Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Emulator II-demo

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-03 21:08

Det här var nog den bästa demon av EII:an jag hört hittills. Några mycket bekanta ljud Han som gjort den har också några skapliga Depeche-inspirerade låter längre ned på sidan.

http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=481080

Från en tid när enstaka instrument skapade nya milstenar i musikhistorien.

måste nog ta å starta EIIan :0)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-03 21:28

Det mesta som kan stå på min kropp står just nu
Så draaakars vackert!

(bygger hyllor i studion dansandes)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-03 21:33

Wow!! Helt fantastiskt Man blir ju riktigt glad, nu ångrar man ju inte alls att man sålde sin II+ ....ha ha hade glömt att den lät så där bra. Måste nog skaffa en EII igen.
Snacka om att den demo'n skapada ha begär!
Hans låtar var väldigt fina också!

//J

Den demon var nice, vad får man ge för en sån i dag?

Är dessa tingestar hyfsat lika Emaxen i handhavande?

Jag tänker på begränsingen i vidden av toner för en sample.
Känner igen en hel del ljud som Emaxen fick ärva sedan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-04 12:53
Ursprungligen av saftskallen:

Är dessa tingestar hyfsat lika Emaxen i handhavande?

Jag tänker på begränsingen i vidden av toner för en sample.
Känner igen en hel del ljud som Emaxen fick ärva sedan.

Det är troligt. Att DM fortsatte vidare från EI till EII till Emax och sedan till EIII har nog sin förklaring. Men andra 99:or kan säkert ge mer ingående svar.

Senast redigerat 2009-03-05 21:50

Snygga retroljud! Jag hade nöjt mig med ett EII originalbibliotek mappat för AKAI S-1000, som kan läsas av valfri sampler.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-03 22:25

alltså Terminator pad:en låter ju helt sagolikt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-03 23:18

Shit, det var många bra demos och låtar. Den där mannen kunde ju Depeche plocka in som ersättare år Alan, hehe

Senast redigerat 2009-03-03 23:36
Ursprungligen av HeLe:

Shit, det var många bra demos och låtar. Den där mannen kunde ju Depeche plocka in som ersättare år Alan, hehe

Håller med, då hade man ju kunnat tänka sig att köpa den kommande skivan samt gå och se dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-04 00:02

Varför... varför sålde jag min EII+

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-04 00:50

Kan inte sluta tänka på slöjdlektionerna i högstadiet när vi slog på plåtar och städ och och försökte immitera People are People. Sampling var nytt och fantastiskt. Slöjdläraren och klassens hårdrockare var mindre förtjusta dock

Senast redigerat 2009-03-04 01:02

Låter väldigt trevligt! Fick lite habegär.
Å andra sidan kanske alla dessa sound finns som sample bibliotek
någonstans? Lite smidigare att köra in dom datorn än att handskas
med denna koloss + gamla disketter.

Senast redigerat 2009-03-04 09:15
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-04 13:30

Visste inte att DM körde med orginalljud i "People are People". Trodde de hade samplat metalljuden. Lazy, Lazy Är de nån som har de ljuden till EII el EIII så är jag klart intresserad.

Charliecrash: Ljuden låter nog lite annorlunda på en s-1000 och en EII. Blir inget 8bitsmys på s-1000.
EII ljud låter bäst på EII el i värsta fall DPX-1.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-04 15:30
Ursprungligen av EMUL8OR:

Visste inte att DM körde med orginalljud i "People are People". Trodde de hade samplat metalljuden. Lazy, Lazy Är de nån som har de ljuden till EII el EIII så är jag klart intresserad.

Ja det var en liten besvikelse. Det finns ett annat EII fabriksljud som använts flitigt. Har för mig att det är en glasorgel eller nåt sånt. Använt bl.a. av Twice a Man och Vangelis. Någon som vet vilket jag menar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-05 21:55
Ursprungligen av EMUL8OR:

Visste inte att DM körde med orginalljud i "People are People". Trodde de hade samplat metalljuden. Lazy, Lazy Är de nån som har de ljuden till EII el EIII så är jag klart intresserad.

