Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förminska flersidig InDesin eller pdf dokument?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-04 11:23

Jag har en inlaga och ett omslag som jag behöver ändra mått på för att få in i en standard dvd förpackning (typ booklet format). Hur gör jag enklast för att minska den skalenligt utan att behöva gå in i InDesign dokumentet och ändra mått, redigera text och bilder för att anpassa till sidans mått. Går det på något sätt att ändra mått på en tryckfärdig pdf (flersidig)?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-02-04 15:42

Jag kan beskära i Acrobat Professional, har inte provat om det går att skala.

Räcker det att skala utskriften?

Annars gör en ny PDF och skala ned till önskat format. Om den är 14 cm och du vill ha den 12 cm, skala 85.7%

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-04 17:46

Hur många sidor?

Är det ett fåtal kan du öppna dom i Illustrator från pdf och skala ner dom där och spara in sida för sida i pdf:en

/Tangen

  • Medlem
  • 2009-02-04 19:17

Eller montera ditt InDD i ett nytt InDD som har rätt mått. Kräver InD 5 eller högre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-04 23:28

Tangen: Det är en 32-sid inlaga. Så det går nog bort
Baron: Det lät som en väldigt smidig lösning. Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-06 18:01

Man kan ju skriva ut en PostScriptfil som skalar ner vid utskriften, då får du en PDF när du Distillar som blir i mindre skala.

N.B: enda gången man kan använda PS från InDesign för att göra en PDF

Janne

Jag har tidigare rekommenterat en Plug-in som heter Quite Imposing. Den kan skala, beskära, maskera osv.. flera sidor samtidigt om man vill det. Den gör lite allt möjligt bra för dom som jobbar en hel del med PDF.

http://www.quite.com/imposing/

================================
/Chris @ http://www.oesterreichreklam.se

Printa till PS-fil i 50% eller whatever
Kör i destiller.

/martin

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-02-16 19:40

Har en trög HP dator Pvillon med Windows XP. Formaterade den med en Windows-CD och allt fungerade perfekt. .Dagen efter släcktes skärmen ned ngra sek efer start med menyn
"Förbereder viloläge". Vid försök till ny formattering kommer jag till ett läge där man inte godkänner den produktnyckel jag använde tidigare. Märkligt !! Vad gör man?

Elgneto

  • Medlem
  • 2009-02-16 20:25
Ursprungligen av Elgneto:

Har en trög HP dator Pvillon med Windows XP. Formaterade den med en Windows-CD och allt fungerade perfekt. .Dagen efter släcktes skärmen ned ngra sek efer start med menyn
"Förbereder viloläge". Vid försök till ny formattering kommer jag till ett läge där man inte godkänner den produktnyckel jag använde tidigare. Märkligt !! Vad gör man?

Elgneto

Hej!
Detta är ett macforum och du har svarat i en tråd om hur man förminskar InDesigndokument.
Tipset är alltså att vända sig till ett windowsforum, tex www.sweclockers.com

Admin

1
Bevaka tråden