Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mörka bilder i digitaltryck

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-03-20 12:04

Jag jobbar mest med offsettryck, och får då profiler från tryckerier.
Nu har jag lagt ut ett jobb på en digitaltryckare, som inte har erfarenhet av begrepp som "total färgmängd", UCR resp GCR osv. Jag får svaret att det inte går att ha profiler, för de är inbyggda i rippen i maskinen. Jag tycker det är underligt att man inte kan lägga på en profil som justerar felaktigheterna i trycket. De har en profil, som de testat, som gör det mörka ljusare, men då blir ALLA färger "fadda" (urtvättade")

De jobbar mest med kunder som gillar klatchiga mättade bilder...

Bilderna alltså beckar igen i mörka delar, tappar teckningen totalt.
Jag har testgjort olika färgkonvertingsinställningar men gör knappt skillad på resultatet (allt mellan 240-320 % färgmängd, UCR resp GCR).

Det gäller en Xerox som heter iGen.

Någon som kan klara ut problematiken?

  • Medlem
  • Enköping
  • 2009-03-20 13:10

Testa att lämna bilderna i Adobe RGB. När du lämnar dem i cmyk konverterar antagligen rippen dem igen till sin egen cmyk, i värsta fall utan att ta hänsyn till din originalprofil = tappade toner och oförutsägbart resultat.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-03-20 18:48

iGen är en högpresterande maskin och ska lätt kunna matcha en offset-press så om jag hade varit du skulle jag ställa högre krav på deras kunnande. Jag har ingen erfarenhet av iGen men av andra sk digitala tryckpressar och vi har med hjälp av icc-profiler kunnat matcha våra offset-pressar med det digitala trycket. Jag håller med matteth att du ska leverera mtrl som RGB och med Adobe 1998.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-03-21 11:37

Vi började med bilderna i rgb. Då blev det väldigt igengrodda i alla mörka partier.
Eftersom de inte hade några profiler att lämna mig för pdf-generering, eller hade förslag på åtgärder för att minska "mörkret" så började jag testa egna konverteringar till cmyk för att jag tänkte att det MÅSTE ju gå att minska "kladdet" genom att sänka färgmängden.

Frågan är om deras cmykningsprofil, som automatiskt sker, på något sätt ändå påverkar filerna - eftersom resultatet knappt ger någon skillnad trots mina helt olika värden.

Ja, jag har börjat misstänka att de inte riktigt har koll. Deras förslag är alltså att lägga på en profil som de har, men då blir alltså alla andra färger urvattnade. Känns givetvis inte bra!

Krav på kunskap verkar inte hjälpa för stunden, dock kanske långsiktigt.

Jaja, vi meckar vidare.

Ursprungligen av Cajsa:

Jag får svaret att det inte går att ha profiler, för de är inbyggda i rippen i maskinen.

Detta visar väl mest hur okunniga de är om färghantering. Om du hade fått en färgprofil och kunnat konvertera bilden till denna profil hade du ju haft ett grepp om hur bilden blir i tryck. Om sedan rippen ser att det är samma profil som finns i bilden och inbyggd i rippen, så kommer det inte ske någon konvertering.

Det enda som hindrar dem från att göra en bra profil är att man måste kunna avaktivera färghanteringen under det att man skriver ut den färgkarta som ska användas för att skapa profilen. Det finns en del rippar som är så dåligt konstruerade att det inte går att avaktivera färghanteringen.

Stefan

Vad är det för kvalitet på bilderna eftersom de blir igengrodda.
Kan vara att det är fel omfång på bilderna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-30 09:46

I detta läge så borde du byta tryckeri!

Det finns inga skäl i världen till varför du ska sitta och anpassa dina bilder och dokument för att fungera i ett arbetsflöde som är felaktigt. Du använder din tid bättre om du gör jobb du tjänar pengar på och i stället skickar filerna till ett tryckeri som kan sin sak. En rätt kalibrerad digitalpress hanterar ISO Coated v2.icc helt perfekt och du behöver bara exportera ut en PDF/X1 fil.

Det finns många digitaltryckrier som klarar av färghantering med profiler på ett strålande sätt, se bara i tävlingen Bästa tryck där en del digitaltryckare är bättre än offsettryckare.

Janne

Ursprungligen av jannes:

I detta läge så borde du byta tryckeri!

Instämmer!!! Är de så okunniga när det gäller färghantering finns det ju en anledning att misstänka att de inte är så intresserade av färgåtergivning och kvalitet.

Jag satt med i den jury som bedömde bilderna till Bästa Tryck och jag kan bara bekräfta det som Jannes skriver.

Stefan
www.profiler.nu

1
Bevaka tråden