Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkortsvånda

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag behöver ett nytt ljudkort, men har grav beslutsångest. Egentligen verkar ett MOTU 828mk3 vara precis vad jag behöver, vilket är en massa line in, gärna en pre-amp, kompressor och två hörlursuttag. Fungera stand-alone också ett plus.

Men, det är ett jävla jiddrande om att MOTUs support är som att ha att göra med en säck tegel, speciellt om man envisas med att köra det på Windows, där "många" verkar haft vissa bekymmer med olika saker.

Alternativen är nog Focusrite Saffire Pro 40 eller RME FF800. Pro 40 saknar en del som jag känner att jag får på MOTU, antal möjliga in t ex, måste ha en dator... RME ligger helt enkelt lite för högt i pris för vad jag kan motivera mig själv till att lägga ut just nu.

Å andra sidan verkar det finnas de som är mer än nöjda med MOTU interfacet, så det skulle jag vilja höra mer av

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-13 14:48

Jag älskar mina två 828 mk2 (ett USB2 & ett FW) när jagg kör dem i OSX - under windows tycker jag inte alls om dem. Skitdrivrutiner!

Kör inte Windows? Du kommer vilja ta steget nån gång ändå. Tro mig.

Ursprungligen av geminister:

Kör inte Windows? Du kommer vilja ta steget nån gång ändå. Tro mig.

Sanna ord. Jag har själv nyligen införskaffat MOTU828kmII och har haft en del strul. Håller på att välja ny dator, och jag som inte är ett dugg intresserad av OS så är det ju som att välja mellan dysenteri och struma (Win Vista / MacOS). Så...för att vara garanterad så borde jag köpa en Mac, egentligen. Och måste man ändå lära sig något nytt pådyvlat OS, så kan man lika bra tänka två gånger och välja "stabilitet" (inte mycket strul med MOTU / MAC har man fått höra). Kan ju även vara så att nya Win maskiner har stabilare FW, vad vet jag. Man kan ju bara spekulera. Och vem vill lägga över 10k på något sketen dator liksom;)

Sorry JävelPersson om jag kvaddar trå´n! Jag bara tänker högt...

Senast redigerat 2009-02-13 15:30

Hade jag skitit pengar hade PC:n aldrig kommit in från första början, så Windows är just nu en liten grundförutsättning, tyvärr. Lägger jag pengar på en Mac blir det inget över till nytt ljudkort, men då slipper jag ju fundera på vilket jag ska ha

Om man läser lite mellan raderna om MOTU problem verkar en stor del av problemen vara relaterade till 1394 kort som inte har Texas chip, MOTU är ju själva tydliga med att t ex NEC chip inte fungerar bra med deras kort, så "rätt" FireWire kort kan ju göra att många problem undviks från början.

Har också fått en uppfattning om att de senaste drivarna + F/W fått mk3 hyfsat stabil. Jag kör ju bara egen inspelning hemma, så jag riskerar inte att ha ett helt band väntandes för att ljudkortet flipprade ur för tionde gången, men för mycket strul dödar ju kreativitet ganska effektivt.

Jävlar, ska man kanske satsa på ett begagnat FF800 istället?

Ursprungligen av JävelPersson:

Hade jag skitit pengar hade PC:n aldrig kommit in från första början, så Windows är just nu en liten grundförutsättning, tyvärr. Lägger jag pengar på en Mac blir det inget över till nytt ljudkort, men då slipper jag ju fundera på vilket jag ska ha

Jag har en Macbook för jobbet och har använt Mac till och från sen början på 90-talet, och visst fungerar det något mer stabilt.

Men kan vi inte försöka undvika Mac som ett universal medel? Mitt problem var inte att välja dator utan ljudkort. Nu har jag inte kollat men jag är övertygad om att man inte kan köra MacOS på ett 828mk3 och därigenom få det stabilare

Jag har ett FF800 ute på annons, men det har du kanske sett? Felfritt och i totalt nyskick. Varit lite förfrågningar men de flesta väntar på lön så till dess finns det säkert kvar.

Ursprungligen av saverman:

Jag har ett FF800 ute på annons, men det har du kanske sett? Felfritt och i totalt nyskick. Varit lite förfrågningar men de flesta väntar på lön så till dess finns det säkert kvar.

Har noterat detta Sälj det till någon annan, det ligger en månad eller två i framtiden det här...

Ursprungligen av JävelPersson:

Har noterat detta Sälj det till någon annan, det ligger en månad eller två i framtiden det här...

Tycker du gör helt rätt i att fälja FF800 framför MOTU-kortet. Du kommer inte bli besviken en sekund! Lycka till!

Jag har som sagt i andra trådar haft väldigt lite problem med mitt ultralite i windows. Bara det trådlösa nätet i laptopen varit av där blev det konflikt, i övrigt helt stabilt i flera år.

