Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CV genom ljudkort, den ultimata tråden

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-09 11:14

skicka CV från ableton (kräver att ljudkortet inte har dc-filter ..)

http://www.youtube.com/watch?v=6Cz0QHvkO2U&feature=channel_page

checka in snubbens andra videos med, grymt ...

nu vill jag ha en lista på ljudkort alt adat till analog som inte har dc-filter

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-04-09 15:36

motu
motu
motu
motu
och så motu

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-09 16:54

eh, jag vet döh, men det måste finnas fler ju ... kanske aphex 141 adat till analog? eller nån annan gammal adatkonverter

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-04-09 18:46

Tror faktiskt det bara är motu.... men jag kan ha fel. Inte länge sen jag och annan djuping härifrån blarrade om detta på msn!! Tror vi kom fram till att det måste vara balanserat iaf.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-04-09 18:48

Kanske kan man bygga nån converter... hör med diy modular snubbarna!!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-09 19:15

ok ...

öh, hör upp dyi modular snubbar!
kan ni bygga en dc-couplad adat till 8 analog interfejja ?

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-04-09 20:44
Ursprungligen av Nihad:

ok ...

öh, hör upp dyi modular snubbar!
kan ni bygga en dc-couplad adat till 8 analog interfejja ?

tänkte mig nog mer en grej som kunde kopplas till vilket ljudkort som helst.. typ en dc-couplare som jag har fattat det måste det vara 0 i mitten och + - volt. Vet inte men motu kan sitta inne med vilka kort som funkar till volta. Det är ju samma sak där.

Kan det vara så enkelt att det räcker med ballanserde utgångar? Någon som vet?
:">

Sorry om du tagit mig på fel sätt.... vill ju bara vara snäll!:">

Detta är inget som går o köra genom Arduino då?
Känns som de borde funka..

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-04-09 20:57

Motu
RME
Universal audio

Kan finnas fler
Från vad jag kunde se så funkar hörlur ut på en del!!

Emu... dock ej usb!!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-09 21:05

rme har det icke ....eller ja, endast hörlur ut på 400an tror jag .. eller nåt ... inte de vanliga utputtcen

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-04-09 21:08

Vad det verkar har pci korten och nån adat brygga från rme??

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-09 21:17
Ursprungligen av sid.64:

Vad det verkar har pci korten och nån adat brygga från rme??

could be, läste om multiface, och båda fireface på deras forum, dessa funkar inte iaf ...

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-04-09 21:35
Ursprungligen av Nihad:

could be, läste om multiface, och båda fireface på deras forum, dessa funkar inte iaf ...

Kanske med ett skitkort usb och ett par hörlursstärkare?? Kan det funka?:">

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-09 21:56

problemet är fortfarande vid DA-t, det sker filtrering där ...

alla ljudkort kommer kunna spotta ut spänning, men kommer inte funka för pitchtracking för att filtret kickar in efter nån sekund och drar ner det till noll. vet faktiskt inte varför man ska ha det på utgången överhuvudtaget, men tillverkare envisas ... utom motu då, dumma dumma motu, vars displays går sönder och de inte vill täcka reparationerna ...

Ursprungligen av Nihad:

alla ljudkort kommer kunna spotta ut spänning, men kommer inte funka för pitchtracking för att filtret kickar in efter nån sekund och drar ner det till noll. vet faktiskt inte varför man ska ha det på utgången överhuvudtaget, men tillverkare envisas ... utom motu då, dumma dumma motu, vars displays går sönder och de inte vill täcka reparationerna ...

Jag gissar att det är för att i normala fall så är det fel om ljudkortet spottar ur sig DC. Det ökar lasten på förstärkaren och enligt vad jag har hört så kan det deformera högtalarkoner om DC skickas under en längre tid. Eftersom man normalt inte hör det så verkar det i mina ögon vara en rätt bra idé att filtrera ut det...

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-04-09 22:14

Men då föreslår jag en midi till cv grunka!! Vad skulle du ha det till? Jam har en för 1300kr en gate 4 cv!!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-13 10:05

jojo, det är sant ... man skulle kunna ha en switch per in/utgång. grymmast skulle vara om motu gav oss ett schysst 8analog i/o till adat i/o utan preamps, bara line, lagom till volta-releasen .. mums

adat egentligen mest för att ableton inte kan hantera flera ljudinterace samtidigt, då kan man koppla den till sitt vanliga interface ..

f-n va trist att den här tråden började handla om något annat!

Nihad, kan du inte strta en egen tråd med dina funderingar?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-13 16:05

lugnt nu, vi är nog snart tillbaka på banan ...

får återkomma med tips jag med

Ursprungligen av Nihad:

lugnt nu, vi är nog snart tillbaka på banan ...

får återkomma med tips jag med

ja du får se upp med mitt morgonhumör när jag är ute efter bra LIVE tricks

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-04-13 16:28

Nihad körde du inte mac?? Agregate device så har du så många ljudkort du vill... Jack fixar syncen om det inte vill sig.. Dra spdif mellan korten och slava som brukligt!!

  • Medlem
  • 2009-04-13 16:51

Skulle gärna se tråden bli lite upprensad, kanske flytt till ny tråd.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-13 17:24

bmx, jag med, för den har ändå utvecklats till ngt jag vill fortsätta med iom sids svar ... intresserad ... admin?

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-04-13 17:40

hehe!!;)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-14 17:01

finns det nån snäll admin som kan flytta lite inlägg till en egen tråd? den kan flyttas till syntaråsånt och heta "Den ultimata CV ur din dååta tråden" ..

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-04-14 21:49

Klippte ur originaltråden, kör hårt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-14 22:44

Jag kan tänka mig att utgångarna på de flesta ljudkort är AC-kopplade med en konding, ta bort den så blir de DC-kopplade. På egen risk givetvis...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-14 22:49

Jag köpte nyligen en Marian Adcon till mitt RME FF400 (av DSC btw). Den funkar bra att skicka CV genom. Nästa projekt blir att bygga en liten förstärkare att sätta efter utgångarna så att man får ut ±5V.. Nu är det ca ±1.8V eller nåt sånt.
Jag kommer nog aldrig mer att använda MIDI.

Jag har DC-kopplat en del andra ljudkort, billiga 5.1 ljudkort som jag använder för laserstyrning.
Man löder bara en bit tråd mellan benen på kondensatorerna och vill man ha högre spänning (+/-5 till +/-10V) så är det bara en op-förstärkare bort!
kolla denna tråd på ett laserforum:
http://www.photonlexicon.com/forums/showthread.php?t=4920
Schemat finns nånstans där, det är enkelt och ett färdigt kort finns för 17USD, 5 kanaler.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-14 23:15

behringer-adat grunkan är ju billig och finns ofta beg, ada8000. Runt 2000 ny och har iaf balanserat ut.

(den låter helt ok också, hade en sån hemlånad när min i/o-box var på lagning)

Bevaka tråden