Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac inte bra för "vanliga surfare"?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har tänkt på en sak vilka som använder mac.

1. Människor med pengar vilket brukar vara folk som tror sig vara lite mer än anndra.

2. Brukar inte ha så mycket data kunskap.

3. Folk som använder datorn till musik och bild i arbetet.


Varför man är en blåst mac användare.

1. Du blir låst i en dator miljö där det inte finns några program och spel.

2. Över pris för en dator.

3. Du kan inte ta hjälp av någon om du får problem med din mac.

Har en pc som det alldrig varit några problem med i 5 år.
Tror jag kan köpa 2 till 3 pc för priset av en mac.
Köper du en intel pc brukar den gå bra att arbeta med ljud och bild med.

Det var mig en klarsynt analys.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-26 12:27
Ursprungligen av Leif Karlsson:

Det var mig en klarsynt analys.

Första avdelningen stämmer i stort sätt, dvs. jag skulle kunna titta mig runt omkring bland mac-användare jag känner till och sortera in dem i någon av grupperna 1-3.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2009-03-26 12:24

Tack för infon. Vilka program finns för Windows/Linux som inte skulle finnas till Mac? Ifall jag blir tvungen att switcha, menar jag.

Vad har man för dator om man inte kan stava?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-26 23:06
Ursprungligen av Peppe:

Tack för infon. Vilka program finns för Windows/Linux som inte skulle finnas till Mac? Ifall jag blir tvungen att switcha, menar jag.

SORRY! vi har bara ett VAL!
http://www.sonycreativesoftware.com/acidpro/sysreq
→ jag kommer köpa en netBook eeePC istället för att välja en MAC® och köra linux på för surf\netAccess
→ känns ju ännu dummare att köpa en APPLE produkt för att bara nyttja windows på (?)

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-03-26 12:30

Tack för din klockrena analys. Låt mig ödmjukast dela med mig av min kunskap....
http://www.skrivihop.nu/exempel/

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-03-26 12:32

Va f-n, har jag hamnat på Lunarstorm?:confused:

Garpenklint, vad är syftet med den här tråden?

Du skriver: "svar på..." Vad menar du med det? Är det ett svar på någon annan tråd? Vad syftar du på?

Är den här tråden något slags försök att starta ett datorkrig?

Jag förstår helt enkelt inte vad du vill säga med den här tråden...

Återkom gärna med en utveckling av resonemanget.

Men det känns väldigt mycket som att du bara försöker provocera fram något, och då ligger en stängning av tråden väldigt nära till hands...

/Mod

14-åringarna invaderar 99mac.

Klart vi vill visa att vi är förmer än alla andra. Vem vill inte det? Man vill ju inte vara en del av den särskrivande pöbeln.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-26 12:35

Han är sur för att hans trådar här blir låsta eftersom han inte söker innan han skriver. Inget att bry sig. Move along, folks.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-03-26 12:39
Ursprungligen av garpenklint:

Varför man är en blåst mac användare.

1. Du blir låst i en dator miljö där det inte finns några program och spel.

2. Över pris för en dator.

3. Du kan inte ta hjälp av någon om du får problem med din mac.

Har en pc som det alldrig varit några problem med i 5 år.
Tror jag kan köpa 2 till 3 pc för priset av en mac.
Köper du en intel pc brukar den gå bra att arbeta med ljud och bild med.

1. Ja, om man nu använder sin dator som en spelkonsoll. Men spel finns och utvecklas. Sist jag kollade i almanackan så stod det 2009 och inte 1999. Spela gör man på xbox.

2. Över vilket pris? - Ja datorer brukar i allmänhet ha ett övre pris. Dell, HP och andra märkesdatorer är också över pris satta

3. Okej, nu tar vi det här från början. Inga problem - inga krav på support. Problem - Ring Apple kostnadsfritt under de första 90 dagarna, därefter - google (Jag kollade i almanackan igen och jo, det står 2009)

Man kan säkert köpa både fyra och fem hopplockade PC-maskiner som du själv får sätta ihop, inte har någon support på och sen sitter du där med dina fem maskiner, men kan bara använda en åt gången.

Ps. Tipset här är att kolla upp vad motsvarande komponenter kostar. Då blir det ungefär 1,5 hopplockad dator på en Mac.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-26 12:43

Men lugna er nu grabbar, och låt oss transformera den här trollningen till något mera konstruktivt.

När jag ur 20 års erfarenhet av datorer, datoranvändare och mac-folk i min omgivning betraktar fråga om vad det är för personer använder mac framtråder bl.a. - men inte enbart förstås - följande.

1) Personer med mycket pengar som har en Mac för att det anses lite dyrt och stilfullt. Inga avancerade behov i övrigt.