Notera att dsp-effekterna i mk3'erna inte är integrerade som vst eller så (vill jag minnas) utan hamnar "utanför" vilket för min del gör dom ganska ointressanta.

Ursprungligen av kottenkotten:

Jag har som sagt i andra trådar haft väldigt lite problem med mitt ultralite i windows. Bara det trådlösa nätet i laptopen varit av där blev det konflikt, i övrigt helt stabilt i flera år.

Notera att dsp-effekterna i mk3'erna inte är integrerade som vst eller så (vill jag minnas) utan hamnar "utanför" vilket för min del gör dom ganska ointressanta.

Hur menar du med utanför? Fristående program?

Ja jag antar att man gör det med ljudkortets mixer, väljer in effekter på in eller utgångar så antingen spela in med effekt eller spela upp med effekt på en kanal, vill du då ha in det tillbaks i mixen får du alltså bounca precis som om det hade varit en extern hårdvarueffekt. Rätta mig gärna nån som har ett mk3-kort jag har inte använt nåt.

...alltså till skillnad från protools eller UAD där dom jobbar integrerat i valfritt progam som t.ex. vst-plugins.

Ursprungligen av kottenkotten:

Ja jag antar att man gör det med ljudkortets mixer, väljer in effekter på in eller utgångar så antingen spela in med effekt eller spela upp med effekt på en kanal, vill du då ha in det tillbaks i mixen får du alltså bounca precis som om det hade varit en extern hårdvarueffekt. Rätta mig gärna nån som har ett mk3-kort jag har inte använt nåt.

...alltså till skillnad från protools eller UAD där dom jobbar integrerat i valfritt progam som t.ex. vst-plugins.

Jäklar vad butrix...:tveksam:

Tackar Kotten, ungefär sån't jag ville höra lite om. Jag tror du har rätt ang effekterna i 828mk3, men det ser jag inte som ett omedelbart problem, skulle behöva en outboard kompressor i vilket fall.

Helt övertygad om att jag skulle bli übernöjd med FF800, men kan jag komma undan med ett par tusingar mindre för snäppet under skulle jag bli tillräckligt nöjd för stunden

Jag har, som sagt, fått känslan av att det är vissa kombinationer som är problematiska på windows för MOTU, men jag kan tänka mig att det har mer med windows än MOTU att göra, eller att det möjligtvis är enklare att skriva stabilare drivrutiner för MacOSX, åtminstone för MOTU...

Tror att vissa är sämre än andra på att hantera firewire i windows.

Kolla in EMU....t.ex. ett beg 1820M som jag såg för 800 för 2v sedan, såldes nog direkt för 2-2500 brukar de ligga på annars. 1820 utan M något billigare.

Och haka på ett par A/D lådor via ADAT menar du då? Det ser ut som om EMU korten (både 1616 och 1820) har två ADAT in/out, men att man bara kan använda en åt gången... De verkar bara ha en hörlursutgång också, jag behöver egentligen två.

Kan ju vara ett alternativ iofs.

Ursprungligen av JävelPersson:

Och haka på ett par A/D lådor via ADAT menar du då? Det ser ut som om EMU korten (både 1616 och 1820) har två ADAT in/out, men att man bara kan använda en åt gången... De verkar bara ha en hörlursutgång också, jag behöver egentligen två.

Kan ju vara ett alternativ iofs.

1820 har 8 analoga in och 8 analoga ut, sen har du ju dessa 2 ADAT där det är 1 in och 1 ut, dvs ytterligare 8 kanaler in/ut via extern box typ Behringer ADA8000.
Man kan inte använda ADAT eller SPDIF samtidigt dock.
Bilder: http://erikhall.mine.nu/~ronny/cw/1820m.jpg
http://erikhall.mine.nu/~ronny/cw/1820m2.jpg
http://erikhall.mine.nu/~ronny/cw/patchmix.jpg
Spec: http://erikhall.mine.nu/~ronny/cw/E-MU%201820%20Digital%20Audio%20System.htm

Jag kör mitt Creamware ADAT ut till EMU ADAT in. På CW har jag ytterligare 1 ADAT in/ut+SPDIF coax in/ut+stereo analoga in/ut, midi in/ut/thru.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-16 01:22

mja - när den externa lådan är inkopplad funkar inte digitalportarna på pci-kortet. Lite synd, eftersom de sitter på framsidan av den externa klumpen som står i mitt rack. why, emu, WHY?????

