Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bytta pottar på TR-606. Hilfe!

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Skruvade upp min TR-606:a nyss och tänkte jag skulle bytta alla pottar.

Lite problem här:
Inte en chans att jag får loss volymvredet! Sitter som berget!
Är det limmat??! Ett av de små vreden får jag inte heller loss!

Nån pajas verkar ha lött tidigare som sagt. Volymvredet går som sagt inte till max+
att maskinen tystnar med ett skrap när vredet dras dit.
Vette tusan vad han gjort! Ser ut som det är moddat med massa konstiga kablar
till volympotten. Se bilder.

Hur tusan göra? Hjälp!

  • Medlem
  • 2009-03-20 18:51

Sätt lite lödten på spetsen på lödkolven. Du fördelar värmen bättre då.

Jag tror att kablarna är till för att antingen så är lödöarna skadade eller så har inte potten passat in riktigt.

  • Medlem
  • 2009-03-20 18:52

Kblarna kan även vara för att laga skadade banor.

Jo, misstänkte nått sådant. Frågan är vilket av dom? Skadade eller "moddat"?
Vore ju bäst att få löda bort skiten. Potten passar ju uppenbarligen inte in riktigt då
den inte går till max på vredet. Alltså den har inte samma "vridmoment" som
originalen.

  • Medlem
  • 2009-03-20 19:02

Jag tippar på att han som bytt potten är en riktig klåpare och har skadat lödöarna. Kan du se om kablarna går till samma punk som lödbanorna gör? Isf. är det det.

303/606ans kort är rätt känsliga för värme och banorna har en tendens att släppa om man använder för hög värme.

Jepp. Möjligen skadade kopparbanor ser det ut som. Sladdarna kopplar förbi banorna. =P
På banorna är det gröna joxet borta på vissa ställen men kopparn ser inte ut att vara av dock.

  • Medlem
  • 2009-03-20 19:17

Ok. Då är det lagningar då. Inget att bry sig om igentligen.

Har fått en bättre överblick nu.
Trådarna på bild 2 är för att pottens ändar inte når fram till "originallödhålen".
Trådarna på bild 1 är troligen för skadade banor.
Volymvredet är fastlimmat!! Fuck!
Ska löda loss volympotten imorgon och se ifall jag kan slita loss vredet på nått sätt =P

Sicken lirare denna lödman är. Säljaren skröt om på e-bay hur proffsig han var och hur han
lyckats hitta en "vintage-pot" efter månaders sökande.
Yeah right! Hade han tittat lite närmare på sitt kära e-bay hade han ju kunnat köpa
pottarna där som funkar, som jag gjorde.

  • Medlem
  • 2009-03-20 19:46

Jo. Det finns många klåpare därute. 5-56are osv.

Tackar så mycket för hjälpen 18db! Nu tror jag att jag har koll på läget igen.
Ska försöka fixa detta imorgon när man blivit lite "nyktrare". He he
Hoppas jag får loss vredet. Det är väl det största problemet.

  • Medlem
  • 2009-03-20 20:00

Jo. Är den limmad så lär den sitta ordentligt. Har du tur så har han klåpat även där och använt något dåligt lim.. dock till din favör.

Hoppas du får loss den.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-21 00:43

Fy f*n!
Ganska bra exempel på hur folk kan laga en vanlig 606-skada iofs.. Jag hoppas du har kollat att din nya pot har längre slaglängd innan du gör dig omaket att byta...;)

Sådär! Nu sitter att ny tempo pot + volume pot på plats. Funkar kanon.
Jävligt pillrigt att löda på dessa gamla ömtåliga kretskort men det gick till slut.

Volym vredet får jag inte av den gamla potten. Limmat med superlim eller nått sånt =P Kul.
Ingen som har ett vred över?

  • Medlem
  • 2009-03-21 14:10

har ha limmat fast ratten på skaftet på potten? Smart.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-21 14:23

hmm -- E det riktigt jävligt tro?

