Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Val av videoredigeringsprogram

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-03-30 13:21

Vill ha lite synpunkter innan jag fördjupar mig i något särskilt program. Har använt iMovie6 och det har fungerat bra, dock lite begränsat ibland vad gäller funktioner. Nya iMovie 8 har inte fallit mig på läppen. Den är nog bra att snabbt sno ihop en liten film att dela med vänner.
Gjorde för ett par år sen ett försök med Final Cut Express men annat kom emellan och jag kom inte riktigt in i programmet - dock en kandidat för fördjupat intresse.
I senaste Råd & Rön går man igenom/testar videoredigeringsprogram och testvinnaren där är Adobe Premiere Elements 7. FCE kommer rätt så långt bak i listan och iMovie8 kommer näst sist. Finns Premiere Elements 7 till Mac och är den att rekommendera? Kom gärna med tyckanden och åsikter, allt mottages tacksamt.

bosse

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-30 15:38

Jag läste också det där testet i Råd och Rön vilket var ett skämt. De program som kom högst var de program som de i testpanelen själv var inlärda på. Det är ungefär som om en Mac-användare skulle testa Linux, Windows och Mac OS och välja vilket som är mest användarvänligt och bäst.

Råd och Rön må vara bra på dammsugare och kylskåp men kameror och datorer ska de inte ge sig på...

Tydligen är deras amerikanska motsvarighet ännu värre i sin brist på kunskap/förståelse för mac - trots att deras tidning layoutas på mac!

Apples videoprogram tillhör de bästa som finns i världen - vilket som är exakt "bäst" är en meningslös fråga. Där finns ingen objektiv sanning. När det gäller pro-segmentet så är PremierePro, Avid och FCP likvärdiga. Premiere Elements och iMovie är också likvärdiga.
Apples videoprogram är kraftigt subventionerade - säljs billigt - därföt att Apple är ett hårdvaruföretag i första hand. Dom ger också bort program (t.ex. iMovie). Så - har man en Mac och vill jobba med video - och inte är inkörd på specifikt program - så finns det absolut ingen anledning att gå över ån efter vatten - man använder iMovie, FCE eller FCP. I ditt fall - eftersom du inte diggar iMovie (som ju är annorlunda minst sagt:-) - så gäller FCE eller FCP. Skillnaden mellan dessa program är inte synlig utan handlar om vissa format och arbetsflöden. Det finns en jämförelse där det framgår vad som skiljer på Apples webb. FCE räcker för nästan alla på denna jord. Inlärningströskeln är varken värre eller bättre än något annat i den klassen. Det är för många parametrar för att kunna uttala sig om det. FCE är dock inte svårare än att lära sig ett ordbehandlingsprogram - eller Photoshop - för första gången - om man bara ska elemtärt klippa video. Det är garanterat enklare än att ta körkort t.ex. :-D.

  • Medlem
  • 2009-03-31 12:55
Ursprungligen av Zimmerman:

Apples videoprogram tillhör de bästa som finns i världen - vilket som är exakt "bäst" är en meningslös fråga. Där finns ingen objektiv sanning. När det gäller pro-segmentet så är PremierePro, Avid och FCP likvärdiga. Premiere Elements och iMovie är också likvärdiga.
Apples videoprogram är kraftigt subventionerade - säljs billigt - därföt att Apple är ett hårdvaruföretag i första hand. Dom ger också bort program (t.ex. iMovie). Så - har man en Mac och vill jobba med video - och inte är inkörd på specifikt program - så finns det absolut ingen anledning att gå över ån efter vatten - man använder iMovie, FCE eller FCP. I ditt fall - eftersom du inte diggar iMovie (som ju är annorlunda minst sagt:-) - så gäller FCE eller FCP. Skillnaden mellan dessa program är inte synlig utan handlar om vissa format och arbetsflöden. Det finns en jämförelse där det framgår vad som skiljer på Apples webb. FCE räcker för nästan alla på denna jord. Inlärningströskeln är varken värre eller bättre än något annat i den klassen. Det är för många parametrar för att kunna uttala sig om det. FCE är dock inte svårare än att lära sig ett ordbehandlingsprogram - eller Photoshop - för första gången - om man bara ska elemtärt klippa video. Det är garanterat enklare än att ta körkort t.ex. :-D.

Tack för dina tankar. Körkort har jag så det är väl bara ta på hjälmen och gasa på med FCE.
(En randbetraktelse: Jag har sett fler inlägg om dålig bildkvalitet i iMovie 8 och jag kan bara hålla med om det. Betydligt sämre än i iMovie HD)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-31 19:01

En negativ grej med iMovie om man vill bränna till dvd är att det inte finns något sätt att göra kapitel, vilket gör iLife-sviten oanvändbar för DVD-skapande. Men det kanske har fixat det på '09:an?

Gör man inte kapitelindelning i iDVD då? Har ingen aning själv.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-31 20:14

nej, med iLife 08 kan man inte med kombinationen iMovie + iDVD skapa DVD'er med kapitel. Jag trodde knappt det var sant, men så var det. Däremot sägs det gå med FCE + iDVD.

Nu är jag ingen anhängare av DVD på något vis men "vanligt folk" föredrar ju att få festen på DVD och inte på fil.

Det verkar gå, men ser samtidigt ut att vara rejält knöligt.

http://imovie08.blogspot.com/2007/08/how-to-add-chapter-markers.html

Googlar man så hittar man lite andra lösningar också, med den gemensamma nämnaren att det är omständigt.

Avid finns väll i studentversion för under 3000kr. Kan ju vara värt en titt också.

Om du är student så tycker jag du ska kolla in studentpriserna på Adobe CS4 Production Premium. Fördelen med Adobes program är att de är så bra integrerade i varandra och att det finns oändligt mycket inlärningsmaterial på nätet.

Dessutom är det lätt att lära sig ett annat Adobeprogram när man väl har lärt sig ett av dem.

Vill du satsa lite mer seriöst på videoredigering så köp fullversionen. Det kommer löna sig i längden.

1
Bevaka tråden