Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om iMini och Mobilsurf Alltid.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-13 08:59

HEj,

Tänkte höra om någon vet här, innan jag vänder mig till telia.

Jo, det är så att jag har tänkt att skaffa iPhone med iMini och Mobilsurf Alltid. På telias hemsida står det:

Ursprungligen av Telia.se:

För dig som surfar i mobilen mer än ca 7 dagar i månaden och vill ha koll på vad det kommer att kosta finns prisavtalet Mobilsurf Alltid. All typ av surf i mobilen ingår (inom Sverige) förutom trafiktyperna fildening och ip-telefoni vilka inte är tillgängliga i detta erbjudande. Hastigheten är upp till 6 Mbit/s, (turbo-3G). Vilken hastighet du kan komma upp i beror bland annat på vilken mobiltelefon du surfar med och vad den klarar för hastigheter. Telia förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastighet till 57 kbit/s om användandet överstiger 0,5 GB/månad.

Då har jag 2 frågor.
Vad räknas som fildelning och ip-telefoni? Är AppStore, iTunesstore eller youtube fildelning? Eller finns det någon funktion i iPhonen som räknas som det?

Sen undrar jag också om maxgränsen blir 500 eller 600mb? Eftersom iMIni ger 100 fria mb, och Mobilsurf Alltid ger 500.

I iMini ingår ju fri surfzon och homerun. Det försvinner inte bara för att jag väljer till Mobilsurf Alltid?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-13 12:40

Låter mycket märkligt. Telia kan knappast ha koll på vad trafiken man skickar räknas som rent "socialt" eller vad man ska säga. Allt som tas emot och skickas är ju filer på ett sätt eller annat. Om det sen faktiskt är en av mina filer - t.ex. en bild jag har tagit som jag FTP:ar upp - eller om det är för mig okontrollerbara data i form av filer tillhörande en webbsida som laddas ner i Safari, kan väl inte Telia veta det?

Ursprungligen av Rajje:

Låter mycket märkligt. Telia kan knappast ha koll på vad trafiken man skickar räknas som rent "socialt" eller vad man ska säga. Allt som tas emot och skickas är ju filer på ett sätt eller annat. Om det sen faktiskt är en av mina filer - t.ex. en bild jag har tagit som jag FTP:ar upp - eller om det är för mig okontrollerbara data i form av filer tillhörande en webbsida som laddas ner i Safari, kan väl inte Telia veta det?

Nja... Det som skickas är datapaket och det är något helt annat än filer. På applikationsnivå kan man skicka filer eller något annat (exvis IP-telefoni) men på transportnivån så blir detta datapaket.

Nu har jag bara en allmän kunskap om datakommunikation men jag har för mig att det finns vissa sätt att identifiera olika typer av datapaket på ett IP-nät.

Och skulle jag gå tillbaka till ursprungsfrågan så tror jag att det blir 500 MB du får till "fullspeed" men det är inte uppenbart... iMini ger dig 100 MB fritt och Mobilsurf ger dig fritt data obegränsat mängd men förbehåller sig rätten att strypa farten om du laddar mer än 500 MB
--j

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-13 13:57
Ursprungligen av BlackSmp:

Nu har jag bara en allmän kunskap om datakommunikation men jag har för mig att det finns vissa sätt att identifiera olika typer av datapaket på ett IP-nät.

Jo det är klart, men eftersom, som du nämner, allt bara är datapaket när det skickas, blir det konstigt att definiera vad som är fildelning. Per definition är väl att besöka en vanlig webbsida en form av fildelning? Att använda den inbyggda FTP-klient som många Appar har är utan tvekan fildelning.

Skulle Telia ha fixat något sätt att identifiera datapaket som de anser vara filer som jag tar del av eller delar med mig av och därmed spärra den trafiken? Det har de uppenbarligen inte. Skulle de ha lagt in en spärr mot vissa fildelningsprotokoll? Det har jag inte märkt av och dessutom kan man även fildela med HTTP, vilket de ju inte kommer spärra. Vad menar Telia egentligen?

  • Medlem
  • 2009-07-15 10:41

Jag har ringt telias kundjänst idag och de påstår att man inte kan beställa mobilsurf alltid till iMini.
Däremot går det bra med mobilsurf extra som kostar 199:- .
Är det någon som har lyckats beställa mobilsurf alltid för 69:- till sitt iMini abbonemang?

1
Bevaka tråden