Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bli snabbare med datorn

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

(Ganska mycket off topic egentligen … I så fall får en moderator gärna flytta det här tillägget till någon mer lämplig plats.)

Mitt tips till alla som vill bli mycket snabba med en Mac är att börja använda musen med vänsterhand även om ni skulle råka vara högerhänta.
Då får ni en helt annan snabbhet och smidighet till jobbet med er dator.

Det kan ta lite tid innan man lär sig det, men efter det vill ni aldrig gå tillbaka. Promise!

Det går helt enkelt inte arbeta lika smidigt om man kör musen med höger hand. No way!
Tro mig. Jag har jobbat professionellt med en Mac nästan 15 år.

En annan sak är att lära så många snabbkommandon som möjligt. Nära jag fortfarande arbetade, så visste jag inte ens de flesta kommandon i ”gardinerna” utan körde bara genom snabbisar.
Men det här gäller förstås bara sådana program som ni använder nästan hela tiden. För inte ens den mest skicklige unge människa kan komma ihåg hundratals snabbkommandon i alla program som finns.

Senast redigerat 2009-04-11 19:42
Ursprungligen av pick-me-up:

(Ganska mycket off topic egentligen … I så fall får en moderator gärna flytta det här tillägget till någon mer lämplig plats.)

Mitt tips till alla som vill bli mycket snabba med en Mac är att börja använda musen med vänsterhand även om ni skulle råka vara högerhänta.
Då får ni en helt annan snabbhet och smidighet till jobbet med er dator.

Förstår tanken att man då kan göra anant med högerhanden, men hur sköter man command-c, command-v och liknande kommandon smidigt på tangentbordet, om man samtidigt kör runt med musen (framförallt på bärbar) med vänster hand?

Kanske fortsätter eventuell OT då, men nyfiken

Glad Påsk!

Mycket enkelt. Då använder man den högra handens fingrar, så klart.
Jag har nästan ingen erfarenhet av bärbara datorer. Mus i dem känns väldigt konstigt, måste jag säga.

Du kan skrolla enklare på det sättet som jag skriver om samt sköta alla pilarna samtidigt. Markera ord eller hela stycken eller meningar. Jag använder jättemycket olika pilarna kontinuerligt, speciellt gäller det naturligtvis surfning.

Fast det kan vara också en vanesak. Men jag är tämligen säker att man kan jobba snabbare genom att använda vänsterhand till musen. Alla fall om man kör en stationär dator.

Glad påsk till dig med!

Flyttade denna diskussion till egen tråd.

Själv har jag svårt att tro att jag skulle bli snabbare med musen i vänster hand. Jag använder ju de flesta kortkommandon med vänsterhand samtidigt som jag markerar osv med musen i höger, de skulle kännas krångligare om jag hade musen i vänster hand.

Returknappen sitter till höger

Kan vara så. Men om man har problem med musarmen, (till exempel vid ständigt jobb vid datorn), är det jättebra om man kan lära sig att använda båda händerna lika bra.
Det går att lära förvånansvärt snabbt.

Skulle tillägga bara att då returknappen ligger på den högra sidan är den lättast åtkomlig med högra handen. Jag använder jättemycket returknappen samt de allra flesta pilarna till höger om den.

Har svårt att tro att med tanke på en snabb och effktiv användning kunna få samma smidighet och fart när man jobbar vid datorn än att använda vänsterhand för musen. Då har du hela tiden högerhand ledigt som du kan använda till returknappen och alla pilarna bredvid den.

Speciellt användbar är det då när man vill märka ord eller hela stycken till exempel här på 99.se.
Synd bara att man kan inte märka ord eller stycken i Safari med hjälp av tangenterna. (Nu menar jag inte alltså i textrutor som man öppnar, utan på vilken sida som helst.) Då är det mycket bättre med Firefox, där man har kunnat göra så i åratal.
Eller, om den möjligheten finns, har jag varit helt ovetande om den i åratal!

Markera ord i Firefox = Skift + alt + vänsterpil, alternativt högerpil. Nackdelen är att du bara kan markera ett ord åt gången. Vad jag kan förstå går det inte markera hela stycken.
Ifall det är möjligt på något sätt, så är jag den första som vill oerhört gärna vilja veta det.

Vet inte hur många behöver det, men jag har ett stort behov av att kunna göra så.

Senast redigerat 2009-04-12 12:12
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-12 18:59

Intressant. Själv har jag dock alltid känt att min vänsterhand är som gjord för att vila på vänstra delen av tangentbordet och reflexmässigt köra cmd-W, Q, A, S, Z, X, C, V, E, tab, o.s.v, samtidigt som den andra handen styr musen.
I helt avslappnad position ligger min tumme naturligt på cmd och mitt långfinger på W, vilket gör att datorns i särklass vanligaste kortkommando också blir det mest naturliga att utföra.
Perfekt.

Skulle man jobba huvudsakligen i Logic, Final Cut eller något annat program där hundratals kortkommandon finns utplacerade bl.a. som enkla bokstavstryckningar över hela tangentbordet, skulle högra handen på tangentbordet kanske vara mer uppenbart praktiskt. Dock ser jag inte varför man inte i det läget skulle kunna lära sig att hantera tangenterna med vänsterhanden effektivt, lika gärna som man kan lära sig att hantera musen med vänsterhanden effektivt.

