Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10 Saker som suger med svenska MacWorld

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I en närliggande tråd ;

http://www.99.se/allt-om-mac/261300-10-saker-suger-med-mac-enligt-macworld.html

har en nisse på macworld listat 10 saker som "suger med Mac"

Artikeln är full med fel... klumpigt skriven och verkar vara ett haftsverk från andra sidan korridoren (PC Für Alle)

Så, Här nedan kan vi (eftersom vi KAN och FÅR kritisera dem) lista våra 10 saker som vi tycker suger med Macworld.

OBS. INGA PERSONANGREPP. Sånt står vi över.

Ok jag börjar

(1)
Jag tycker att de foton som personalen hela tiden framhäver sig själva med är olidliga. I senaste numret lyckades en av dem vara med på ca 20 bilder(!) på ett uppslag. Detta genom att alla exempelbilder ur iPhoto etc var på honom själv...Sist en "underskrift" av Artikeln - Med ett Foto.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-09 23:07

Rubriksättningen

De senaste åren har jag allt mer irriterat mig på att rubrikerna till artiklarna allt som oftast har en negativ vinkling, även om själva artikeln sedan inte är speciellt negativ.

Ibland blir det nästa komiskt, som här om månaden när de hade kommit på att "Nu slår krisen mot Apple", samtidigt som amerikanska sajter med samma artikelinnehåll visade hur förvånansvärt väl Apple klarar sig i dessa kristider. Det dröjde inte länge förrän svenska MacWorld helt bytte sida i rubriksättningen, utan att ändra i artikelinnehållet!

Edit: Att de faktiskt ändrade rubriken denna gång var ett undantag som bekräftar regeln att rubrikerna oftast är helt omotiverat negativa mot Apple.

(4) Negativ rubriksättning (sensationslystnad)?

Ursprungligen av maca:

De senaste åren har jag allt mer irriterat mig på att rubrikerna till artiklarna allt som oftast har en negativ vinkling, även om själva artikeln sedan inte är speciellt negativ.

Ibland blir det nästa komiskt, som här om månaden när de hade kommit på att "Nu slår krisen mot Apple", samtidigt som amerikanska sajter med samma artikelinnehåll visade hur förvånansvärt väl Apple klarar sig i dessa kristider. Det dröjde inte länge förrän svenska MacWorld helt bytte sida i rubriksättningen, utan att ändra i artikelinnehållet!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-09 23:04

Att dom ens tog in den artikeln, suger.

Yes!!

(2) Att de hela tiden måste markera ngt slags trotsigt "Joho, vi är visst fristående från Apple. Titta här så mkt vi kritiserar dem".
I en tidskrift som är till för Applefolk, borde inte Apples flagga hållas högt där?

Ex. "vad är sämst med iPhone"
"10 saker som suger i OSX"

Senast redigerat 2009-03-09 23:27
Ursprungligen av Goflorp:

... I en tidskrift som är till för Applefolk, borde inte Apples flagga hållas högt där?...

Applefolk? Jag tycker de ska fokusera på god konsumentjournalistik och fullkomligt strunta både flaggviftande smicker och låtsasdissninger av Apple. Usel artikel btw.

(3) Otroligt låg faktakoll

De skryter med att de har en medarbetare som är fullständigt överjävligt duktig på Mac och tekniken i dem. Varför används inte hans kunnande då till att t ex stoppa sådana rena felaktigheter som den här senaste artikeln ? Varför får inte han kooläsa det hela innan det går i trtryck?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-03-10 00:02

En sak som jag tycker är lite konstigt med macworld är deras forum - som pluggas i tidningen. - skulle vara intressant att veta hur många som har dubbla medlämsskap, själv har jag aldrig varit inne på deras forum - alldrig sett behovet.

