Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia eller Telenor

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-03-31 22:39

I och med två nya (?) abonnemang så är jag nu på g att köpa en iPhone.

Telia:
iPhone 3G 8 GB - Svart. Engångssumma: 695. Månadsavgift: 278:- inkl. "Telia mobil prata på" samt "Mobilsurf Alltid"

Pris under bindningstid (24 mån)
29 öre/min till alla nät.
29 öre/sms till alla nät.
1,99 kr/mms till alla nät.
79 öre/samtal i öppningsavgift.

Dom är lite snåla i informationen om vad "Mobilsurf Alltid" innebär.. Dom skriver så här:
"Om du surfar i mobilen mer än ca 10 dagar i månaden och vill ha fast pris så passar prisavtalet Mobilsurf Alltid. All typ av surf i mobilen inom Sverige ingår, förutom trafiktyperna fildelning och ip-telefoni, som inte är tillgängliga i det här prisavtalet. Hastigheten är upp till 7,2 Mbit/s, (turbo-3G)."

Telenor:
Engångsavgift: iPhone 3G 8 GB - Svart 0:-, iPhone 3G 16 GB - Svart 962:-

Lägsta månadsavgift: 299:- Maximalt förhöjd månadsbelopp: 170:-
Maximal fast avgift: 469:-
Man får ringa och sms:a upp 299:-
Startavgift 0,79:-
Samtal 0,29:-
sms 0,69:-
Data (MB): Obegränsat under bindningstiden (24 månader)*
Telenor Surfzon Wi-Fi (ingår): Obegränsat under bindningstiden (24 månader)**

* Datatjänsten Telenor Fri Mobilsurf Turbo (HSDPA) kostar 119 kr/mån efter bindningstidens slut.
Användande utöver 2 GB/månad sker med vanlig 3G-hastighet (384 kbit/sek).

** Telenor Surfzon ingår i tjänsten Telenor Fri Mobilsurf Turbo.

Alltså.. jag är inte riktigt med på vad som menas med maximalt förhöjd månadspelopp samt maximal fast avgift.. Vill någon förklara det för mig? Hur kan man skriva "maximal fast avgift"? Antingen är den fast eller rörlig kan jag tycka..

Bortsett från det så verkar det ju avsevärt bättre med Telenors abb eftersom man får ringa/sms upp de 299:-/månaden man betalar. Sen helt obegränsad surf om jag har förstått det hela rätt.. (?) Plus att telefonen är billigare.

Jag tror inte att jag kommer använda surferiet jättemycket.. jag reser inte så mycket och har därför tillgång till wifi nästan hela tiden (både hemma å på jobbet). När jag "internetar" så kommer jag nog mest kolla mailen, surfa på flickr, div. nyhetssidor, google-kalender osv. Tror inte jag kommer ladda ner filer direkt..

Jag ser den mer som en schysst musiktelefon som jag kan surfa och kolla/skicka mail med.

Jag håller iofs precis på att starta ett liitet företag.. vet inte om det kommer påverka mitt mobil-internetande något kanske...

Vad skulle ni rekommendera?

Jag har idag ett Telia-abb (som jag inte ens mins vad det heter). Jag ringer och sms:ar ganska "lagom" mycket. Surfar i princip ingenting (då min nuvarande telefon inte är så surfvänlig). Jag ringer/sms:ar idag för ca 150:-/mån

Har du kollat Halebop? De har samma nät som Telia. Jag tycker också Telenors abonnemangsystem är krånglig.

Jag har precis köpt iPhone med Halebop. 16GB vit, 408 kr/mån i 24 mån. 199 kr för samtal ingår , 3000 SMS ingår, surfa för 500 MB/mån, engångssumma 0kr

Jag hade tidigare med Tele2 ungefär 180 kr/mån i form av samtal och sms. Jag tänkte, för 220 kr mer i månaden får jag ringa (+surfa och allt annat kul) med en iPhone.

Om man är intresserad av wifi-zoner - om man t.ex. bor i Sthlms innerstad och har Skype-appen (när den är stabil så att säga) eller surfar fett i parker och på torg - ja, då är Telia valet.

Glöm inte att Telia som enda operatör har EDGE som ger dig acceptabel bandbredd när du saknar 3G-täckning.

Du KOMMER använda internet mycket mer än du tror

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-04-02 00:25

Vad innebär egentligen det här med "förhöjt månadsbelopp"? Är det att om man ringer/sms:ar för över de här 299 i månaden så kan det ändå inte kosta mer än (i Telenors fall) 469:-/mån?
Så om man inte ringer/sms:ar för över 299 så kostar det inte mer än 299:- i månaden??

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-04-02 07:40

Förhöjt månadsbelopp är inget annat än en avbetalning på telefonen. Ringer du för mer än de 299 kronorna så får du pröjsa extra. Jag kommer att ta ett abonnemang med typ en 100 kr i fria samtal och fri surf. Jag ringer aldrig för mer än så under en månad.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-04-02 08:56

Jag tror jag börjar haja det här nu

Telenor: Här pröjsar jag minst 469:- i månaden. 299:- som jag får ringa upp samt 170 i månaden för mobilen.

För Telia betalar jag 278:- i månaden. Sen kostar samtal och sms utöver det. Så ringer/sms:ar jag inte mer än jag gör nu så kommer det inte kosta mer än ca 100-150:- till i månaden = ca 420:-

Med andra ord så borde ju då Telia vara bästa allternativet för mig. Där har man möjlighet att påverka sin månadskostand mer. För övrigt så tror jag att det här Telia-abbet har en lägre samtalskostnad än på det Telia-abbet jag har idag.. så kanske att jag kommer undan med en månadskostanad under 400 kr..

Jag skall dra till Telia på lunchen idag och be dom kolla lite mer exakt hur många minuter jag ringer samt antal sms jag skickar i månaden.

Ju mer man kollar på det så är ju abonnemangen ganska snarlika varandra i slutenden - när det gäller den slutgiltiga månadskostnaden man får punga ut.

Kollade även lite på Halebop.. verkade billigare till en början men sen visade det sig att samtalsavgiften är ju dubbelt så dyr.. så det jämnar nog ut sig där med.

Edit: Fast det är klart.. Jag tror att jag sms:ar en hel del.. och hos Halebop ingår ju 3000 fria sms varje månad..
Månadsavgift: 338, får ringa upp för 199, samtals- och öppningsavgift på 66 öre.
Nu har jag ingen direkt uppfattning om hur mkt jag ringer, men om vi exempelvis säger 200 minuter. Det skulle då kostar 132 kr. Om man ringer i genomsnitt 5 min/samtal så skulle alltså 200 min vara 40 samtal. Summa för uppkopplningsavgift skulle då vara 26 kr. Summa: 158 kr/mån.
Med andra ord kan man ringa mer än 200 minuter och ändå hålla sig under 199-gränsen.

Senast redigerat 2009-04-02 09:54
  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-04-02 13:53

Jag ringer/sms tydligen väldigt lite. Mina två senaste fakturor låg på knappt 500:-/3 månader. SMS:en hade helt klart överhanden.
Jag betalar idag 0,59 för samtal och 0,75 för sms (!!). Öppningsavgift 0,59.

Halebop ligger bra till med andra ord.

1
Bevaka tråden