Jobbar man i Excel eller annat program där sifferinmatning spelar största rollen låter det iofs perfekt att ha högerhanden på tgb.

Ursprungligen av Rajje:

Intressant. Själv har jag dock alltid känt att min vänsterhand är som gjord för att vila på vänstra delen av tangentbordet och reflexmässigt köra cmd-W, Q, A, S, Z, X, C, V, E, tab, o.s.v, samtidigt som den andra handen styr musen.
I helt avslappnad position ligger min tumme naturligt på cmd och mitt långfinger på W, vilket gör att datorns i särklass vanligaste kortkommando också blir det mest naturliga att utföra.
Perfekt.

Skulle man jobba huvudsakligen i Logic, Final Cut eller något annat program där hundratals kortkommandon finns utplacerade bl.a. som enkla bokstavstryckningar över hela tangentbordet, skulle högra handen på tangentbordet kanske vara mer uppenbart praktiskt. Dock ser jag inte varför man inte i det läget skulle kunna lära sig att hantera tangenterna med vänsterhanden effektivt, lika gärna som man kan lära sig att hantera musen med vänsterhanden effektivt.

Jobbar man i Excel eller annat program där sifferinmatning spelar största rollen låter det iofs perfekt att ha högerhanden på tgb.

Så olika man kan vara. Men det är bara bra.

Tummen? Den använder jag aldrig över huvud taget. Eller, jo, till mellanslag kan det vara bra att ha.

Handen på hjärtat! Hur många kände till sen förut att man kan kopiera text med hjälp av tangenterna i Firefox? Fast jag har nämnt om det förut också. Osäkert på vilket ställe.

  • Medlem
  • 2009-04-12 23:18
Ursprungligen av pick-me-up:

Handen på hjärtat! Hur många kände till sen förut att man kan kopiera text med hjälp av tangenterna i Firefox? Fast jag har nämnt om det förut också. Osäkert på vilket ställe.

Menar du cmd+C så är det samma i i stort sett alla program.

(perfekt kombo för tumme och pekfinger.)

Inte riktigt …

Ursprungligen av Baron:

Menar du cmd+C så är det samma i i stort sett alla program.

(perfekt kombo för tumme och pekfinger.)

Nej.

Utan så här:

Tryck samtidigt skift + alt + pilen till höger eller vänster. Nu börjar markören markera ord. Ett i taget, men det går. Om man också ändrar hastighten för repetering av tecken så går det lite fortare. Men det kan ha nackdelar i en vanlig användning. Till exempel när man skriver nånting?

Synd bara att jag kan inte hitta ett sätt att markera hela stycken med enbart hjälp av tangenterna! Hoppas att utvecklarna lägger till sånt i kommande versioner av webbläsare.

Det hade jag beskrivit redan i ett tidigare inlägg på samma sida!

Ursprungligen av pick-me-up:

Markera ord i Firefox = Skift + alt + vänsterpil, alternativt högerpil. Nackdelen är att du bara kan markera ett ord åt gången. Vad jag kan förstå går det inte markera hela stycken.

Och jag är ganska så stolt då jag kom på det här alldeles själv redan många, många år sedan.

  • Medlem
  • 2009-04-13 11:47
Ursprungligen av pick-me-up:

Synd bara att jag kan inte hitta ett sätt att markera hela stycken med enbart hjälp av tangenterna! Hoppas att utvecklarna lägger till sånt i kommande versioner av webbläsare.

alt+skift+pil ner/upp är standard. Funkar inte det?

Läs först!

Ursprungligen av Baron:

alt+skift+pil ner/upp är standard. Funkar inte det?

Baron!

Det är ju det jag skrev redan tidigare. Men det går INTE markera hela stycken!

Du kan ju när du börjat markera ord eller bokstäver ta pil nedåt istället så markerar du en hel rad itaget.

Allt löser sig …

Ursprungligen av Johan S:

Du kan ju när du börjat markera ord eller bokstäver ta pil nedåt istället så markerar du en hel rad itaget.

Tack för det, Johan S!

Jippee!! Nu kom jag på det äntligen. Efter att ha börjat att markera ord på det sättet som jag skrev tar man bort alt-knappen och trycker pilen neråt. Då funkar det.

Alltså så här är det: Tryck bara skift + pilen ner/upp.
Hur enkelt som helst. Och det här har jag försökt hitta hur länge som helst.
(Kan vara också så att jag har bara glömt det tillfälligt?)

Mycket underligt att Safari har inte den här funktionen?! rent uruselt om ni frågar mig.
Dessutom finns det jätemånga sidor där visningen på Safari blir fel. Om man till exempel förstorar texten på vissa sajter så förvsinner texten till höger!

Senast redigerat 2009-04-13 12:13

Nu kan man markera hela stycken i Safari också

De måste ha gjort nånting på Safari!!!
För nu går det plötsligt att markera ord som på Firefox. Kanske ännu enklare?
Jag provade tiotals gånger förut men då gick det inte.

Konstigt …

1
Bevaka tråden