples nålsöga.

Problemet för de andra operatörerna är väl tvåfalt. Dels är det väl ingen som har ett wifinät som motsvarar Homerun i täckning, dels har Telia redan tagit hand om den första stora rusningen, som enligt uppgift var värd allt eventuellt besvär de hade med avtalet.

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-02-05 23:07

Mitt tryck är antagligen inte så hårt ensam - men jag får dra mitt strå till stacken.
Får hoppas de kanske blir lite mer intresserade vid en uppgardering av iPhonen - håller tummarna på det tills i sommar - bara hoppas att min nuvarande mobil överlever tills dess.

  • Medlem
  • 2009-02-06 14:51

Om det nu är sant att Telia inte har någon exklusiv rätt till iPhone längre då kan det finnas flera orsaker till att andra operatörer avvaktar med att sälja iPhone.

Om man tar exempelvis Tre så tror jag att de har en ganska bra inkomstkälla via Planet3 där de lockar med diverse ringsignaler, musik och liknande. Men, det finns ett problem vad det gällar iPhone. Tre kan inte branda en iPhone som de gör med andra telefoner (snart finns det ingen knapp på telefonen längre som inte leder till Planet3 eller liknande). Förvisso skulle Tre kunna lägga upp en Planet3-app i AppStore men där tror jag att det kan finnas flera problem. Tre Music blir ju direkt konkurrent med iTunes och det kan även finnas funktionalitets problem som att bl. a. Tres ringsignaler inte skulle funka på iPhone (jag kanske har fel här).

Vidare tror jag att i brist på wifinät, liknande som Telias HomeRun, skulle andra operatörer vara tvungna att erbjuda flate rate-liknande abbonemang vilket de förmodligen ser mindre lönsamt med tanken på hur många MB en iPhone-ägare kan sluka.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-02-07 18:40
Ursprungligen av 3OPAH:

Om det nu är sant att Telia inte har någon exklusiv rätt till iPhone längre då kan det finnas flera orsaker till att andra operatörer avvaktar med att sälja iPhone.

Enligt Telia själva har dom aldrig haft någon exklusiv rätt till att sälja telefonen, det har dom sagt i intervjuder mm.

1
Bevaka tråden