2) Dataanalfabeter som började använda Mac för att den var "enkel att förstå sig på" och sedan håller fast vid Mac av rädsla för den "svåra datatekniken" och att de inte orkar/vill lära sig om. Vanligt inom kultur / information /utbildningssektor, ofta medelålders som började använda dator för 20 år sedan.

3) De professionella användarna inom mediaområdet. Har alltid haft de rätta verktygen på Mac, även under de mörka åren. PC har aldrig varit ett alternativ. Allt ifrån dataanalfabeter till extremt kunniga.

Tre sanna - men inte kompletta - bilder av Mac-användaren.

Ursprungligen av planB:

Tre sanna - men inte kompletta - bilder av Mac-användaren.

Och häri ligger pudelns kärna. Garpenklint har presenterat en snäv generalisering som täcker in en mycket liten del av Mac-användarna. Gott så.

Mycket bra sammanfattning av denna "icke-diskussion".

Och mycket mer finns väl inte att säga, så vi stänger här.

Men jag är fortfarande nyfiken på syftet, så garpenklint får gärna PM:a mig och berätta, så kan vi kanske öppna upp tråden igen.

/Mod

Trådskaparen och jag har nu diskuterat lite via PM, och det han egentligen ville säga med tråden var ungefär så här:

Trådskaparen garpenklint tycker att:
"Mac är inte en bra dator för den "vanlige surfaren". Mac är bara bra för dem som jobbar med ljud och bild."

Även om jag fortfarande är lite tveksam till den här trådens relevans, så kan hans tes kanske vara en utgångspunkt för en diskussion, och därför öppnar jag nu tråden igen och ger den en chans till.

Men låt den inte spåra ur till ett datorkrig, för då låser vi snabbt igen.

/Mod

Senast redigerat 2009-03-26 22:50
  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-26 17:33
Ursprungligen av garpenklint:

"Mac är inte en bra dator för den "vanlige surfaren". Mac är bara bra för dem som jobbar med ljud och bild."

Det där argumentet har man ju hört sedan gamle kungens tid. Det tog över efter "Macintorsk är ju bara en leksak, menyer och sånt är för kärringar, riktiga män använder DOS".

De flesta "Svensson" har en gammal XP-häck med IE 6 installerat. Sämre surfburk får man ju leta efter...

Senast redigerat 2009-03-26 18:21

Då frågar jag trådskaparen varför det inte är bra med en Mac för den vanlige surfaren, för det framgick aldrig i den första posten. Jag gör inte så väldans mycket mer än surfar med min Mac, men det är betydligt behagligare än när jag varje dag måste sitta med Windows XP på jobbet.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-03-26 17:17

Fast mac är ju en grymm surfdator... även om det är endast det man använder den till... man slipper oroa sig för virus så man behöver inte betala för något antivirusprogram som segar ner datorn med ett antal procent.

Dessutom om du bara skall surfa så kommer du ändå kunna uppgradera din mac med det nyaste Mac OS i flera år frammåt för att ha tillgång till de nyaste funktionerna i operativsystemen (om man nu skulle vilja det). Det går inte riktigt lika bra om man har en windows dator... försök installera vista på en 4år gammal burk Linux däremot... det går väll att uppdatera lika bra som OSX antar jag

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-03-26 17:37

Näe, nu är jag inte på Lunarstorm längre...nu har jag bara déjà vu...:tveksam:

Nu blev det väldigt snurrigt även för mig....

alltså verkar som att vi mac andvändare får onda ögon på oss bara för att vi inte har windows wtf is going on here dator som dator

Grabben har faktiskt inte trillat av pinn helt och hållet. Hänger man bara på aftonbladet.se så klarar man sig minst lika bra med en Dell för 3999:-

Förutom att jag trivs i miljön så har jag också accepterat att det kostar några kronor extra, precis som alla PC-användare som vill ha kvalitet accepterar det. Det enda jobbiga är att alla arbetskamrater anklagar en för att vara för effektiv.........

Klockren analys - förutom att den är fullständigt uppåt väggarna fel, eh. Tillåt mig att ta den äran att bemöta varje punkt för sig!

Första "kategorin"
1. Min inkomst består av uppskattningsvis 7.800kr per månad (normalt studiemedel). Att jag besitter äran i att ha en Macbook är fullt ut på grund av sommararbete. Som du märker så innebär detta att jag inte passar in bland de som har pengar. Jag är relativt fattig i relation till de allra flesta i det svenska samhället.

2. Jag har använt datorer till och från sedan 1995. Jag har erfarenhet från linux, Windows och Mac (sedan 2 år tillbaka). Av användarbekväma skäl så har jag valt att primärt använda mig av Mac eftersom det öppnar för enorma möjligheter. Dessutom har Apple kombinerat det bästa från linux-världen med sitt egna innehåll.

