Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fjärranslutning från OS X 10.5.x till Win XP Home Ed med Remote Desktop Connection 2?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-17 11:43

Någon som orkar skriva ner en steg-för-steg anvisning för hur jag förbereder inställningar, hur jag ansluter etc, från Alu-MB med OS X 10.5.x till en PC med Windows XP Home Edition SP2, med Remote Desktop Connection?

Eller posta länkar till där jag hittar bättre anvisningar...

Jag har tidigare inte sysslat med det här. Och jag hittar bara delvis dokumentation/anvisningar på Microsofts MacTopia-del.

Övrig info: Mac:en är ansluten till ADSL-modem via telejacket och PC:n är ansluten till bredbandsuttag i en bostadsrätt.

Om jag minns rätt, och det tror jag att jag gör, så stödjer XP Home Edition inte det, utan det behövs XP Professional

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-18 08:09

Jo, du har rätt Richard. Den dator man önskar ansluta till, måste ha Windows XP Professional installerat.

http://www.microsoft.com/windowsXp/using/mobility/getstarted/Remoteintro.mspx#E6G

Senast redigerat 2009-02-18 08:47
  • Medlem
  • 2009-02-18 08:57

Om syftet är att fjärrstyra datorn så kan VNC vara ett alternativ.
TightVNC server på Windows-datorn, och JollysFastVNC på Macen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-21 16:42
Ursprungligen av Toett:

Om syftet är att fjärrstyra datorn så kan VNC vara ett alternativ.
TightVNC server på Windows-datorn, och JollysFastVNC på Macen.

Wohoo! Denna kombination funka ju utmärkt och var enkelt att konfigurera! Nu kan jag fjärransluta och ge support hemifrån till lilla mamma när hon behöver hjälp med datorn. Supernajs!

Detta ska jag införa på mina tjejkompisars PC-datorer. De ringer alltid mig när något "märkligt" händer eller om de tror att de fått virus.

Något som var lite kul var att när jag testade att fjärrstyra hennes dator så berätta hon i telefonen att desktop-bakgrundsbilden som tidigare var grönfärgad var nu lilafärgad. Huh? Tänkte jag först, men sedan kom jag på att det är så när jag har fjärranslutit till datorn. När jag stängde av kopplingen så blev bakgrundsbilden som tidigare. Ja, det är bra så ser hon ju att jag är inne och snokar.

Senast redigerat 2009-02-21 18:59
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-18 09:00

Ja, syftet är enbart att fjärrstyra datorn. Ej överföring av filer eller annat mellan datorerna.

Tack för tipset, ska kolla upp och testa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-23 18:51

Bra tips med TightVNC och JollysFastVNC! Tack!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-24 07:26

För att inte äventyra säkerheten bör inte vnc vara åtkomligt från internet mer än när support skall ges. Ändra defaultporten i annatfall. Mycket lätt att få intrångsförsök som kan lyckas.

Annars är det ett suveränt sätt att fjärrstyra.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-13 21:22

Java Remote Desktop

1
Bevaka tråden