  • Administratör
  • Lund
  • 2009-03-10 10:25
Ursprungligen av tok:

En sak som jag tycker är lite konstigt med macworld är deras forum - som pluggas i tidningen. - skulle vara intressant att veta hur många som har dubbla medlämsskap, själv har jag aldrig varit inne på deras forum - alldrig sett behovet.

Hur fungerar det där egentligen?
Jag har ett medlemskap i deras forum. minns inte varför...
ville kommentera artikeln som de hade skrivit om 10 saker som suger med mac, för att jag ansåg att den innehåll faktafel till den milda grad att de borde skämmas och ta bort artikeln. (inte sagt att den inte finns 10 saker som suger med mac - men det var inte de sakerna som de tog upp(men den diskussion någon annanstans)) Men märk till min förvåning att jag kunde inte kommentera artikeln. Det gick inte att logga in! inte med det medlemskap jag hade, för det gick bara till forumet. jag måste alltså ha ett till medlemskap hos macworld för att kommentera & diskutera artikeln. Hur tänkte de nu? gör om, gör rätt

(5) Rykten förmedlas som faktanyheter.

(6) Tunn och dyr. Jag har under flera år istället valt att köpa lösnummer av tidningar som MacUser (den amerikanska, numer nedlagd/mergad med MW US), MacFormat, MacPressen (som togs över och slaktades av MW) och en annan bra svensk mactidning - Mac Magazine. Så småningom hittade jag MacAddict och prenumererade under flera år tills dess tidningen bytte namn(MacLife) och innehåll och därmed blev ointressant och tråkig i mina ögon.

På tiden då tidningar fortfarande skickade med CD-skivor med nya intressanta program så valde jag hellre en tidning som hade cd och massa läsvärt än en tidning som svenska MW som var tunn som Svenskan på en vardag. Minns att jag någon gång frågade svenska MW varför de inte hade cd med i tidningen och svaret var att de skulle ha det om det fanns bra program att lägga på den - antar att de aldrig funnit några bra mac-program!

Nuförtiden hittar jag alla mina nya macprogramupplevelser genom MacHeist eller MacZot.

(7) Man måste betala för att kunna läsa visst material och uppenbarligen verkar detta även gälla denna artikeln eller också har de krånglat till det så i den milda grad att jag inte förstår att jag redan läser den...

Senast redigerat 2009-03-10 09:39

Visste inte ens att dom hade en tidning. Där ser man.

Ursprungligen av kristinadanielsson:

Visste inte ens att dom hade en tidning. Där ser man.

Haha- lysande!!
Plötsligt kände jag mig j-igt gammal och analog!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-03-10 09:24
Ursprungligen av kristinadanielsson:

Visste inte ens att dom hade en tidning. Där ser man.

Tidning? Är det som på webben fast utskrivet på papper?

Ursprungligen av Macus:

Tidning? Är det som på webben fast utskrivet på papper?

p-app-er...? Vad är det för något...?

  • Medlem
  • 2009-03-10 10:38

(8) Macworld delar sajt med de andra tidningarna i koncernen IDG. Många av dem fokuserar på Windows- och Microsoftlösningar. Registrerade besökare kan kommentera och diskutera nyheter.

Dessa tre omständigheter innebär att varenda nyhetsnotis utan undantag startar Windows-mot-Mac-krig.

  • Medlem
  • 2009-03-10 11:32

(9) De är ännu en i raden av nättidningar som ska göra "TV" på nätet, vilket (vad jag sett hittills) alltid resulterar i ett oplanerat och i viss (hög?) grad meningslöst stakande och öööh:ande.

(10) Det känns meningslöst att köpa papperstidningen eftersom allt som står i den kommer upp på hemsidan någon eller några veckor efter att man fått den hem i brevlådan. Då kan jag lika väl läsa den där. (vilket jag numer också gör..)

  • Oregistrerad
  • 2009-03-10 14:58

11. Tidningens nivå är för låg. Bara massa artiklar av typen "så importerar du bilder i iPhoto". (Ytterberg är den ende som är läsvärd).

