Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rea på ELFA

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2009-02-10 17:04

Då var det dags i år igen!

Vecka 9 (Måndag 23 - fredag 27e februari, 08:00-18:00) är det rea i ELFAs butik i Solna, där jag jobbar. Perfekt tillfälle att fynda prylar för er som meckar. Alltså i källaren på Industrivägen 23 i Solna (gå in huvudingången och sedan kommer det vara skyltat) kommer det att vara fullt med grejer; Weller-lödstationer, högtalare och slutsteg, inbyggnadslådor, multimetrar, sladdar, kondingar, elektroniksprayer - you name it. Det kommer vara pallvis med småkomponenter också. Och för er som bygger modularer kan jag avslöja att vi har eurorack-delar och en jäddra massa banansladdar

Jag håller på och förbereder inför nu och får se allt som kommer in och sorteras och det är SJUKT mycket prylar. Så mycket att det knappt får plats.

Förra året fick jag inte tid att vara nere på rean (jag jobbade i butiken), men i år ska jag vara nere nästan hela veckan så kom gärna ner och säg hej, det är alltid kul med lite 99are som berättar om sina projekt(även om jag kommer att ha fullt upp). Tänk på att det blir rätt mycket folk på liten plats, så ta inte på er den tjockaste jackan där nere - det blir fort svettigt

Så kom gärna förbi, ni kommer absolut hitta något ni behöver eller vill ha! Snuskigt bra tillfälle att fynda en fin Weller (jag köpte en förra året och förstår inte hur jag kunde leva innan - och den kostade nästan lika mycket som en halvtaskig noname-station så det var kanon), ett labagg, en Fluke-multimeter (köpte en sån också, sjukt bra) och en massa småkomponenter till projekten! Det är väldigt inspirerande att bara rota

Hjärtligt välkomna!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-10 17:07

Bäst att vara där klockan 08:00 på måndag då?

  • Oregistrerad
  • 2009-02-10 17:12

Trevligt, ELFA har man ju inte råd att handla på i normala fall, även om det blivit många turer till linköpingsbutiken när man bodde där för alla sina små projekt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-10 17:41

attans.. varför har aldrig elfa gbg något sånt här?

  • Medlem
  • 2009-02-11 07:17
Ursprungligen av zthee:

Bäst att vara där klockan 08:00 på måndag då?

Njaejonä, det beror väl lite på. Ju tidigare ni kommer desto större chans är det ju att det finns bra grejer kvar, men ju senare ni kommer desto större prutmån är det. Vill ni satsa på större saker som lödstationer och labagg rekommenderar jag att ni kommer lite tidigare i veckan för de går åt fort som attan (hade knappt något kvar på fredagen alls förra året).

Ursprungligen av inkinen:

attans.. varför har aldrig elfa gbg något sånt här?

Butiken i gbg har mindre plats och är långt ifrån vårat huvudlager, så det blir rätt opraktiskt. Då är det bättre som nu att alla (inklusive huvudlagret) skickar till oss så allt är på samma ställe. Skulle gbg ha rea skulle det nästan bara bli deras utgående prylar och det är inte alls mycket

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-11 07:37

Grymt har bokat det nu och sett till att vara fri från jobbet den morgonen Så jag kommer vara där kl 8.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-11 08:08
Ursprungligen av Dego:

Grymt har bokat det nu och sett till att vara fri från jobbet den morgonen Så jag kommer vara där kl 8.

Funderar på det där jag med. Ska vi mötas upp innan?

VCO, Är cash king? Eller tar ni kort?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-11 08:00

Ska skriva önskelista till dig Dego.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-11 09:14

Eventuellt tar jag bil men vi kan höras på söndagen om hur vi gör. Jag kan ge dig skjuts tillbaka iaf. Så kan du eventuellt köpa tunga grejer

Kroffe: Ta semester!

VCO: tack för tips. Du får gärna läcka en lista på vad man ska springa efter via pm

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-02-11 10:22
Ursprungligen av Dego:

VCO: tack för tips. Du får gärna läcka en lista på vad man ska springa efter via pm

Antar att banansladdarna kommer vara eftertraktade, eller? zthee?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-11 10:23
Ursprungligen av Pehr:

Antar att banansladdarna kommer vara eftertraktade, eller? zthee?

Han kommer inte ha en chans att nå dem. Kommer ha med mig elpistol....

Om det finns minibananpatchkablar eller lösa hankontakter till bra pris kan ni få köpa ett gäng till mig! 2-millimeters alltså, typ Hirschmann Mst3.

