Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kollektivt bygge av DX7 e.piano piano patch

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-06 10:20

Det här är en idée som är ganska out there.
Men jag har länge letat efter en DX7 e.piano patch till thor men utan att hitta någon. Försökte göra en själv utan större framgång, men tänkte att det verkar finnas en stor kompetens här på forumet.
Så min tanke vara att den som är intresserad hakar på och hjälps vi åt att bygga en e.piano patch.
Till vår hjälp har vi den här datan som jag saxade ur ett dokument, vet inte om den är till nån hjälp för er, den följer i ett separat inlägg.

/max

Senast redigerat 2009-04-06 10:32
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-06 10:32

Obs Operator 2 ska ha ett ratio på 14 istället för 11 (författaren ändrade lite)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-06 10:41

Jag har inte Reason 4, men jag kan direkt säga att det saknas en hel del parametrar i det där dokumentet, bl a att operator 2 ska ha "fixed frequency". Här finns mer att läsa om hur man programmerar DX7:
http://www.maths.abdn.ac.uk/~bensondj/dx7/manuals/prgrmdx7.pdf

Njae, nu kommer jag i och för sig inte ihåg alla DX-7:ans parametrar rakt av, men jag är sådär 99% säker på att allt relevant i den patchen ska kunna gå att återskapa. Det kan nog behövas två eller tre Thor, och ibland en del pill i modulationsmatrisen, men nog ska det gå.
"Fixed frequency" är inget problem. (Såvida det menas att en oscillator inte ska 'tracka' tangentbordet.)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-06 15:21

Näe., jag säger inte att det är omöjligt - jag säger bara att alla parametrar inte var med i tabellen...keyb splits med exp kurvor etc ...

Jo, det blir förstås vissa förenklingar. Nu tror ju jag att det kan bli bra ändå, men det är förstås en lite annan fråga.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-06 17:09

Det finns flera alldeles utmärkta DX7-pianon i Thor-fabriksbankerna. Tycker jag då. Vill man ha "det" pianot så finns det i NNXT-fabriksbankerna på något ställe om inte annat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-06 21:45

Jo....
Men som du säger så är jag på jakt efter just det ljudet och jag tycker att det är svårt att fånga feelingen i fm-ljud med sampling, det händer alldeles för mycket när velocityn ökar.
Så det hade helt klart varit kul om vi hade lyckats göra en modulerad.:)

  • Medlem
  • 2009-04-07 08:39

DX7 El-Piano

Vet inte alls hur det ska låta, ljudet som du söker men har slängt ihop en DX7 style el-piano i Thor som jag bifogar i denna post. Titta gärna närmare på hur jag har rattat. Jag har använt den del av matrixen som man kan ställa in dubbla scales för att få till kbd-tracking av envelopen. Finns alldeles för få rader för dubble scales imho (två ynka).

Ha skoj!

Senast redigerat 2009-04-07 09:04
  • Medlem
  • 2009-04-07 09:04

Något uppdaterad med lite mer 'click' i attacken (subtilt). Har även routat modulations hjulet så att den ger fin pan+gain mod an en LFO. Låt inte mod-hjulet gå över 50%, då blir det för mycket. Mumma!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-07 09:45

Thor-patchen ElectricXPiano tycker jag kommer mikket nära annars, men kul eXode, ska kolla ditt pjaaano vid tillfälle!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-07 22:39

Fin fin Pianopatch exode!
Som nybörjare på fm (och mkt annat) utgick jag från "electricXPiano" som du tipsade om PF och gjorde mkt mkt blygsam tweaking och kom fram med den här patchen som är lite mer åt hållet som jag tänker. Alltså lite mer dx7 och inte så mkt dx7 mk2 ljudet.

Föresten hur lyckades du bifofa filen i meddelandet exode? Står att det bara är tillåtet med gif, jpeg osv ....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-07 23:29

zippa filen, sen går det

1
Bevaka tråden