Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installation och konfiguration av externt ljudkort

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-03-10 00:09

Jag har sedan en tid tillbaka ett presonus Firebox som har funkat helt okej men några få undantag. Nu senast för 10 minuter fick jag dock ett problem som har fått mig att inse att det är dags att jag sätter mig in i hur man ska ställa in ett ljudkort och hur saker och ting fungerar.

Jag är helt okunnig i vilken latency jag ska välja, och även hur jag ska veta att det fungerar bra respektive dåligt. Jag förstår om ingen orkar skriva en hel guide för installation men någon kanske kan peka mig till någon länk där jag själv kan informera mig eller någonting liknande. Vore väldigt tacksam.

Jag tänkte även berätta vad som nyss hände utifall någon kan säga om detta är normalt/onormalt. Jag kör alltså med min firebox med grundinställningar jag tror jag körde med en 4ms latency åter igen för att jag inte förstår någonting av detta. Jag satt och latjade i live med sylenth1 som vsti jag körde en sin oscillator på låga frekvenser sen ville jag lägga till en sågtand även den ganska låg frekvens men den var avaktiverad genom att ha 0 voices jag började lägga till och höjde till 8 och ju mer jag la till desto mer klickar och knäppar hörde jag tills den helt brakade ihop lampan på ljudkortet blev röd och enda sättet att få ljudkortet att fungera igen var att starta om datorn.

Tack på förhand

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-10 00:22

• Vilken sequencer?
• Datorplattform?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-03-10 15:10

Ableton live 7.01, vista

  • Medlem
  • 2009-03-10 15:40

Vista 32 bit eller 64 bit?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-03-10 17:15

32bit

Bästa rekommendationen är nog att köra med så hög latency som möjligt, utan att ditt spel (om du nu kör med externt tangentbord) blir lidande. Alltså så hög latency som möjligt utan att det blir en fördröjning från det att du slår an en tangent till att du hör ljudet. Det är bara att testa sig fram
Ju lägre latency, desto större risk att råka ut för det som hände dig (det blir för hög belastning för datorn).

Sitter du å andra sidan och petar in noter med musen så borde du kunna ha jättehög latency, utan att det skulle påverka negativt.

Jag antar att du har sett till så du har de senaste drivisarna till ljudkortet, att det är kompatibelt med Vista och så?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-03-10 20:25

Tack för goda råd och visat intresse. Mitt ljudkort känns utan tvekan lite outdated men det funkar rätt bra i vanliga fall ska höja latencyn och se om det kan hjälpa. Jag kör med ett midiklav.

Och jag jag kör dom senaste drivrutinerna och dom ska fungera för vista.

1
Bevaka tråden