Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB-ljudkort till macbook unibody. Vilket skall jag köpa???

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver nu införskaffa ett litet externt ljudkort till en macbook unibody 2.4GHz
Jag skall jobba i Logic pro studio 8-miljö.

Ljudkortets väldigt enkla "måsten" är typ,
USB-baserat
2 in / 2 ut
Midi in / ut
Mic Preamp

Faktum är att jag dragit datainköp samt ljudkortsinköp i ofrivillig långbänk och vad jag minns så tyckte jag att Rolands UA-25 nog var precis vad jag behövde innan alla inköp lades på is.

Får gärna vara bra kvalitet. Får gärna fungera problemfritt med en mac. får jättegärna se bra ut också. Pris av mindre betydelse.

Alla råd mottages tacksamt!!!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-03-08 20:37

Varför USB? Satsa på Firewire. Jag har ett Apogee Duet och är otroligt nöjd.

http://www.apogeedigital.com/products/duet.php

Ja, det tänkte jag ju inte på.

Vilken av alla FW-ingångar (som överhuvudtaget inte finns på en macbook unibody 2.4) tycker du då att jag skall använda mig utav?

Nåväl... ... U S B ... ...var ett av de "måsten" (betyder kort att jag kräver att kunna använda mig utav) som ljudkortet skall ha.

Jag ska själv snart skaffa MacBook och därför byta till USB (jaja, så krävande saker spelar jag faktiskt inte in) och har tittat på detta:

http://www.m-audio.com/products/en_us/FastTrackPro.html

EMU 0404 USB verkar vara populärt.

Motu har gjort en USB-variant av 828 som enligt rapporter skall fungera helt fantastiskt med Unibody-Macbookar. http://www.motu.com/products/motuaudio/828mkII/

MOTU har ett grundmurat rykte att göra bra prylar och är väldigt Pro-Mac av tradition.
Annars så finns det också alternativ från Roland, Tascam och M-audio, dessutom så lanserade Lexicon en ny serie med USB interface nyligen som heter IONIX som det har börjat pratas en del om på nätet.

Personligen har jag haft strul med kvalitén på M-Audios grejor, men dom har en fördel att om du vill testa ProTools så funkar dom ju med ProTools M-powered versionen.
Tascam övergav jag sedan dom inte var intresserade att fixa uppenbara buggar i sina drivrutiner.
Roland, Lexicon och MOTU har jag personligen inte använt, men baserat på deras renomé och och sin huvudsakliga Mac centrerade utveckling skulle jag nog satsat på MOTU.

Lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-10 01:33

Motu gör väl ingenting för USB längre? Alla nya ljudkorten är väl FW only?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-03-10 15:19

Jag ville byta till mac men det här får mig nog att vänta ett litet tag till vill verkligen inte släppa fw.

Roger; Macens interna ljudkort ar faktiskt helt ok, jag anvande det ett ar for min Macbook innan jag skaffade firewire-ljudkort. Skillnaden ar faktiskt knappt horbar, jag anvander en enkel ror-preamp as well.

Vad blir det for prestandaskillnad om man generellt jamfor usb med firewire? Antal spar och latency osv??

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-04-18 01:10

Det här är jag också intresserad av.

1
Bevaka tråden