Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Syntredigering & arkivering anno 2009?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-01 01:00

Jag har kollat runt efter mjukvara som kan snacka med hårdvarusyntar. Det verkar helt stendött på den här fronten numera, eller är jag felinformerad? Det är nästan omöjligt att hitta något tycker jag.

• Sound Diver lades ned. Det finns en publik beta att hitta på Apples sajt men den kräver en XSKey. Det får man inte med i dagens version av Logic.

• Midi Quest har jag tittat på och läst om. Det känns superdåligt. Rörigt. Går inte att integrera med exempelvis Logic.

Vad jag söker är ett program som kan gå ut och snacka med midiutrustningen, skicka in alla ljudnamn och expansionskort, så man kan nå detta lätt från sequencern.

Rent konkret: I en produktionssituation, hur ska jag hitta den där koola grejen som finns på plats 137 i bank 9 & midikanal 4 och assigna rätt effekt till den - utan att få gamnacke av att plottra i en synts minimala GUI när det finns en stor widescreenskärm rakt framför mig?

Hur är det med Cubase & Ableton Live och andra program, oavsett plattform? Vad är bäst på allt sånt här 2009?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-01 01:34

Eller ja, bästa... det är svårt att säga ju. Hur löser du integrationen av hårdvarusyntar är kanske en bättre ställd fråga. Kanske ska man kolla in programmet "Sample Robot Essentials" av några som heter "Skylife"...? Slippa den tänkta kostnaden av ett ljudkort med en massa separata ingångar, MIDI och sånt och bara köra allt i datorn, så fort man blir syntnostalgisk så hyr man synten i 1 dygn och låter roboten sampla av den?

http://www.esi-audio.com/products/samplerobotessentials/

Sagt & gjort, nu tankas demoversionen av Sample Robot hem (www.samplerobot.de) - den är även kompatibel med Parallells Desktop för Mac så jag tankar även hem en demo på det... och Windows kan man köra gratis ett tag tack vare betaversionen av Windows 7. Jag har en PC ståendes men den har inget bra ljudkort och Macens interna funkar kanon rakt upp och ned... testing soon... återkommer med rapport...

Windows 7-installationen rullar nu i min dators parallella universum. Jag passade på att berätta om projektet i min blogg;

http://bitleymusic.blogspot.com/2009/03/integrating-hardware-synthesizers-2009.html

Senast redigerat 2009-03-01 02:40
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-14 20:17

Wow! Snacka om coolt program!

Ja du, själv kör jag ett Ultralite med en hel bunt ingångar där jag har alla synthar inpluggade. Sedan har jag 3 MIDI ut som jag har kopplat in alla synthar i. Det betyder att vissa är daisychainade via Through och då kan man inte editera i Sound Diver (som funkar fint i XP). Dock räcker det bra för mig att bara editera Waldorf XTkn i Sound Diver då det är den mest svårprogrammerade synthen jag har.

1
Bevaka tråden