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-03-10 16:21

Döp om tråden till "110 saker..." Det verkar som det finns material för en längre lista

Vi får väl kalla den för 10+ ... Saker osv...

  • Oregistrerad
  • 2009-03-10 17:27

Ni tycker inte alls att ni överreagerar eller?

Ursprungligen av AxO:

Ni tycker inte alls att ni överreagerar eller?

Det tycker du eller?

  • Oregistrerad
  • 2009-03-10 20:49
Ursprungligen av kristinadanielsson:

Det tycker du eller?

Ja, och rätt mycket faktiskt.

Om tidningen inte duger så köp den inte, så löser sig problemet tids nog. Ingen idé att sitta och reta upp sig för detta hemma i stugan.

Det har skrivits många liknande artiklar om Windows utan att någon får super-slag. Som vanligt är det helt ok att kritisera Windows men att kritisera OS X - icke.

Tycker själv att Mac och OS X är mycket bra, möjligen det bästa som finns för en normal användare idag och använder det själv privat men det är då inte i närheten av perfekt. Hade det varit det hade vi inte behövt någon mer utveckling av det, ingen snow leopard etc. Där det finns plats för förbättring finns det också plats för kritik och det är ingenting i det som sänker er som personer. Så varför ta det så hårt? Tror nog inte det var det som var meningen.

F-n heller, jag är skittrött på macworlds inkompetens och gnäll på både apple och mac. Köp en windowspc och sluta gnäll är mitt tips till dem.
Det är med stor tillfredsställelse jag aldrig köper den och sågar den överallt jag har möjlighet. Min nya livsuppgift är att se till att så många som möjligt säger upp sina eventuella prenumerationer, det ska väl lära dem, ha!

Ursprungligen av akerstrom:

F-n heller, jag är skittrött på macworlds inkompetens och gnäll på både apple och mac. Köp en windowspc och sluta gnäll är mitt tips till dem.
Det är med stor tillfredsställelse jag aldrig köper den och sågar den överallt jag har möjlighet. Min nya livsuppgift är att se till att så många som möjligt säger upp sina eventuella prenumerationer, det ska väl lära dem, ha!

Pappa Basen sitter ju redan med en Dell över hela sitt skrivbord.

Lite som jag skulle skriva "Windows Weekly" och jobba på en Mac då.

Prenumeration, tja, jag skickar mitt hejdå-mail till dem strax.

Ursprungligen av Goflorp:

Pappa Basen sitter ju redan med en Dell över hela sitt skrivbord. Lite som jag skulle skriva "Windows Weekly" och jobba på en Mac då.

<drypande sarkasm> Ja, det är helt säkert Leijons personliga lilla fuck you till alla icke-läsare som skriver i den här tråden och inte alls något som bestäms av hans arbetsgivare IDG... </drypande sarkasm>

Senast redigerat 2009-03-11 09:01
  • Oregistrerad
  • 2009-03-10 20:54
Ursprungligen av Goflorp:

Lite som jag skulle skriva "Windows Weekly" och jobba på en Mac då.

Tror säkert det hade fungerat alldeles utmärkt och görs nog redan på flera håll. Iaf när det är frågan om layout o dylikt.

  • Oregistrerad
  • 2009-03-10 18:36

Artikeln innehåll enbart ETT fel, och det var #3.

Att i överhuvudtaget starta något slags uppror för att en mac tidning skriver kritiskt är väl lite som att kasta ett sten i ett glashus, imho.

Hur många negativa artiklar har inte IDG skrivit om Windows?

Det är väl faktiskt på tiden att det skrivs lite negativa saker om Apple, så dom för möjlighet att lyssna på oss användare, och kanske rätta till dom.

Jag vet inte hur många miljoner gånger jag retat mig på att jag inte kan snabbt växla mellan program. Om norge är den sista sovjetstaten så har dom iaf. en kompis - macanvändare.

Bevaka tråden