Nåväl, jag har ett 1616m och är nöjd som fasen med ljudkvalitet, routingmöjligheterna i mixern etc. Har dock fått lämna in det på service en gång - det ena kombojacket på framsdan började skeva.

men jag undrar hur emu tänkt framtidssäkra... PCI... Cardbusvarianten verkar de ha övergett, jag som var lite smått sugen på ett sånt till min gamla laptop.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-16 03:41

[LJUDKÅTSVÅRTA]sade du det :]
man ser ju som man har sinnet till

Ursprungligen av ~~~:

[LJUDKÅTSVÅRTA]sade du det :]
man ser ju som man har sinnet till

Eller svårt ljudkåt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-28 09:23
Ursprungligen av ~~~:

[LJUDKÅTSVÅRTA]sade du det :]
man ser ju som man har sinnet till

Haha, jag läser ljudkortsvårta hela tiden

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-16 07:56

Jag har kört med ett 828 II FW på Win XP ett tag nu. I början hade jag väldiga problem med knäppljud och hackande trots att jag ställt upp buffertstorleken. Det enda som hjälpte var att köpa ett nytt firewirekort till datorn, då fungerade det helt plötsligt klockrent!

Men nu, efter att jag installerade Service pack 3, så har jag fått nya problem med pipande ljud och avbrott på flera sekunder - helt oanvändbart Troligen går det att lösa genom att backa tillbaks firewire-drivarna till de som följde med sp1 men det har jag inte lyckats med än.

Jag vet inte om det är likadant med firewirekort från andra tillverkare men det är helt klart en potentiellt stor strulfaktor med MOTU firewire och Windows XP.

Ursprungligen av tommyc:

Jag har kört med ett 828 II FW på Win XP ett tag nu. I början hade jag väldiga problem med knäppljud och hackande trots att jag ställt upp buffertstorleken. Det enda som hjälpte var att köpa ett nytt firewirekort till datorn, då fungerade det helt plötsligt klockrent!

Men nu, efter att jag installerade Service pack 3, så har jag fått nya problem med pipande ljud och avbrott på flera sekunder - helt oanvändbart Troligen går det att lösa genom att backa tillbaks firewire-drivarna till de som följde med sp1 men det har jag inte lyckats med än.

Jag vet inte om det är likadant med firewirekort från andra tillverkare men det är helt klart en potentiellt stor strulfaktor med MOTU firewire och Windows XP.

Såg något inlägg på något forum för något tag sen som nämnde problem med SP3, vilket skulle löst sig med att backa tillbaks FW dirvaren i WinXP.

Något som stör mig är att man ska behöva fundera på om en pryl för 7000+ spänn fungerar som den ska öht...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-16 12:01

Man kan inte använda ADAT eller SPDIF samtidigt dock.

Det är jag (ganska) säker på att man kan på 1616.

Ursprungligen av SAFE1978:

Man kan inte använda ADAT eller SPDIF samtidigt dock.

Det är jag (ganska) säker på att man kan på 1616.

Kanske går, det jag tänkte mera på är att om man skall synca (master/slave) så måste man välja antingen eller...så det borde gå ja.

Som en liten uppdatering så bröt jag ihop och köpte ett 828mk3 förra veckan, och har hittills inte hunnit prova så mycket mer än att få ljud i olika riktningar, och en snabb inspelning på några minuter på i alla fall 7 kanaler. Och det fungera alldeles utmärkt, en buffer storlek på 128 och latency på 5-6 ms. VST mätaren i cubase rör sig knappt, stor skillnad mot Juli@ kortet jag kört på hittills.

Nu är i alla fall beslutsvåndan över

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-28 08:29

Den tid ni lagt här på att diskutera Windows hade ni kunnat investera i en MAC. Varför envisas att inte välja rätt från början ? Ni vet ju att det kommer att fungera felfritt... men varför då inte välja det spåret... Visst det är lite stålar... Men jag kan lova att sinnet blir så mkt lugnare och det är värt att vänta ut det.

Jag gick över till MAC hösten 2007, och har därefter aldrig haft datorstrul. Idag kör jag med Imac och Motu UltraLite mk3. Det funkar helt perfekt. Dessutom tar det ju ingen plats och är snyggt!

Ursprungligen av Odd Bob:

Den tid ni lagt här på att diskutera Windows hade ni kunnat investera i en MAC. Varför envisas att inte välja rätt från början ? Ni vet ju att det kommer att fungera felfritt... men varför då inte välja det spåret... Visst det är lite stålar... Men jag kan lova att sinnet blir så mkt lugnare och det är värt att vänta ut det.

Jag gick över till MAC hösten 2007, och har därefter aldrig haft datorstrul. Idag kör jag med Imac och Motu UltraLite mk3. Det funkar helt perfekt. Dessutom tar det ju ingen plats och är snyggt!

http://www.google.se/search?hl=sv&q=Apple+Agere+FW&meta=

Ursprungligen av Odd Bob:

Den tid ni lagt här på att diskutera Windows hade ni kunnat investera i en MAC.

Allvarligt, skojar du? Du kan ju starta en mac vs pc tråd istället, det känns ju fräscht!

Bevaka tråden