3. I mitt arbete har jag inget behov av min Mac av det enkla skälet att jag är en arbetslös student. Jag lyssnar otroligt mycket på film, och jag är en flitig konsument av video av olika slag. Även här faller ditt argument en aning.

Andra "kategorin"
1. Mac har en uppsjö av spel och i synnerhet program. Förutom Mac-specifika program så finns det all möjlighet att köra *nix-baserade program. Genom t.ex. VMware eller Bootcamp så är det fullt möjligt att komma åt Windows-baserade variationer. Så vad du får din information ifrån är för mig fullständigt obegripligt.

2. Mac är en helhetslösning. Köper du en Mac så får du en fullversion av Mac OS X på en plattform som allt som oftast garanterad är stabil. Får du problem med din dator så har du ett brett nätverk av certifierade företag att vända dig till. Likaså slipper du - hittills - eventuella virus eftersom flertalet (om inte alla) är skrivna för Windows. Dessa fungerar av logiska skäl inte på en Mac. Likaså är det grymt mycket billigare att köpa och använda iWork än vad det är att köpa och använda Microsoft Office 2007. Med facit i hand så är jag tvärsäker på att Mac inte är dyrare än en PC.

Vidare ska man komma ihåg att Apple inte söker framgång i lågprisskiktet. Vill du ha en dator som är billig så kan du vända dig till den mängd av PC-tillverkare som finns på marknaden. Nackdelen är att du då oftast får en kass hårdvara och mjukvara.

3. Förutom att Apple i Sverige (och kanske i världen) har ett omfattande nätverk av certifierade butiker så finns ett brett stöd för hjälp online. Vi på 99.se är bara en plats av väldigt många bra platser på internet.

Tänk vad enkelt det är att bryta ner vissa argument!

Halloj...mitt första inlägg här på 99Mac:-)))

Har precis köp en iMac 24tum...Idag kör jag Vista 64bit på PC...min verklighet är denna...kör PC Doc PRO varje månad för att reparerar "Registry". ofta mellan 50-200 fel...varje dag plingar Antivirusprogramet.."the antivirus database have the latest updates"...sedan uppdateras Windows Vista varannan månad..med lite updates 1-5st "bugfixar"...och slutligen har jag väl om installerat Windows Xp och Vista ett antal ggr...åhh VAD SKÖÖÖÖN ATT SLIPPA DETTA...:-))))

Vill bara tillägga att jag är en Macmänniska i grunden...började med Mac redan 1986 i jobbet...sedan byte jag jobb 2001 och där hade de bara PC...sedan vart det PC även hemma...tja...men nu vill jag tillbaka till Mac världen...min sista Mac var en G3 266MHz Tower med Mac OS 9 hemma...så jag har en del att ta igen...helt ny i Mac OS X:-)))

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-03-26 22:05

Kan inte förstå att en tråd som denna inte är stängd, den tillför absolut ingenting för en användare av Mac, för vilket detta forum väl skall vara.

Ursprungligen av MatsOlov:

Kan inte förstå att en tråd som denna inte är stängd, den tillför absolut ingenting för en användare av Mac, för vilket detta forum väl skall vara.

Jag håller med..

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-26 22:40

Freebsd

Varför skriver folk hela tiden om Linux? Själv använder jag FreeBSD som är det som osX är byggt på. Har även "Leopard" eftersom jag köpte mig en fin iMac i höstas. Å för mig känns det så fel å säga Linux hela tiden för det är stora skillnader mellan vissa Linux distributioner. Så egentligen var god å specificera lite mer.

Linux folket påminner mig väldigt mycket om folk när de säger till på jobbet att de vill ha hjälp med sina maskiner. Kan låta typ så här:

"Jag har problem med min dator.

Vad har du för någon då?

En bärbar.

Ja men vad använder du för operativsystem?

Windows...

Vilken?

Vet inte...

Kan du ta reda på det?

Det vet jag inte hur man gör... Men kan du inte bara säga vad jag skall göra

?"

...För det är ju som sagt Windows... Å därför så måste väll alla Linux folk säga samma sak...

Ursäkta om jag är lite hård men jag har stött på väldigt många av den typen av frågor denna vecka å kommentarer ifrån linux folk. Plus att jag är förbaskat trött så det kan ha med det att göra också hehe...

MvH: JPG

P.S. Hänvisning angående freebsd i osX. Länk. D.S.

  • Medlem
  • Ale
  • 2009-03-26 23:50
Ursprungligen av Lurven:

Själv använder jag FreeBSD som är det som osX är byggt på.

Hur många gånger ska man behöva påpeka det, Mac OS X bygger inte och har aldrig byggt på FreeBSD. Userland från FreeBSD används som bas för Mac OS X Unix-userland men operativsystemet bygger i rakt nedstigande led på NextStep & OpenStep.

Bevaka tråden