  • Medlem
  • 2009-02-11 16:52
Ursprungligen av ZackZick:

Om det finns minibananpatchkablar eller lösa hankontakter till bra pris kan ni få köpa ett gäng till mig! 2-millimeters alltså, typ Hirschmann Mst3.

Har bara hittat drygt 5-7 stycken 2mm tyvärr. Men 4mm har vi hundratals som sagt.

Kan kolla lite vad vi har för Weller imorrn, det är lite stressigt nu inför så jag kommer inte hinna svara på allas frågor, men jag ska försöka

Ursprungligen av VCO:

Har bara hittat drygt 5-7 stycken 2mm tyvärr. Men 4mm har vi hundratals som sagt.

OK, tack för info. Det är så få, så jag skippar det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-11 18:05
Ursprungligen av VCO:

Men 4mm har vi hundratals som sagt.

Vågar man fråga om ett pris? Har ni flera olika längder? Är det samma som finns på hemsidan?

  • Medlem
  • 2009-02-11 18:39
Ursprungligen av zthee:

Vågar man fråga om ett pris? Har ni flera olika längder? Är det samma som finns på hemsidan?

Prissättningen görs helt och hållet nästa vecka så jag kan inte säga något än (och vi har mkt att prissätta så jag har tyvärr inte tid att läcka prislistor - kom hit å kika, det blir prutmån under veckan också så prislapparna är mest riktlinjer)
Olika längder har vi (vilka det var har jag ingen koll på), röda, svarta och ett gäng gula tror jag nog att jag såg.

Eftersom produkterna vi har på rean generellt består av utgångna produkter så nej, det är inte samma som på hemsidan. Dock kan det vara liknande, fast av annat fabrikat som vi slutat köpa labsladdar av t.ex.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-11 19:20

Bara labbsprit som saknas så är det en riktig fest

Tack för info VCO!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-02-11 20:21

Trevligt med weller. Men weller idag är inte var de brukade vara. Lödspetsarna är inte speciellt mycket bättre än biltema eller andra noname som har blivit mycket bättre med åren. Men fluke håller fortarande bra klass!
Jag har både fluke och weller, men jag ska nog försöka titta förbi och se om kan göra några fynd!

  • Medlem
  • 2009-02-14 12:53

Jo just ja, glömde svara på zthees fråga: vi tar kort!

Jag skrev ner en lista i torsdags på lite av de större saker vi har, men på den står LÅNGT ifrån allt. Här kommer den i alla fall som ett litet smakprov:

Weller
WD1
WDD81V
WMRP m. WDH50 support
WS51 x3
WHD20T
WSD151
WD2M x2
DSX80-penna x6
DSX-80-huvud
WMP
Footswitch
WAD101
WS81
WHS40
WTCP51

Fluke
51/52 II Kit
771
117
i1010 kit
i410 kit
2042 x2
289
289 combo kit
SC860

Mascot
719 x2

TTi
TG2000

Panasonic
EY7410 LA2S

GW Instek
GDS-820S x2

Kyoritsu
KEW1030

OK
PS-800

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-15 10:58

RAAAH! Inbokat evenemang.

Blir definitivt en runda i år igen, fyndade weller-station förra året och annat smått och gott

Har ni några 19" racklådor i år? Trafos?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-23 09:04

Dagens skörd:

1st Låda (snygg, lite militär sådär).
10st Banansladdar (5 röda, 5 svarta, längd ungefär 20cm).
109st 25mm m3 distanser.

Jag är nöjd!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-23 09:34

1 st lödkolv
11 st banansladdar

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-23 09:52

Inga brytjack till mig iår?!? Buhu...:(

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-23 10:05
Ursprungligen av kroffe:

Inga brytjack till mig iår?!? Buhu...:(

Såg inga. Men ibl var man tvungen att gräva i en del backar. Du får bege dig på fredag....

Jag har lite svårt att hinna förbi där i år tror jag.. men om det finns en massa 3,5mm-jack och några fler schyssta lådor att bygga saker i(?) så bör jag nog prioritera om lite.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-23 10:05
Ursprungligen av Volantiz:

Jag har lite svårt att hinna förbi där i år tror jag.. men om det finns en massa 3,5mm-jack och några fler schyssta lådor att bygga saker i(?) så bör jag nog prioritera om lite.

Fanns gott om lådor....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-23 10:06

Jag tänkta dra dit en runda på fredag lunch och kolla om det finns något smått och gott kvar..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-23 10:25
Ursprungligen av zthee:

Jag tänkta dra dit en runda på fredag lunch och kolla om det finns något smått och gott kvar..

JAg hakar på!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-23 10:11

En matranson först, sedan språngmarsch till Elfa. Walk it off!

Bevaka tråden