Du, nu fick jag veta att han faktiskt samplat av de ljuden härifrån:

http://www.youtube.com/watch?v=ECmwzgKK354

vilka i sin tur är samplade från originallåten. Då var väl inte DM så lazy ändå

Senast redigerat 2009-03-05 22:23
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-05 22:24
Ursprungligen av HeLe:

Du, nu fick jag veta att han faktiskt samplat av de ljuden från den här Youtube-videon,

http://www.youtube.com/watch?v=ECmwzgKK354

vilken i sin tur är samplad från originallåten. Då var väl inte DM så lazy ändå

Skönt att höra

Fast det säger ju i och för sig inget om de hör till orginalbibliotek eller är samplade av DM :/

Emul8or har rätt samplingarna är värdelösa om man inte samplar av dom från EIIan.
de banker som finns ute är konverterade å låter inte särskilt bra.
cheers

Ljuden som spelas vid 2:00 och 5:03 låter verkligen Twice A Man anno 1984-86.

"Terminator" ljudet i slutet låter underbart och påminner faktiskt en hel del om melodi ljudet som Brad Fiedel använde på original scoret. Eftersom Brad använde en Emulator I under inspelningen av Terminator misstänker jag att ljudet ursprungligen kommer från originalmodellen.

Ett annat bekant ljud startar vid 1:24, John Carpenter och Alan Howarth använde sig av liknande ljud på soundtracken till "Big trouble in little china" (1986) och "Prince Of Darkness" (1987)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-04 19:23
Ursprungligen av micke7:

Ljuden som spelas vid 2:00 och 5:03 låter verkligen Twice A Man anno 1984-86.

"Terminator" ljudet i slutet låter underbart och påminner faktiskt en hel del om melodi ljudet som Brad Fiedel använde på original scoret. Eftersom Brad använde en Emulator I under inspelningen av Terminator misstänker jag att ljudet ursprungligen kommer från originalmodellen.

Ett annat bekant ljud startar vid 1:24, John Carpenter och Alan Howarth använde sig av liknande ljud på soundtracken till "Big trouble in little china" (1986) och "Prince Of Darkness" (1987)

Terminator var ett värdigt avslut på demon. EII:an hälsar "I´ll be back!"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-04 19:25

ett annat preset är ju panflöjtsljudet, det är med i Paula med NASA. Det är väl enda gången panflöjt låtit bra...

kul att ni nämner Twice a man
snackade med Dan i lördags ,snackade just om EIIan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-05 22:36

Nä precis, men vi säger så tills det uppdagas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-22 14:39

Välbekanta ljud i "Dreams" av Ultravox Någon har satt samman den med filmen "Baraka". Jag tycker det blev galet snyggt.

http://www.youtube.com/watch?v=QXZcq3eFW4c

Senast redigerat 2009-03-22 22:03
Ursprungligen av HeLe:

Välbekanta ljud i "Dreams" av Ultravox Någon har satt samman den med filmen "Baraka". Jag tycker det blev galet snyggt.

YouTube - Baraka vs. Ultravox - Dreams

Har för mig jag har den disken till min Emax, har för mig det är Fairlightsamplingar från början. Mmm, men har inte det underbara Twice a man ljudet precis i början... det har jag för mig är EMU2 orginal sampling.. men inte säker...

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2009-03-22 18:22

återigen visar 99:an att nörderiet är på topp !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-28 16:03

Ryska Depeche-tolkningar med EII.

Sången i "Zvezdopad" får det att låta än mer Depress Mode

http://www.myspace.com/wwwalexstoneru

Senast redigerat 2009-03-28 16:50

Dr. Alban - U & Mi luktar lite emulator va?

http://www.youtube.com/watch?v=9SDFgNz74Lw

Bevaka tråden