→ e det gammla POTshaftet i metall som det nya?
[man kan ev klämma bort hatten med en avbitartång\ kileffekten när man klämmer ihop den -- om tillverkar träkloss för ändamållen som tar spjärn mot gamla pottens case\underrede]

-- e båda pottepinnarna\shafts av plast kan man såga av shaften och epoxyskarva på den nya potten, borra ur och sätta i en metallnål mitt, i sen limma. worst case senario!

Senast redigerat 2009-03-21 14:46

Den är av metall. Ska kapa den med Dremmeln och försöka borra ur den på nått sått.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-21 15:18

pelarborr .. annars kommer du nog pajja allt : dessvärre .. original hattarna har ju räfflor, så då krävs det ju att man borra med en diameter så man inte sabbar dom!

fixar man det kan man ev pilla ut det hela, men e det limmat så tja kan det ju bara sluta med ett runt hål till ingen nytta alls - limma om hatten och tebax på ruta ett för nästkommande köpare !?

Sådär, då var den kapad. Så nu vet jag inte riktigt hur man ska göra på bäst sätt.
Den ser ut att vara rejält limmad i alla fall.

Vet att det är räfflor. Men tror inte det går att får loss skiten utan att borra ett runt hål.
Sen får man väl fästa den på nått sätt på den nya potten. Dock inte med superlim =P

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-21 16:07

Går det inte att värma potskaftet med lödkolv tills limmet släpper då...?

Ursprungligen av kroffe:

Går det inte att värma potskaftet med lödkolv tills limmet släpper då...?

Detta funkade alldeles utmärkt! Tackar Kroffe!
Pottskaftet är nu urdraget.
Dessvärre sitter det limrester på sidorna och i botten.
Finns det nån bra knep att får loss resterande limrester?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-21 16:10

originalPOTs har en skåra i mitten, det borde således gå att trycka ner en hatt med runt hål över denna då utan lim i o f s!

risken e att man smälter POThatten lika mkt som limmet i sig -- men kan ju vara ett försök .. baka den i ugnen 100° 20 minuter - har man tur blir limmet bara sirap kanske går att frysa och knakka även ?? koka vettja, dra lite med tång och grillvante

Borrningen e nog det sista du ska ta dig an och få för dig tror jag!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-21 17:18

gör det nåt då -- lär vellan inte vara lika aktivt fästande som förut?? Härligt att du fick bort den gamla pinnen!

Ursprungligen av ~~~:

gör det nåt då -- lär vellan inte vara lika aktivt fästande som förut?? Härligt att du fick bort den gamla pinnen!

Den nya potten "får inte plats" i hålet pga av allt lim.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-03-21 17:46

rödsprit för att lösa suprelim och sånt!!?? tror jag!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-21 19:20

risken med kemikalier - det kan ju sluta med att du löser upp silverlacken på själva kranen! (som helt galet även leder ström, går att AUDIOsplitta om man kör krokodilkämmor på dom små rattarna iaf!!) .. MIX in på TB typ - ut i en krokodil audiofläta...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-21 19:57

Kul att det fungerade...om du vågar, bränn bort limmet med lödkolven försiktigt....

det brukar gå att rensa med en instrumentmejsel modell smal spårmejsel.

...och tålamod. gott om det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-22 09:54

Det aceton eller nagellackborttagare som löser limmet....
Kemisten har talat

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-03-22 17:49
Ursprungligen av Dego:

Det aceton eller nagellackborttagare som löser limmet....
Kemisten har talat

så var det ja!! Ska lägga på minnet!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-22 10:28

Med tanke på kemistens meningsbyggnad så har han redan varit på acetonet...

Se upp med aceton, men det vet du säkert redan, det kommer att strippa färgen och eventuellt lösa upp plasten också. Mekanisk rengöring a la dar303 är det enda jag skulle rekommendera i det här fallet. Eventuellt skulle det kunna gå att bränna bort det med en glödhet nål eller liknande om det sitter i alla skårorna.

Bevaka tråden